نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

مجموعه: دیزاین ، تاریخ انتشار: ۱۹ / ۰۳ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۸۰۲ ، بازدید:۱۵۸۰

در طول 150 سال گذشته، کیت های متنوع بسیاری برای معماران و طراحان،ساخته شده، تا به صاحبان خوش‌شانس خود این امکان را بدهند که قصرها، خانه‌ها، کلیساها،ایستگاه‌های راه‌آهن، ادارات، کارخانه‌ها یا هر آنچه که می‌توانستند تصور کنند ،بسازند.

 

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

هدیه مادر فرانک لوید رایت در سن 9 سالگی به او،پایه و اساس آغازین علاقه او به معماری برای تمام طول عمر وی گشت.او درباره قطعه های ساخته شده توسط Friedrich Froebel(اولین بنیانگذار مهدکودک)می گوید:"من با مکعب،کره و مثلث بازی می کردم".قطعاتی که مادر او از نمایشگاه Centennial  فیلادلفیا سال 1876،اولین نمایشگاه جهانی در ایالات‌متحده خریداری کرده بود.او عنوان می کند:"من خیلی زود به الگوهای سازنده که در هر چیزی وجود داشت،حساس شدم.من دیدم و یاد گرفتم که چگونه این راه را ببینم و زمانی که آن را انجام دادم ،تصور کردن اتفاقات تصادفی طبیعت،برایم اهمیتی نداشت.من فقط میخواستم طراحی کنم."

امروز، یک مهندس برق انگلیسی، آرشیوی آنلاین از اسباب‌بازی‌های ساخت‌وساز معماری در دسته بندی های مختلف،به نام‌ Architoys ایجاد کرده‌ است .او با هدف به اشتراک گذاشتن شور و شوق خود به مجموعه ساختمان سازی و مستند کردن تمام مواردی که او از آن‌ها اطلاع دارد،این مجموعه را ایجاد نموده.وی به منابع بیشتر اطلاعاتی اشاره می‌کند و به ما کمک می‌کند تا مجموعه‌هایی را که در خانه داریم،بیشتر بشناسیم و یا با این مجموعه ها بیشتر آشنا شویم.

این اسباب بازی ها،از معماریهای سراسر جهان الهام گرفته شده اند، از کپی از بلوک های رایت تا آخرین کیت های ساخت و ساز و خانه های عروسکی را با مطلب امروز ستاوین کشف کنید.

 

  • ( Arquitectura Moderna (1910s-20s:

بلوک های چوبی با پوشش کاغذهای چاپ شده زیبا با جزئیات سبک هنری آرت نوو.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • (The Junior Architect (1920's:

بلوک های مستطیلی چوبی با شیارهایی در قسمت پایین آنها.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • (Bilt-E-Z (1920's:

تمامی قطعات ،از فلزات رنگ شده و ساختمان های تولید شده اساسا مجموعه ای از مکعبها هستند.این قطعات با استفاده از زبانه ها که با زاویه های صحیح از بالا و پایین قطعات دیواری طراحی شده اند، به یکدیگر متصل می شوند و به لبه های قسمت سقف و کف اتصال می یابند. بالکن و طول لبه های سقف نیز با زبانه ها بهم متصل می شوند.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • (Arkitoy (1930s:

بلوک هایی دارای سوراخ  که با استفاده ازابزاری میانی بهم متصل می شوند. به طور خاص یک اسباب بازی معماری نیست، اما می تواند بدین عنوان مورد استفاده قرار گیرد.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • (Stanlo (1930's:

صفحات فلزی که می توانند بهم متصل شوند.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • (Architecto (1930's-40's:

صفحات چوبی با مهره هایی در بخش انتهایی آنها که امکان اتصال به هم رو به وجود می آورد.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • بلوک های آجر آمریکایی (1940s-50s):

بلوک های چوبی با طراحی آجر بر روی نمای بیرونی آن. اکثر بلوک ها دارای پایه ای هستند که اجازه می دهد در گوشه ها همپوشانی داشته باشند. بلوک های شیار طولی در امتداد بالا و پایین  دارند که اجازه می دهد تا با یک لایه کوچک از کارت به یکدیگر متصل شوند. کارت های پنجره ها و درب ها،نیز در این شیارها قرار می گیرند. تخته های سقف به روش های مشابه به بلوک های کنج متصل می شوند.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

 

  • (Architector Jr. (1945:

آجرهای سنگ مصنوعی  با الگوی بافت آجر در لبه  برخی از بلوکها.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

 
  •  (Build-Up (1950's-60's:

پانل های دیواری پلاستیکی سخت قرمزرنگی با برجستگیهایی در قسمت بالا و پایین که با استفاده از تیرهای سفید پلاستیکی سوراخ داری به هم متصل می شوند. پانل های سبز تخت  در گوشه ها،قرار گرفته و سقف را تشکیل می دهند. پانل های دیواری در انواع طرح ها، از جمله پنجره ها و درب های مختلف وجود داشته و بالکن های سبز روی پنجره ها نصب می شوند.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • کیت معماری مدل کالیفرنیا (1950s-60s):

پانلهای دیواری کارتی در طولهای متنوع همراه با در ،پنجره و سایر تجهیزات

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

  • بلوک های Froebel (اواخر قرن نوزدهم):

بلوک های  چوبی بر اساس ایده  Frederich Froebel  آلمانی که مفهوم مهد کودک را برای اولین بار،در اواخر قرن نوزدهم مطرح کرد.

نه تنها لگو :سیر تحول بازیهای معمارانه

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: تحریریه ستاوین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .