بهزاد اتابکی : جایزه فستیوال جهانی معماری موجب معرفی معماری معاصر ایران می‌شود

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۸ / ۰۵ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۴۵۷ ، بازدید:۲۸۰۶

بهزاد اتابکی که به تازگی نامزد دریافت جایزه فسیتوال جهانی معماری ( Festival World Architecture) برای معماری پروژه ویلای اوشان شده، درباره این جایزه گفت: "جشنواره جهانی معماری یکی از معتبرترین رویدادهای معماری با مقیاس بزرگ است که هر ساله با ترکیبی از جوایز، کنفرانس‌ها و ایجاد شبکه‌هایی از معماران جهان تلاش دارد، آخرین پروژه‌های معماری معاصر را در بیش از سی بخش مختلف گرد آورده و به نمایش بگذارد. امسال دهمین سال برگزاری این رویداد است و در برلین برگزار می‌شود."

 

بهزاد اتابکی : جایزه فستیوال جهانی معماری موجب معرفی معماری معاصر ایران می‌شود

 

به نقل از روابط عمومی استودیو بهزاد اتابکی، فینالیست‌های مشخص شده که پروژه‌هایشان به مرحلهء پایانی راه یافته است، در روزهای 15 و 16 نوامبر 2017 به برلین خواهند رفت و در حضور داوران پروژه‌های خود را ارائه کرده  و از ایده‌های خود دفاع می‌کنند و هربخش برنده نهایی خود را خواهد داشت.

بهزاد اتابکی از سال 1377 تا کنون مدیر و مؤسس دفتر معماری "استودیو بهزاد اتابکی" است و تاکنون تعداد زیادی از ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی ، فرهنگی را طراحی و اجرا کرده است و علاوه بر تدریس رشته معماری  جوایز مختلفی را دریافت نموده است. او تأثیر حضور ایران در این فستیوال را بسیار مثبت ارزیابی کرده: "تأثیرات حضور ایران در این جشنواره که در کنار به روز ترین آثار در دنیا در بخش رقابتی قرار گرفته و در عین معرفی معماری معاصر ایران، مقدمات همکاری‌های چند جانبه به دست می‌آید."  

ویلای اوشان، پروژه ای از"استودیو بهزاد اتابکی" در بخش خانه/ پروژه‌های آینده  از فینالیست‌های این دوره است اتابکی درباره این کار توضیح داد: "ویلای اوشان در زمینی با وسعت ۵۴۰۰ متر مربع در بخش کوهستانی اوشان طراحی شده است. برای پاسخ به نیازهای پروژه، چهار تراز روی زمین با مساحت هر یک بیش از ۶۰۰ متر مربع و در مجموع سطح زیر بنای ۲۸۰۰ مترمربع نیاز بود. با در نظر گرفتن چشم انداز طبقات بالایی به کوهستان و جنگل ، و چشم انداز طبقات پایین به باغ، و نیز پتانسیل‌های زمین، لزوم چرخش‌هایی متفاوت در هر تراز را به جهت بهره گیری بهینه از نور، منظر و امکانات زمین ایجاد می‌کند. اختلاف مساحت ترازهای بالا با تراز همکف و نیز جهت گیری‌های آزاد طبقات، از ایده‌ی کنسولی بلند که بتواند فراتر از سطح اشغال تراز همکف باشد کمک گرفتیم."

او در ادامه تصریح کرد: "گشودگی میانی تراز همکف و تقسیم آن به دو بخش، منظری دلنشین به بخش نیمه خصوصی و دنج میانی ایجاد می‌کند. فضاهای داخلی ویلا به منظور بهره گیری بهینه از منظر و همچنین بهره مندی از آسایش متناسب با یک ویلای نیمه کوهستانی سازماندهی شده‌اند و بازشوها نسبت به نور و بادهای محلی  طراحی شده است.

رمپ تراز همکف به اول به منظور استفاده بهینه از  منظر ایجاد شده و همچنین تغییر تراز دید نسبت به چشم انداز پیرامون و ارتباط بیشتر بیننده با آن را فراهم می‌آورد، کنسول بلند (که در بیشترین نقطه ۲۱ متر درازا دارد) به شکل سقفی وسیع و بدون ستون با ۷ متر ارتفاع این فضا را پوشش می‌دهد."

گفتنی است بهزاد اتابکی تا کنون نامزد دریافت جایزه ساختمان اداری-تجاری سال در جوایز معمار خاورمیانه 2014،  فینالیست مسابقه جایزه معمار در بخش  ساختمان‌های عمومی 1392، نامزد دریافت جایزه آقا خان در معماری دوره 2007-2005، تقدیر شده ویژه بخش ساختمان‌های اداری در جایزه معماری آرکیتایزر 2015، نامزد دریافت جایزه دفتر معماری سال در جوایز معمار خاورمیانه 2015 و به همراه پرشیا قره گوزلو برنده مسابقه طراحی پاویون ملی ایران در بینال معماری ونیز 2016 و طراح پاویون ایران در پانزدهمین بینال معماری ونیز و برنده مسابقه برج مسکونی کیش بوده است.

برندگان جایزه فسیتوال جهانی معماری ( World Architecture Festival) 26 الی 28 ماه آبان  سال جاری در برلین مشخص می‌شوند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .