جلوه بی بدیل طبیعت در باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۲۸ / ۱۱ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۴۷۷ ، بازدید:۶۰۸۶

باغ توریستی چشمه بلقیس یکی از جذاب ترین وکم نظیرترین باغ چشمه های آب شیرین ایران است. شکل گیری این باغ به نقل از مردم به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی حکایت دارد، که در محدوده شهرستان چرام امروزی که روزگاری تحت ولایت بلاد شاپور یا دهدشت امروزی بود ،توسط زنی به نام بلقیس احداث گردید. شواهد و قرائن به جا مانده از باغ سازی دوره ساسانی در این باغ همچون، وجود باغ چشمه بلقیس با حوض بدون پاشویه دار، اثر بجامانده از کوشک بر فراز چشمه، اثر به جامانده از چهاربرج به ابعاد 70 * 150 متر در جهت غربی در بهترین چشم انداز، و آثار دو قلعه تاریخی در تل بابونه و قلعه فشیان در محدوده و دید چشمه از صحت قدمت تاریخی این باغ چشمه حکایت دارد. یقین باید کرد، باغ چشمه تفرجگاه پادشاهان ساسانی بوده و با گذشت زمان تغییراتی در آن به وجود آمده است. این باغ چشمه امروزه تفرجگاه صدها خانوار و زیستگاه خوبی برای پرندگان و تلطیف کننده هوای منطقه است.

 

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

 

این باغ زیبا،واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد از شمال به جاده چرام گچساران ، از جنوب و شرق به اراضی کشاورزی و از غرب به باغ جهاد کشاورزی که همان باغ عمران است ،محدود می شود. چندین نهر فصلی و دائمی در این دشت جریان دارد و محصولاتی چون گندم ، جو و برنج در  این دشت کشت می شود.

 

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

 

این باغ به دلیل گرمسیر بودن پوشش گیاهی شامل اکالیپتوس ، بلوط ، سدر و سرو دارد و درختهای میوه ای مانند گردو ، سیب ، لیمو ترش ، خرمالو ، نارنگی ، انگور ، توت ، نخل ، پرتقال ، انجیر و ... وجود دارد . در این باغ زیبا انواع پوشش گیاهی و گل های مختلف و زیبا به چشم می آید.

 

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

 

این استخر شعاع 10 متر و عمق 1 و نیم متر  دارد و دارای سه ورودی آب و یک خروجی است که آب چشمه در مسیر خروجی به رودخانه فشیان می ریزد. در اطراف این استخر باغچه ای پوشیده از درختان نارنج ، پرتقال ، نخل و گلهای زیبایی است که به زیبایی این استخر افزوده است. چشمه بلقیس سالانه 600-700 هزار گردشگر را به خود جذب می کند.

 

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

باغ توریستی چشمه بلقیس چرام

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: تحریریه ستاوین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .