رخدادهای داخلی در روز جهانی موزه

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۸ / ۰۲ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۶۸۹ ، بازدید:۳۶۲۷

رخدادهای داخلی در روز جهانی موزه

 

رخدادهای داخلی در روز جهانی موزه

 

همزمان با روز جهانی موزه ویژه برنامه‌هایی در موزه‌ها و مراکز فرهنگی سراسر کشور در جریان است. با گزارشی که بر اساس تازه‌ترین خبرهای رسیده در این ارتباط به روزرسانی می‌شود همراه شوید.

همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه، ویژه برنامه‌هایی از جمله انتقال پیام امسال ایکوم از تهران و گرامیداشت صد سالگی موزه ملی ایران در موزه‌ها و مراکز فرهنگی سراسر کشور در جریان است. بر این اساس طی گزارشی که بر اساس تازه‌ترین خبرهای رسیده در این ارتباط به روزرسانی می‌شود، در جریان این رخدادها قرار می‌گیرید.

 

 مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران

روز گذشته مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی با حضور مسعود سلطانی فرمعاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محیط طباطبایی رئیس کمیته موزه‌های ایران ایکوم، محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی- فرهنگی و تعداد زیادی از علاقمندان به میراث فرهنگی کشور در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برگزار شده بود کارگر مدیرکل موزه‌ها در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حاضرین و تشکر از تک تک موزه داران که بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین امانت‌ها را به دوش می‌کشند گزارشی از عملکرد یکساله اداره کل موزه‌ها ارائه کرد و گفت: برای اولین بار در طول تاریخ موزه داری کشور بخش خصوصی از بخش دولتی پیشی گرفته است و شاهد ایجاد موزه‌های بسیاری توسط بخش خصوصی در طول سال گذشته بودیم. وی با اشاره به اینکه رویکرد بخش خصوصی برای ایجاد موزه ۵۰٪ افزایش پیدا کرده است گفت در سال گذشته هر دو هفته یکبار شاهد افتتاح یک موزه در کشور بودیم. همچنین حضور مردم در موزه‌ها در سال گذشته بسیار چشمگیر بوده و این موضوع نشان دهنده ایجاد علاقه عموم مردم به میراث فرهنگی و موزه‌ها است. وی در ادامه از بزرگ‌ترین ساماندهی اشیاء موزه ای در سال گذشته خبر داد و گفت: ساماندهی ۵۰هزارشی موجود در مخزن موزه ملی ایران و ارسال آن به موزه‌های استان‌ها با رعایت تمام ضوابط امنیتی با موفقیت انجام شد. وی همچنین اهدا بزرگ‌ترین مجموعه (بالغ بر ۱۰هزارشی) به موزه ملی ایران از سوی یکی از شهروندان راکه نشان از اعتماد مردم به موزه‌ها می‌باشد را نیز یکی از دستاوردهای سال گذشته مطرح کرد. همچنین استرداد ۴ محموله از اشیاء موزه ای به ایران از سوی کشورهای دیگر نیز یکی دیگر از افتخارات سازمان میراث فرهنگی می‌باشد. وی با بیان اینکه موزه‌ها مکانی است تا نبض فرهنگی جامعه در آن به صدا درآید اعلام کرد طرح هر خانواده یک موزه را به تصویب رساندیم و امیدواریم این اتفاق در تمامی خانواده‌ها رخ بدهد و هر خانواده یک موزه داشته باشد و ما آمادگی ثبت موزه‌های خانگی را داریم.

در ادامه طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و یکصدمین سالگرد تأسیس موزه ملی ایران و هفتادمین سالگرد شکل گیری ایکوم گفت: در سال گذشته بیش از ۲۵۰ برنامه فرهنگی و کارگاه‌های پژوهشی در سطح کشور صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه موزه‌ها مخاطب محور هستند گفت: فعالیت‌های فرهنگی در بین مردم بسیار حائز اهمیت است و مردم و بخش خصوصی برای بهره برداری و حفاظت از اقلام فرهنگی – تاریخی پیش قدم هستند و متقاضیان زیادی برای احیاء و مرمت آثار فرهنگی وجود دارد. نکته جالب این است که تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی نیز در صدد ساخت موزه از گذشته خود هستند. وی همچنین در ادامه سخنان خود گفت: تبادل نمایشگاهی و رویدادهای فرهنگی انتقال فرهنگ را در پی دارند و امیدواریم همه دستگاه‌ها و نهادها برای حفظ همه جانبه میراث فرهنگی کشور کمک کنند.

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه به عنوان سومین سخنران این مراسم با اشاره به اینکه ماه شعبان موزه اعیاد است این تقارن را به فال نیک گرفت و با مطرح نمودن شعار "موزه از منظر فرهنگی" که شعار امسال سازمان جهانی موزه‌ها (ایکوم) بوده استاضافه نمود: جوامع بدون فرهنگ هویت خود را ازدست می‌دهند و با فرهنگ است که جوامع بالنده شده و رشد می‌کنند. و موزه‌ها مناظر فرهنگی جامعه بشری هستند...

مسعود سلطانی فر مشاور رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم گرامیداشت هفته میراث فرهنگی چنین گفت: مهم‌ترین دستاورد ما در دولت تدبیر و امید توجه و تمرکز بر روی مسائل میراث فرهنگی کشور است که با کمک همه همکاران در مجموعه سازمان میراث فرهنگی به آن نائل شدیم. دستاورهایی شامل: بازگشایی موزه دوران اسلامی، موزه منطقه ای خراسان، موزه مشاهیر فارس، موزه یزد، موزه فرش تبریز که در شهریور یا مهر امسال افتتاح خواهد شد و ... همگی نشان از عزم راسخ همکاران میراث فرهنگی است. همچنین استرداد ۴ محموله فرهنگی به کشور نیز ماحصل همین تلاش‌هاست. یکی از دغدغه‌های ما برای حفظ میراث فرهنگی در برنامه ریزی‌های کشور این بود که حفظ میراث فرهنگی به یک ارزش تبدیل شود و به یاری خدا و تلاش مجموعه این اتفاق افتاده است و حفظ میراث فرهنگی و هویت ما نه تنها یک اصل نیست بلکه یک ارزش است که در بین تمامی مسئولین دیده می‌شود و ما توانسته‌ایم شرایطی را فراهم آوریم که علاوه بر سازمان که وظیفه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی را دارد، دیدگاه همه مسئولین نیز به همین جهت تغییر کرده و اهتمام و دغدغه آن‌ها نیز همین موضوع شده است. از دیگر دستاوردهای ما حفظ و مرمت آثار تاریخی است که در سال گذشته ۵۰ اثر بوده و برای سالجاری نیز ۱۵۰ اثر را در برنامه کاری داریم.

محیط طباطبایی نیز در ادامه سخنرانی‌ها گفت: موزه‌ها نماد نظم و توسعه یافتگی در جامعه هستند. و فعالیت برای ایجاد نظم و توسعه یافتگی نیاز به تشویق دارد. آنچه که با ارزش است و طی دهه‌های اخیر شاهد آن بودیم حضور پررنگ جامعه در حوزه میراث فرهنگی است که روند رو به رشد حضور بخش خصوصی در حفظ میراث فرهنگی دارای ارزش بسیار زیادی است.

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود که گفت: موزه ملی مادر تمام موزه‌ها و نماد هویت ملی و تاریخی ما است و نخستین کتابخانه ملی همجوار با موزه ملی است که ما از این حسن همجواری بسیار خرسندیم و برکات زیادی برای هر دو مجموعه داشته است. وی با بیان اینکه موزه‌ها بیانگر هویت فرهنگی هر کشوری است گفت: دغدغه امروز ما این است که به تعالی فرهنگی برسیم و برای همین موزه‌ها پاسخ روشنی برای برطرف نمودن گسست فرهنگی است. نقش موزه‌ها به عنوان نگهبانان ریشه‌های فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و موزه‌ها ابزاری برای تعامل و تبادل فرهنگی هستند که باید تقویت و حمایت شوند. حفظ سرمایه فرهنگی در بستر موزه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. موزه پلی میان فرهنگ دیروز و امروز جامعه است، ما اگر باور داشته باشیم فرهنگ انسان ساز است باید بدانیم که توسعه در بستر و زمینه‌های فرهنگ شکل می‌گیرد و امروزه ما نیازمند احیای فرهنگی از طریق توجه به میراث فرهنگی هستیم و توجه ویژه به میراث فرهنگی موجب رشد و اعتلای فرهنگی ما می‌شود.

 در ادامه مراسم هنرمندان موسیقی در دو بخش هنر نمایی کردند. اما نمایش "یادگار گاده ر"با کارگردانی قطب الدین صادقی یک شاهکار نمایشی بود که از داستان اسطوره ای‌ای و روایت حک شده بر روی جام زرین حسنلو حکایت می‌کرد که توسط هنرمندان بر روی صحنه اجرا شد.در این نمایش قهرمانان "جوان" نمایش با همکاری دو ایزد ماه و خورشید به یاری آناهیتا"الهه باروری،آب و عشق" برخاسته و با قهرمانان پیرجنگیده و بر او چیره می‌شوند تا زمان و زندگی، آب و گیاه، آینده و جوانی هرگز ایستایی نپذیرد.

در پایان مراسم نیز نمایشگاه‌های موزه ملی ایران به مناسبت هفته میراث فرهنگی با عناوین: "آثار برگزیده از طرح ساماندهی مخازن موزه ملی ایران"، "۷۳گل مهره ساسانی استردادی از آمریکا" و "موزه و موزه داری به روایت اسناد"، توسط طالبیان معاون میراث فرهنگی ،کارگر مدیر کل اداره کل موزه‌ها، سردار رحمت الهی رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی و دیگر مسئولان افتتاح شد.

 

جشن یکصدسالگی موزه ملی ایران

 چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ همزمان با روز جهانی موزه، یکصدمین سال تأسیس موزه ملی ایران جشن گرفته شد .

این مراسم از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

 

رایگان به دیدن موزه "کتاب و میراث مستند" بروید

به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی،موزه "کتاب و میراث مستند ایران"، از دوستداران آثار مکتوب تاریخی و موزه‌ای، میزبانی می‌کند.

همزمان با ۱۸ می‌، روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، درب‌های موزه کتاب و میراث مستند ایران، روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت، به روی عموم مردم گشوده می‌شود.

این موزه شامل بخش‌های مختلفی مانند اسناد، نسخ خطی،‌ غیر کتابی، ‌ نشریه و روزنامه و کتب چاپی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در هر بخش از این موزه، از قدیمی‌ترین آثار موجود دیدن کنند.

فرامین شاهان صفوی، افشار و قاجار، نسخ خطی کتاب‌هایی نظیر مثنوی معنوی، قرآن کریم، کلیات سعدی و هفت اورنگ، آلبوم عکس‌هایی از تهران و آثاری از این قبیل، در موزه کتاب و میراث مستند ایران نگهداری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این موزه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته از ساعت ۸ الی ۱۶، به آدرس بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق) بعد از ایستگاه متروی حقانی، بلوار کتابخانه ملی ایران، ساختمان کتابخانه ملی مراجعه کنند.

 

بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی، فرهنگی استان گلستان رایگان است

معاون میراث فرهنگی استان گلستان گفت: به منظور بهره مندی عموم علاقه مندان و گردشگران از موزه‌ها و اماکن فرهنگی، تاریخی استان، بازدید از این اماکن به مناسبت روز جهانی موزه در تاریخ 29 اردیبهشت به صورت رایگان است.

محمد مهدی برهانی با اشاره به اینکه 11 موزه و مکان تاریخی و فرهنگی دراستان وجود دارد، گفت: میراث جهانی گنبد قابوس، سایت موزه شهر باستانی جرجان، کاخ موزه گرگان، موزه باستان شناسی گرگان، موزه صنایع دستی گرگان واقع در خانه امیرلطیفی و موزه گمیشان با محتوای مشاغل بومی ترکمن، آداب و رسوم محلی وصنایع دستی از جمله این اماکن برای بازدید است.

وی در ادامه موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول، موزه آزادشهر، موزه مینودشت، موزه فرش گنبد کاووس و همچنین بافت تاریخی گرگان را از دیگر اماکن قابل بازدید برای علاقه‌مندان عنوان کرد. علاقه‌مندان ضمن بازدید از این اماکن می‌توانند با میراث ارزشمند تاریخی و باستانی گلستان آشنا شوند.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان با بیان اینکه در این استان بیش از 2500 جاذبه طبیعی و تاریخی وجود دارد، اظهار امیدواری کرد با افزایش تعداد موزه‌های این استان ، تمدن هفت‌هزار ساله این سرزمین و موزه‌ها و آثار تاریخی و میراثی این استان به عنوان نمادی از تمدن کهن این دیار، بیش از پیش معرفی شده و گردشگران بیش از گذشته به این دیار فراخوانده شوند.

 

دیدار رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌ها با مدیر عامل موزه دفاع مقدس

همزمان با 29 اردیبهشت روز جهانی موزه، پروفسور هانز مارتین هینز رئیس کمیته بین المللی موزه ها (ایکوم) از موزه دفاع مقدس بازدید و با مدیر عامل آن دیدار کرد.

در ابتدای دیدار سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس با تبریک روز جهانی موزه‌ها گزارشی از روند شکل گیری موزه دفاع مقدس ارائه داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت موزه‌ها اطلاع‌رسانی و بیان وقایع تاریخی برای نسل‌های بعدی است و موزه دفاع مقدس با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها درصدد انتقال ارزش‌ها، مفاهیم و ابعاد تربیتی دوران هشت سال دفاع مقدس به مخاطبان خود است.

در ادامه سردار خضرایی ضمن پاسخگویی به پاره‌ای سوالات در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات و اسناد، از رئیس کمیته جهانی موزه‌ها خواست، نقطه نظرات و پیشنهادات و تجربیات خود را برای ارائه خدمات بهتر مخاطبان در موزه ارائه کند.

رئیس کمیته بین‌المللی موزه ها ( ایکوم) پس از بازدید از تالارهای موزه دفاع مقدس در یادداشتی نوشت: در سراسر جهان عبارت "دوباره هرگز" باید هدف اقدامات آموزشی موزه‌ها قرار گیرد و من به موزه دفاع مقدس برای کار اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان راجع به جنگ ناخواسته 1980 علیه ایران تبریک می‌گویدم. آرزو می‌کنم این موزه در آینده موفقیت‌های روزافزونی داشته باشد.

 

رخدادهای داخلی در روز جهانی موزه

 

رونمایی چاپ نخست "منشور مرمت معماری»

قرار است امروز (چهارشنبه 29 اردیبهشت) آیین رونمایی چاپ نخست "منشور مرمت معماری" به قلم دکتر محمد منصور فلامکی در هفته میراث فرهنگی در مرکز عالی میراث فرهنگی برگزار شود که برخی از مرمتگران از تدوین این کتاب اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. از طرفی این پرسش پیش می‌آید که آیا کتاب مذکور به عنوان قانون مصوب منشور مرمت ایران به تأیید سازمان میراث فرهنگی رسیده است؟

پرسشی که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در پاسخ به آن اظهار می‌کند: این صرفاً تحقیق دانشگاهی یک استاد عالی‌قدر و همکارانشان در این حوزه است که خوشبختانه به صورت کتاب رونمایی خواهد شد، اما این منشورِ مصوبِ مرمتِ ایران نیست.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سال 82 قرار بود طرح تهیه "منشور مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی" مبنی بر وجود قوانین و مقررات خاص مرمتی این آثار و تزئینات وابسته به معماری توسط کمیته ملی ایکوموس ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور بررسی شود. این بزرگترین آرزوی "پدر مرمت نوین ایران، مرحوم دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی" بود تا از طریق منشور مرمت حفاظت از میراث فرهنگی اشاعه و توسعه یابد. او نخستین گام‌ها را برای آغاز این کار برداشت؛ اما نتوانست این آرزو را به نتیجه برساند.

در آن زمان اکبر زرگر رئیس کمیته یادشده و دومین رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام این خبر در سال 82 به ایسنا گفت:"این منشور در برخی کشورهای دنیا از سابقه طولانی برخوردار است که خاص هر کشور و جدا از مصوبات بین‌المللی است. اما قرار است در مقیاس ملی نسخه دیگری از آنها تهیه شود که پس از انجام کارهای پژوهشی، متناسب با شرایط فرهنگی و شرایط آثاری که در کشور است، تغییر داده می‌شود."

وی این کار را آیین‌نامه نوشتن برای منشور اصلی خواند و افزود: "شاید برای انجام این کار کمی دیر باشد زیرا تدوین، تهیه و تصویب و پس از آن صورت قانونی منشور و اینکه ملاک عمل برای همه کارشناسان مرمت باشد، خود به زمان احتیاج دارد."

زرگر اضافه کرد: "هم‌اکنون مشغول مذاکره با سازمان میراث فرهنگی کشور هستیم، تا با کمک این سازمان مقدمات کار را انجام دهیم و در صورت توافق، این کار توسط کمیته ایکوموس و با هزینه سازمان انجام شود."

وی یکی از وجوه طرح منشور را اجرای آن در کشور برشمرد و افزود: "این موضوع حتما مورد نظر قرار می‌گیرد و اینکه چطور تهیه شده و کجا تصویب شود؛ که اعتبار قانونی یافته و بتواند مورد اجرا باشد. البته این طرح با وجود ادغام دو سازمان میراث فرهنگی کشور و ایرانگردی و جهانگردی، همچنان باقی است."

از سوی دیگر دکتر "آیت‌الله‌زاده شیرازی" در زمان حیات در سال 83 تأکید کرد: "هدف از تنظیم منشور ملی مرمت بناها و شهرهای تاریخی، تهیه و تدوین آیین نامه‌ای است که پیمانکاران، مرمت‌گران و مسئولان مرمت بناها و محیط های تاریخی، بنا بر ضوابط آن نسبت به مرمت آثار تاریخی اقدام کنند. "

او گفت: "یکی از مهم‌ترین اهداف این منشور این است که مرمت آثار تاریخی توسط اشخاص غیر مسئول و غیر متخصص صورت نگیرد. "

به گفته آیت‌الله‌زاده شیرازی در آن زمان، "برای تحقق این منظور باید منشورهای ملی دیگر کشورها را به دست آورد و ترجمه و بررسی کرد که این کار به زمان و مطالعه زیادی نیاز دارد."

زمان گذشت و دکتر شیرازی به دیار باقی شتافت این در حالی بود که بر مسند سازمان میراث‌فرهنگی نیز کسانی تکیه زدند که کمتر آشنایی با اینگونه مباحث داشتند. بدین ترتیب موضوع منشور مرمت به عنوان یکی از طرح‌ها در سازمان مسکوت ماند تا آنجا که در پنجمین سالگرد وفات مرحوم شیرازی فرزند وی در ( 28مرداد سال 91) در سخنانی گفت: "پدرم به بحث نظام ملی نوآوری در حوزه‌ی استراتژیک معتقد بود و این نظام را در حوزه‌ی مرمت نیز بسیار جدی می‌گرفت. وی در سال‌های پایانی عمرش در حال تهیه منشور ملی مرمت بود و تا حدی نیز آن را تدوین کرده بود، ولی اکنون نمی‌دانم کار تدوین این منشور به کجا رسیده است؟"

پس از آن با آمدن دولت یازدهم بار دیگر مباحث این موضوع مطرح شد. تا آنجا که در مرداد 92 ،مهدی حجت مدیرعامل موسسه‌ی فرهنگی ایکوموس ایران در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: تهیه‌ی این منشور با همکاری ایکوموس ایران در حال انجام بود و بعد از درگذشت دکتر شیرازی، به سرانجام رساندن این کار به ایکوموس سپرده شد.

حجت درباره‌ی روند تدوین منشور مرمت در ایران توضیح داد: قرارداد مربوط به تهیه‌ی منشور حفاظت و مرمت در ایران میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه‌ی ایکوموس حدود سه سال پیش از درگذشت دکتر شیرازی بسته شد و خود او، کارهای مقدماتی و سامان‌دهی پروژه را آغاز کرد. در آن زمان قرار بود چهار جلد کتاب تهیه شود که محور سه جلد آن "مطالعه‌ی منشورهای بین‌المللی"، "مطالعه‌ی قوانین مرمتی داخل کشور" و "شرایطی که منشور متعلق به ایران خواهد بود" تعیین شد، چون هر کشوری باید یک منشور متناسب با شرایط ویژه برای خود تهیه کند.

وی با بیان این‌که جلد آخر منشور باید با دقت زیادی تهیه شود، گفت: متأسفانه با درگذشت دکتر شیرازی، کارها متوقف و پس از مدتی، دوباره آغاز شد و با تکمیل بخش‌های قبلی، آن را به سازمان میراث فرهنگی تحویل دادیم؛ ولی تهیه‌ی جلد آخر چون به مطالعه‌ی بیشتری نیاز دارد، هنوز آغاز نشده است.

او با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقداماتی را در سال‌های گذشته برای تهیه‌ی این منشور انجام داده است،‌ ادامه داد: از آنجا که قدری با عجله این کار انجام شد، متأسفانه به نتیجه نرسید. هرچند به نظر نمی‌رسد از مسیری که سازمان در آن حرکت کرد، به نتیجه‌ی معقولی برسد؛ اما امیدوارم در دوره‌ی رئیس جدید سازمان و جهت‌گیری‌های آینده‌ی ایکوموس، اقدامات مربوط به تهیه‌ی منشور نیز به‌خوبی انجام شود.

حجت همچنین درباره‌ی جلد پایانی منشور مرمت نیز گفت: در این جلد باید از مطالعات سه جلد قبلی نتیجه‌گیری شود. سه جلد ابتدایی، مقدماتی را فراهم می‌کند که در آن شرایط با اتکا به دانش موجود، زمینه‌ی تدوین منشور مرمت نهایی می‌شود. به همین دلیل، همه‌ی منشورهای موجود در دنیا ترجمه و با منشور ایران مقایسه شدند و موارد مورد استفاده، استخراج شدند. بنابراین قوانین داخلی ایران درباره‌ی حفاظت، تکالیف موجود در این حوزه و جهت‌گیری‌هایی که در این زمینه مورد نیاز است،‌ به‌دست آمدند.

او تدوین بخش نهایی منشور مرمت در ایران را اقدامی مهم و علمی دانست که به‌تدریج باید انجام شود و تأکید کرد: این کار،‌ اقدامی نیست که بگوییم می‌توان به سرعت آن را انجام داد و به زمان و دقت زیادی نیاز دارد.

وی با بیان این‌که قبل از درگذشت دکتر شیرازی، طبق قرارداد، کار تدوین منشور باید تا سال 90 به پایان می‌رسید، افزود: با فوت او، زمان قرارداد منتفی شد. امیدواریم در رایزنی با رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بتوانیم زمان معقولی را برای به پایان رساندن پروژه تعیین کنیم.

به گزارش ایسنا این در حالی است که به نظر می‌رسد مسعود علویان صدر- معاون میراث فرهنگی در دولت دهم - از آنجا که رابطه خوبی بین ایکوموس ایران و سازمان وقت میراث فرهنگی به دلیل اتقافات رخ داده در این حوزه وجود نداشت، تصمیم گرفت تا کار نگارش این منشور را به محمدمنصور فلامکی، چهره‌ی ماندگار رشته‌ی معماری بسپارد و او این کار را با کمک انجمن مفاخر معماری در قالب یک گروه 65 نفره انجام داده است.

وی با اشاره به استقبال نکردن هیچ‌کدام از اعضای این گروه 65 نفره در مرداد سال 94 می‌گوید: علاوه بر انتخاب آن 65 نفر، به صلاحدید خود به 12 نفر دیگر این منشور را تقدیم کردم تا پس از مطالعه نظرات خود را ارائه دهند، اما هیچ‌کدام از آن تعداد در این باره جوابی به ما ندادند،‌به جز یک نفر از آن گروه 12 نفره، یعنی"اسکندر مختاری طالقانی" که نظر خود را به صورت مکتوب به ما اعلام کرد و سپس تغییراتی با کمک همکارانش در منشور بوجود آورد .

وی ادامه می‌دهد: به دلیل متاخر بودن ایران نسبت به کشورهای دیگر، این منشور باید بار و مسئولیت دیگری نسبت به دیگر منشورها داشته باشد، به همین دلیل در نهایت موفق شدیم نظر حدود 200 نفر از متخصصان کشور درباره‌ی این منشور را بگیریم و قرار است همه‌ی آن‌ها به صورت منضبط و مشخص در جلسه‌ی بعدی که به احتمال زیاد در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار می‌شود مطرح و معرفی و شاخص‌های اصلی در این زمینه ارائه می‌شوند.

اینک در هفته میراث فرهنگی قرار است امروز بعدازظهر (چهارشنبه 29 اردیبهشت) از کتاب منشوری که این فارغ‌التحصیل درجه‌ی دکترای معماری از دانشگاه ونیز ایتالیا نوشته است، در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی رونمایی شود.

اما بررسی‌های رسانه‌ای نشان از آن دارد که تعداد زیادی از فعالان حوزه مرمت میراث فرهنگی از موضوع رونمایی این منشور و فحوای آن اطلاعی ندارند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا این یک تحقیق دانشگاهی صرف است که به صورت کتاب منتشر می‌شود یا قرار است به صورت یک قانون مدون به تصویب برسد. در این صورت چرا صاحبنظران حوزه مرمت از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟ آیا نباید آرا و نظرات آنها نیز برای تدوین این منشور لحاظ می‌شد. از سویی آیا این منشور به تأیید ایکوموس جهانی و ایکوموس ایران رسیده است؟ تکلیف آن منشور که سه جلد آن نگارش شده و تنها یک جلد آن باقی مانده بود چیست؟

محمدحسن طالبیان در پاسخ به این پرسش‌ که آیا این همان منشور مورد تأیید سازمان است، روزگذشته در جمع خبرنگاران گفت: این کار را یک استاد با گروهی به عنوان یک کار پژوهشی انجام داده است و یک مصوبه نیست. او فردا (چهارشنبه 29 اردیبهشت) درباره همین موضوع سخنرانی می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان میراث قرار است که جداگانه این منشور را بنویسد، گفت: حالا باید دید در آینده چه خواهد شد.

 

رخدادهای داخلی در روز جهانی موزه

 

همایش گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی برگزار می‌شود

همایش گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

حمید ضرغام رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی و دبیر علمی همایش گفت: همایش "گردشگری صلح در آیینه میراث فرهنگی جهانی ایران" درنظردارد تا ریشه علل وشرایطی که در آن خشونت به عنوان امری اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود شناسایی و با اتکای به گردشگری صلح راهکارهای عملی برای کاهش آن ارائه دهد.

نا به گفته دبیر علمی همایش، این گردشگری جایگزینی برای دیگرانواع مختلف گردشگری نیست؛ بلکه تسهیل کننده ارتقای توسعه پایداروصلح مثبت ازطریق تعامل توأم با تفاهم متقابل انسان‌ها در قالب‌صنعت گردشگری است.

ضرغام اشاره کرد: آن که عده اندکی باور دارند که گردشگری یکی از ابزار‌های کلیدی ترویج صلح و افزایش تفاهم از طریق تسهیل تعامل مثبت بین افراد و جوامع دارای پیشینه‌های گوناگون در جهان است؛ تردیدی نیست که مردم با یادگیری در مورد فرهنگ‌ها، زبان و شیوه زندگی دیگر انسان‌ها، می‌توانند آنچه مشترک دارند کشف کرده، دریابند که همین تفاوت‌های آنها و ایجاد دوستی طولانی مدت است که می‌تواند تاثیر مثبتی برهمزیستی در این جهان داشته باشد.

رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی گفت : از سال ۱۳۵۹(۱۹۷۷)، کشورهای آزاده جهان روز جهانی موزه را با اجرای برنامه ‌های متناسب موضوع، گرامی می‌دارند. این روز بهانه ای است برایارتقای آگاهی مردم در مورد اهمیت و نقش موزه‌ها در توسعه جوامع.کمیته مشورتی ایکوم سازماندهی موضوع این رویداد جهانی را طوری تعیین می‌کند که تعداد بیشتری کشور درگیر فعالیت‌های آن شوند. مراسم این روز با توجه به تعداد زیاد کشورهای درگیر، یک روز، یک هفته، یا حتی یک ماه به طول می‌انجامد. در سال‌های اخیر، روز جهانی موزهبا مشارکتبیش از ۳۰ هزار موزه در بیش از ۱۲۰ کشور بیشترین تلاش‌های کشورهای جهان را تجربه کرده است. امسال دانشگاه علامه طباطبائی با برگزاری همایش تخصصی "گردشگری وصلح در آیینه میراث فرهنگی جهانی ایران" برنامه گرامی‌داشتی را به اجرا می‌‌گذارد.

اکبرپور فرج دبیر اجرایی همایش گفت: امروزه رابطه معنی‌داری بین گردشگری بین‌المللی و صلح جهانی وجود دارد به طوری که ارزش‌های غایی مرتبط با اهداف و غایت وجودی گردشگری شامل (رستگاری، صلح جهانی، آزادی، زندگی راحت، دوستی واقعی) است. یکی از اهداف مهم گردشگری بین المللی و داخلی بازدید از جاذبه های میراثی مقاصد است که در این میان میراث جهانی که دارای مقیاس جهانی نیز هستند نقش بسزایی در شناخت فرهنگ و تمدن هر کشوری دارند که در گردشگری کشورمان زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. همایش گردشگری و صلح در آیینه میراث جهانی ایران به دنبال آن است تا ضمن معرفی میراث جهانی و اهمیت حفاظت از آنها نقش این آثار را در ایجاد صلح و دوستی بین ملت‌ها از طریق گردشگری بیان کند.

پورفرج گفت: به همه حاضرین در همایش گواهی حضور به مدت ۸ ساعت آموزش از پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعطا خواهد شد.

در این همایش رئیس ایکوم ایران، مدیرکل موزه ‌ها و مکان‌های تاریخی، رئیس انجمن علمی گردشگری، رئیس و مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و استادان گردشگری دانشگاه به ایراد سخن می‌پردازند. این همایش که از ساعت ۹ صبح در محل پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی (خیابان توانیر- خیابان نظامی گنجوی) در حال برگزاری است.

 

افتتاح ۶ موزه در روزجهانی موزه‌ها

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی اظهار کرد: همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی ۶ موزه در استان‌های آذربایجان غربی، گلستان، گیلان، خراسان رضوی و استان البرز افتتاح می‌شود.

محمدرضا کارگر با اعلام این خبر گفت: این موزه‌ها شامل موزه قاجار در استان آذربایجان غربی، طبقه اول موزه مینو دشت در استان گلستان و ۴ موزه خصوصی علوم تاریخ طبیعی (بازی ما) در خراسان رضوی، موزه مذهبی حرم آستانه اشرفیه (مشارکتی با اوقاف) و موزه حکیم نظامی آستارا (مشارکتی با آموزش و پرورش) در استان گیلان و موزه تمبر موسوی در استان البرز است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس وظایف سازمان میراث فرهنگی، بخش اعظمی از فعالیت‌های اداره کل موزه‌ها به حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی موزه اختصاص دارد، افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و اتخاذ سیاست‌های جدید در اداره کل موزه‌ها تسهیل در روند صدور مجوز و حمایت از موزه‌داری به ویژه ایجاد موزه‌های بخش خصوصی افزایش یافته است.

به گفته وی در حال حاضر ۶۱ موزه خصوصی در کشور فعال است که از این تعداد ۴۰ موزه از سال ۹۲ تاکنون در کشور راه‌اندازی شده است.

کارگر تاکید کرد: موزه‌های خصوصی می‌توانند با فروش بلیت، برگزاری دوره‌های آموزشی، نمایشگاههای موقت، برپایی کارگاههای مرمت، ایجاد فروشگاه محصولات فرهنگی بخشی از هزینه‌های موزه را تامین کنند. همچنین این موزه‌ها می‌توانند از محل تسهیلات مالی به تجهیز، نور‌پردازی، اقدامات مرمتی و.... اقدام کنند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی در خصوص نحوه راه اندازی موزه‌های خصوصی گفت: مجوز راه اندازی این موزه‌ها پس از تهیه شناسنامه، اقدامات کار‌شناسی و ثبت آثار مجموعه داران، معرفی فضای موزه‌ای و طرح محتوایی ارایه شده از سوی کار‌شناسان اداره کل موزه‌ها در راستای حمایت معنوی از آنان به مجموعه داران داده می‌شود. تسهیلات بلاعوض به مجموعه دارانی که نسبت راه اندازی موزه خصوصی اقدام می‌کنند از دیگر حمایت‌های معنوی این اداره کل محسوب می‌شود.

 

به گفته این مسئول تهران و اصفهان رکوردار بیشترین موزه‌های خصوصی در کشور هستند.

موزه حکیم نظامی آستارا با محوریت پیشینه تعلیم و تربیت، موزه حرم در آستانه اشرفیه با رویکرد ارائه نفیس‌ترین نسخ خطی قرآنی، اسناد و دست نوشته‌های علما و بزرگان دینی استان گیلان، موزه قاجار با نمایشگاهی از آثار توقیفی در ارومیه، بخش دوم موزه مینو دشت استان گلستان با موضوع مردم‌شناسی، موزه پول و تمبر موسوی در کرج با تمبرهایی از جنگ جهانی اول تا دوره قاجار و موزه علوم تاریخ طبیعی در خراسان رضوی است.

 

 برنامه موزه‌های کشور در روز جهانی موزه

فهرست برنامه های پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی برای 28 اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی اعلام شد.

در این فهرست آمده که هر یک از موزه های کشور برای هفته میراث فرهنگی چه برنامه هایی را خواهند داشت. از نمایشگاه کفش ایرانی در کاخ نیاوران گرفته تا نمایشگاه عکسهایی از اشرف پهلوی.

در این میان اجرای تئاتر خیابانی و مسابقات اسب سواری و نقاشی دانش آموزان نیز به عنوان برنامه های میراث فرهنگی گنجانده شده است.

موزه قرآن کریم

نمایشگاه عکس مربوط به آثار
نمایشگاه کتابهای مرمت شده
نمایشگاه قرآن های ثبت ملی شده (30 جلد)
نمایشگاه کتبیه های مساجد و تکایا، بقاع متبرکه توسط کاتب هنرمند آقای ترابی

 

 موزه آبگینه و سفالینه

نمایشگاه مهرهای شیشه ای و زیورآلات
نمایشگاه آثار هنرآموزان دوره های آموزش سفالگری و تراش روی شیشه
برگزاری کارگاه عملی ساخت سفال ویژه کودکان و نوجوانان

 

 موزه هنرهای ملی

نمایشگاه آثار شاگردان استاد معیری

 

 موزه ملی ایران

مشارکت در برگزاری دوازدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران
مشارکت با میراث استان همدان در برگزاری آثار تپه های نوشیجان و پری ملایر
مشارکت با میراث استان آذربایجان شرقی در برگزاری نمایشگاه تاریخچه موسیقی
برنامه نشست و رونمایی کتاب الیما - تندیس مفرغی شمی

 

موزه رضا عباسی

برگزاری نمایشگاه نمادهای کهن
چاپ چهار مجموعه دوازده تایی از آثار منتخب موزه

 

 کاخ نیاوران

نمایشگاه نقش اسب
نمایشگاه کفش ایرانی
نمایشگاه چهره نگاری هایی از دوره قاچار
نمایشگاه آثار اهدایی توسط آقایان سوسن آبادی و روحانی
نمایشگاه خودروهای قاجاری
برگزاری کارگاههای آموزشی حفاظت و مرمت سفال و نقاشی و مطالعات میکروسکوپی
برگزاری کارگاههای آموزشی عکاسی و معماری
نمایشگاه شیشه های ساسانی

 

 موزه فرش ایران

برنامه تجلی شاهنامه در فرش ایرانی

 

کاخ سعد آباد

رونمایی از بزرگترین قرآن جهان
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای سفر برادران امیدوار
مراسم تقدیر از اهدا اموال دو برادر جهانگرد آقایان امیدوار
نمایشگاه نقاشی شاگردان کمال الملک
نمایشگاه مینیاتور و تذهیب
دعوت از استاد محمد نوید آئینه کار
منتخبی از عکسهای مربوط به اتومبیل در زمان پهلوی
آماده سازی تعدادی از اتومبیل های موجود در انبار و تغییر چیدمان
نمایشگاه عکس و کتاب تحت عنوان گذری بر تهران
برگزاری جشنواره سه روزه دانشجویان میراث فرهنگی
نمایشگاه عکس هایی از اشرف پهلوی
نمایشگاه نادیده هایی از آثار استاد بهزاد
برگزاری سمیناری تحت عنوان بررسی تاثیر اشعار خیام در آثار استاد بهزاد
رونمایی از تمبر استاد حسین بهزاد
نمایشگاه شمشیرهای دربار
نمایشگاه عکسی از دوره قاجار
افتتاح گالری جدید موزه آشپزخانه سلطنتی
نمایش و ارائه دو مدل مولاژ از دسرهای موجود در موزه

 

کاخ گلستان

نمایشگاه نسخ خطی خمسه نظامی بایسنقری 
نمایشگاه آلبومهای نفیس و شیشه های عکس دوره قاجار
نمایشگاه اسناد تاریخی دوره قاچار
نمایشگاه آثار برگزیده استاد ضنیع الملک و استاد کمال الملک
نمایشگاه آثار نقاشی دوره قاجار
نمایشگاه عکس های تاریخی آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو

 

استان بوشهر

نمایشگاه اشیای خاص تاریخی - فرهنگی استان
مراسم تجلیل از اهداکنندگان اموال به محل ساخت ضریح خیمه گاه حضرت ابوالفضل
مراسم تجلیل از خانواده مرحوم علیخواه اولیه امین اموال استان
تجلیل از ایثارگران اداره کل به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر
برگزاری مسابقه کتابخوانی

 

استان سیستان و بلوچستان

برگزاری نمایشگاه موقت اشیاء مجموعه داران خصوصی استان
افتتاح موزه مردم شناسی سرباز
برپایی نمایشگاه اشیاء شاخص از کاوش های استان در منطقه جنوب شرق ایران
تجلیل از دوستداران میراث فرهنگی
اجرای موسیقی محلی زنده (رقص شمشیر)
برگزاری مقاله نویسی در بین دانش آموزان
نشست انجمن های میراث فرهنگی
برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در موزه های سطح کشور

 

 استان اردبیل

برگزاری مراسم تجلیل از اهدا کنندگان اشیا و اموال تاریخی – فرهنگی
برگزاری کار گاه آموزشی
فعال نمودن کارگاههای مرمت
برپایی کارگاههای زنده هنرهای سنتی و صنایع دستی
اجرای طرح آینه و سنگ در محوطه تاریخی
برگزاری سخنرانی در خصوص اهمیت میراث فرهنگی و نقش موزه ها در مراکز آموزشی
برگزاری مسابقه نقاشی، طراحی، عکاسی و خاطره نویسی با موضوع میراث فرهنگی
برگزاری همایش علمی بررسی چالشهای قانونی جرایم میراث فرهنگی
برگزاری مسابقه نقاشی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی
اجرای تئاتر خیابانی
نمایشگاه آثار حاصل از کاوشهای باستان شناختی
نمایشگاه آثار موجود در مخازن موزه ها
نمایشگاه عکس از آثار و اماکن تاریخی – فرهنگی استان
نمایشگاه عکس از اشیاء مرمت شده در موزه ها
نمایشگاه اشیاء توفیقی و اهدایی در سطح استان

 

استان کردستان

اجرای مسابقات اسب سواری
اجرای مراسم رقص کردستانی
افتتاحیه مسابقه اسب سواری و بازی های بومی
اجرای مراسمات جنگ شادی
نمایش اشیا قلعه تاریخی زیویه در موزه سنندج
نمایش اشیا آثار بدست آمده از کاوشهای شهرک زاگرس و قبرستان ملامچه
نشست با دوستداران میراث فرهنگی
نشست با قضات دادگستری

 

استان گلستان

برپایی مسابقه نقاشی کودکان
برپایی نمایشگاه عکس با موضوع جاذبه های فرهنگی
ایجاد نمایشگاه صنایع دستی بانوان در شهر گمیشان
برپایی نشست تخصصی به مناسب روز جهانی موزه
نشست تخصصی با حضور دادگستری، نیروی انتظامی و یگان حفاظت
برپایی نمایشگاه اسناد تاریخی استرآباد
پیمایش شهری و نمادین کودکان و نوجوانان
افتتاح موزه فرش گبند کاووس
نشست تخصصی گرامیداشت هفته میراث فرهنگی با موضوع دیوار تاریخی گرگان
نشست تخصصی گرامیداشت هفته میراث فرهنگی در پایگاه جهانی گنبد قابوس

 

استان همدان

همایش میراث فرهنگی در آئینه تبلیغات
نمایشگاه مشاغل سنتی
افتتاح موزه سنگ
جلسه کارگروه میراث فرهنگی با محوریت میراث فرهنگی و موزه
برگزاری مراسم آئینی آوازه های سنتی و محلی در محل گنجنامه
همایش واکاوی پنجاه سال باستان شناسی ملایر
نمایشگاه عکس مشاهیر و مفاخر استان

 

استان چهار محال

برپایی نمایشگاه عکس با موضوعات میراث فرهنگی
برپایی سیاه چادر عشایری و پخت آش محلی
برپایی نمایشگاه صنایع دستی
تقدیر از پرسنل معاونت میراث فرهنگی
برپایی بازارچه صنایع دستی

 

استان قزوین

برپایی نمایشگاه مسابقات نقاشی، خوشنویسی ، ورزشی بومی محلی
برگزاری نمایشگاه عکس های قدیمی
پخش فیلم مستند مرتبط با آثار تاریخی استان
کارگاه آموزشی و هم اندیشی متخصصین تاریخ و فرهنگ
بازگشایی سایت موزه دولتخاه صفوی
اجرای فاز تملک و آزادسازی بخشی از عرصه سایت موزه و افتتاح نمادین آن
به روز رسانی و بهره برداری موزه مجازی چهلستون

 

استان یزد

برگزاری همایش دوچرخه سواری در بافت قدیم
برگزاری نشست موزه داران استان
برگزاری نمایشگاه نقاشی ابنیه تاریخی استان
برگزاری جشنواره بافندگان برتر
برگزاری مسابقه عکاسی از بافت قدیم
زندگی به روش سنتی در بافت
مسابقه طراحی با دست آزاد
نقاشی طولی کودکان

 

رخدادهای داخلی در روز جهانی موزه

 

نظر رئیس ایکوم جهانی درباره موزه‌های ایران

پروفسور هانس-مارتین هینز، رئیس کمیته ملی موزه‌های جهان در نشستی با نهادهای موزه‌ای کشور بر وجود استانداردهای مناسب در فضاهای موزه‌ای ایران تأکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا با اعلام این خبر گفت: در نشستی که رئیس کمیته ملی موزه‌های جهان با نهادهای موزه‌ای مانند اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، سازمان محیط زیست،‌ شهرداری تهران، نهاد گنجینه تاریخی و موزه آب، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، دانشگاه تهران و موزه‌های پست و مخابرات در صبح امروز (چهارشنبه 29 اردیبهشت) داشت پس از پاسخگویی به سوالات مسئولان این نهادها و اینکه چگونه می‌توانند سطح کیفی فضاهای موزه‌ای خود را افزایش دهند، اظهارکرد: «موزه‌های ایران به نسبت سایر نقاط دنیا از استانداردهای خوب و متناسبی برخوردارند.»

به گفته‌ی وی، مارتین هینز بیان کرد: «هر کس به فراخور کاربری موزه‌های مختلف نسبت به استانداردسازی فضاهای موزه‌ای اقدام کرده است.»

به گزارش ایسنا، پروفسور هانس - مارتین هینز، رئیس کمیته ملی موزه‌های جهان، در سفر چهار روزه خود به ایران از 20 موزه کشور در تهران و شیراز بازدید کرد. او فردا (30 اردیبهشت) تهران را ترک می‌کند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .