اولین موزه هنر و علم جهان در سنگاپور

مجموعه: پروژه های معماری ، نویسنده : سارا رضوی خبیر ، تاریخ انتشار: ۲۴ / ۱۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۴۴۲ ، بازدید:۷۷۲۰
نویسنده مقاله

موزه هنر و علم سنگاپور (  ArtScience Museum   ) توسط معمار مشهور و بین المللی موشه سفدی برای اولین بار در 17 فوریه 2011 در مرکز فرهنگی 6000 متر مربعی خود از بازدیدکنندگان استقبال کرد . این موزه در مجاورت خلیج مارینا احداث شده  و جزو مجموعه شنهای خلیج مارینا ( Marina bay sands ) می باشد. این موزه اولین پروژه موزه در جهان است که به تقابل پویا بین هنر و علم اختصاص داده شده و طراحی دایره شکل آن شامل ده زبانه می باشد که مانند سازه هایی برای ایجاد شکل " گل نیلوفر(lotus flower) " گسترش یافته است . طراحی این موزه به نوعی مفهومی از "دست خوش آمدگویی سنگاپور(The Welcoming Hand of Singapore)" نیز می باشد که با برخورداری از ده انگشت می تواند نمای چرخشی و در عین حال جذابی را به فضای اطراف خود القا کند. در اين موزه که به دليل شکل و حالت منحصر به فرد آن ، "گل نيلوفر" يا " دست باز"‌ ناميده مي‌شود، آثار باستاني مختلفي از نقاط مختلف جهان به نمايش گذاشته شده است.

موزه هنر و علم سنگاپور

اولین موزه هنر و علم جهان

ArtScience Museum

 به گفته موشه سفدی هرعنصر در طراحی موزه هنر و علم ، تقویت کننده فلسفه ایجاد یک پل میان هنر و علم بوده و ساختمان ترکیبی از زیبایی و عملکرد و تکنولوژی است . ضمن اینکه برای وی، واقعأ نشان دهنده روح جستجوگر سنگاپور می باشد .

در میان حجم عظیمی از آب ، ورودی شیشه ای موزه خود نمایی می کند .

ورودی شیشیه ای موزه

این موزه تندیس گون ، در کل شامل 21 گالری روشن است و هر فرم برگ مانند آن دارای پنجره های سقفی گسترده می باشد که نور روز را در این محیط بسته وارد می کند . در این موزه سه سطح مجزا وجود دارد که با آسانسورهای بزرگ و پله برقی های متعدد طبقات همکف ، زیرین و بالایی به هم متصل می شوند . و بازدیدکنندگان ، پیوندها و تاثیرات میان هنر و علم را در جریان بازدید از یک گالری دایمی موسوم به  علوم هنر مورد بررسی قرار می دهند. وقتي به طبقات بالايي موزه مي‌رويم، حالت " گل نيلوفر" يا " کف دست" که از بيرون ديده مي‌شود را مي‌توان در اتاق‌هاي داخلي آن مشاهده کرد. اتاق‌هايي که از نظر هندسی ظاهری مختص به خود داشته و هر اتاق از حالتي متفاوت برخوردار است. دو طبقه فوقاني موزه متعلق به نمايشگاه علم و هنر است که به سه گالري تقسيم مي‌شود: گالري‌هايي با عناوين کنجکاوی ، خلاقیت و تاثیر گذاری. همچنین فعالیت های متنوعی در قالب کارگاه و نمایشگاه های گردشی با همکاری و حمایت مجموعه ها و موزه های شاخص جهان برگزار می گردد.

گالریهای موزه

طراحی این موزه از دو بخش اصلی تشکیل یافته است . بخش پایه ی ساختمان که روی زمین در میان آب های خلیج مارینا جای گرفته و یک برکه ی بزرگ نیلوفر آبی نیز آن را احاطه کرده است . بخش دیگر سازه ای به شکل گل می باشد که از ده گلبرگ ساخته شده و با بهره گیری از هندسه ی کروی ، یک مجموعه برش ها با شعاع های مختلف را ارایه نموده که در نهایت به شکل شناور بالای محوطه ی برکه به چشم می آید .این گلبرگ ها یا انگشت ها ( چنانچه طرح اصلی را به مثابه یک دست در نظر آوریم ) از طریق افزایش ارتفاع به سمت آسمان اشاره می نمایند و چنان در هوا پیش رفته اند که همه ی بیست و یک گالری مستقر درون این گلبرگ ها ( انگشت ها ) از نور طبیعی روز بهره می برند .

موزه هنر و علم  درسنگاپور

موزه تندیس گون

از ديگر ويژگي‌هاي اين موزه آبشاري است که از بام به سمت مرکز اين بناي چهار طبقه‌اي سرايز شده است. سقف کاسه ای شکل ساختمان آب باران را از طریق حفره ی مرکزی روی بام که مانند گرداب عمل می نماید مکیده و به شکل یک آبشار 35 متری به برکه ی مرکزی داخل صحن ورودی می ریزد . بخشی از آب باران به سامانه ی تصفیه و گردش مرکزی آب ساختمان وارد می شود که برای سرویس های بهداشتی و شست و شو مورد استفاده واقع می شود و به گفته کارشناسان، هدف طراحان موزه تلفيق هنر و علم در کنار يکديگر بوده است.

آبشار مرکزی موزه

حفره ی مرکزی روی بام

سازه ی نامتقارن این بنا که از سوی آروپ ( ARUP) طراحی شده و تا ارتفاع 60 متری خط آسمان شهر را می شکافد ، به وسیله ی یک سازه ی شبکه ای پیچیده ی فولادی تقویت شده است . این سازه با کمک نرم افزار های پیشرفته ی سه بعدی سازی طراحی شده است . این ساختار پیچیده با ده ستون پا برجاست . این ستون ها به قالبی سبدی شکل که وظیفه ی خنثی سازی نیروهای نا متقارن وارد بر پیکر بنا را در مرکز سازه به عهده دارد در پایین ساختمان متصل می گردند .

ARUP

سازه موزه علم وهنر

پوسته ی بیرونی ساختمان با پوششی خمیده و دو جداره ای شکل یافته که از جنس مواد پلیمری مسلح به الیاف فایبر گلاس (GFRP) ساخته شده و غالبا در ساخت بدنه ی قایق ها و کشتی های تفریحی به کار می رود . سطوح جانبی عمودی گلبرگ ها با ورق های فلزی ضد آب پوشیده شده است . استفاده از ترکیبات پلیمری در نمای ساختمان این فرصت را فراهم کرده که سازنده با کمترین میزان اتصالات ، نمایی یکدست و بادبان مانند روی بنا بکشد که در نهایت مانند جسمی نورانی ، در میان حجم عظیم آب درخشندگی خاصی دارد .

موزه موشه سفدی درخلیج مارینا

موشه سفدی

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه معماری ایران ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه معماری ایران ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (سارا رضوی خبیر - مدیر)

دیدگاه کاربران
نام شما: *
پست الکترونيک: *
دیدگاه شما:*
مجموع را وارد کنید:*
=
+
با ما همراه شوید
تبلیغات
معماری