مسابقه معماری طراحی فضای بام

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۷ / ۰۷ / ۱۴۰۰ ، شناسه: ۴۵۶۳ ، بازدید:۹۴۳

زیگوآرت مسابقه معماری «طراحی فضای بام ساختمان اداری؛ نگاهی متفاوت به کارکردهای بام در ساختمان های اداری» را برگزار می‌کند. به گزارش هنرآنلاین ، فضای اداری و محیط کار فیزیکی هر شخص بعنوان مکان زندگی او در ساعاتی از شبانه‌روز که شاید بتوان گفت بخش عمده ای از پرانرژی‌ترین اوقات خود را در آن می‌گذراند تاثیر بسیار مهمی بر مسائل روحی روانی و حتی جسمی و در نتیجه عملکرد آن شخص دارد. امروزه در بیشتر محیط‌های کاری، ذهن انسان‌ها به دلیل تعامل مداوم با فناوری‌های رایانه‌ای و تلفن همراه و غیره، مملو از اطلاعات مختلف بوده و از طرفی بسیاری از کارکنان نیز با مشکل کمبود تحرک در دفتر کار روبرو هستند.

در سازمان‌هایی که فضاهای کاری با مقیاس مناسب و محیط‌‌های اجتماعی مطلوب است، توانایی‌‌های جسمی و روحی کارکنان بهبود و ضریب عملکردی آن‌ها افرایش می‌یابد. 

در این راستا زیگوآرت این مهم را یکی از مسئولیت‌های اجتماعی خود دانسته و بر آن شده است در راستای ارتقای سطح فرهنگی اقشار مختلف جامعه دررویداد دوم خود اقدام به طراحی و برگزاری مسابقه متفاوت دیگری نماید.

هیات داوران این مسابقه متشکل از شورش عابد، مرجان فرضیان و نیما مکاری است.

 

در فراخوان مسابقه معماری « طراحی فضای بام » به این موارد پرداخته شده است:

 

طرح مساله

یک شرکت فرضی استارتاپ در حوزه کسب و کارهای مجازی را در نظر بگیرید که خدمات خود را از طریق سایت به صورت مجازی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

 

مفروضات اصلی پروژه

ساختمان تحت مالکیت و مورد استفاده مجموعه شامل دو طبقه واحد اداری که هر طبقه یک واحد به مساحت ۲۰۰ متر مربع بوده و تعدادی پارکینگ و همچنین فضای انباری مورد نیاز در طبقه همکف وجود دارد. شرکت در طی ۷ روز هفته بصورت شبانه روزی (سه شیفت) فعال بوده و ساعت کاری پرسنل حدودا ۹ ساعت طی شبانه روز و ۴۴ ساعت در کل هفته است. بازه سنی کارکنان حدود ۱۷ تا ۳۰ سال، مجرد یا متاهل بدون فرزند بوده و اکثریت آن‌ها در رده‌های سازمانی مختلف در زمینه‌های تبلیغات، بازاریابی و فروش، امور مشتریان، برنامه‌نویسی و پشتیبانی و مابقی در زمینه‌های تحقیق و پژوهش، ایده‌پردازی، طراحی و گرافیک، مالی و حسابداری و … فعالیت دارند. تعداد کل کارکنان ۱۲۰ نفر که حدود ۵۰ درصد را زنان و ۵۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند و لازم به ذکر است در طول هفته به صورت معمول و متداول، در شلوغ‌ترین ساعات کاری حداکثر ۷۰ نفر و در خلوت‌ترین ساعات کاری حداقل ۱۵ نفر از کارکنان به صورت همزمان، در ساختمان شرکت مشغول به کار هستند.

از آنجایی‌که تاثیر مثبت شادابی و رفاه کارکنان در محیط فیزیکی و ساختمان شرکت بر بهبود علمکرد آن‌ها، بسیار مورد توجه مدیریت قرار گرفته، اقدام به بررسی و مطالعه در این راستا نموده و با نکات جالب و عوامل موثری روبرو شده که برخی از آن‌ها به شرح ذیل است:

– برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر اوقات فراغت و استراحت کارکنان

- نقش موثر فعالیت‌های مفرح و تحرک بیشتر در محیط کار بر عملکرد کارکنان

– ساعات کاری منعطف در طول شبانه روز

– نقش گل و گیاه بر شادابی افراد

– تاثیر فضاهای باز در محیط کار بر روحیه کارکنان

مدیریت مجموعه پس از بررسی‌های لازم بدلیل کمبود جا و محدودیت فضاهای در اختیار و نیز عدم امکان تغییرات در فضاهای داخلی ساختمان، به این نتیجه می‌رسد که از فضای بام ساختمان شرکت جهت نیل به هدف خویش و همچنین هویت بخشی بصری فضای کاری استفاده نماید. بنابراین جهت تعیین و تصمیم نهایی در خصوص تغییرات مورد نیاز مربوطه قصد دارد از متخصصان حوزه معماری کمک گرفته و مناسب ترین طرح پیشنهادی را اجرا نماید.

 

سایر مفروضات

– ساختمان شرکت را فاقد حیاط و تراس و فضای باز فرض نمایید.

– در ساختمان شرکت اتاق‌های جلسات، مدیریت، آشپزخانه، غذاخوری و سرویس‌های بهداشتی درحد متعارف وجود دارد.

– به لحاظ موقعیت، ساختمان شرکت در یکی از محله‌های مناطق ۱ یا ۲ تهران فرض می‌شود.

– ساختمان شرکت را نوساز و کاملا سالم و بدون نیاز به هرگونه مرمت و بازسازی در نظر بگیرید.

– بام ساختمان شرکت کاملا بدون ساختمان همجوار مشرف فرض شود.

– ارتفاع هر طبقه از ساختمان شرکت را حدودا ۳.۴ متر (کف تا زیر سقف هر طبقه حدود ۳ متر) در نظر بگیرید.

– فرض نمایید در خصوص بام ساختمان به لحاظ ضوابط قانونی محدودیتی در کاربری وجود ندارد.

– فرض نمایید هر گونه تاسیسات مورد نیاز طراحی در بام موجود است.

– شرکت‌کننده در خصوص طراحی جان پناه بام، در انتخاب کلیه موارد شامل ارتفاع، نوع متریال و غیره کاملا آزاد است.

– در صورتی که شرکت‌کننده جهت طراحی، نیازمند کسب اطلاعات جزیی‌تر و دقیق‌تر درباره نوع فعالیت و سایت پلان پروژه ویا طراحی داخلی و نمای ساختمان و هرگونه موارد مربوطه دیگر باشد این موارد را بنا به دلخواه خود فرض نماید.

* شرکت‌کننده می‌تواند علاوه بر موارد مذکور تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان ازنظر مدیریت، سایر عوامل موثر مربوطه از دیدگاه خود را در طراحی لحاظ نموده و این موارد را همراه با هرگونه توضیحات لازم در خصوص طرح خود تشریح نماید.

*(لازم به ذکر است شرکت و ساختمان مربوطه کاملا مفروض و ساختگی می‌باشد.)

 

هیات داوران , مسابقه , شورش عابد ، مرجان فرضیان , نیما مکاری , zigooart , زیگوآرت , مسابقه معماری  , طراحی فضای بام ساختمان اداری , نگاهی متفاوت , کارکردهای بام , ساختمان های اداری

 

اهداف مسابقه

– توجه و نگاهی نو به حوزه معماری و طراحی از منظر مشاغل مختلف جامعه

– توجه به تاثیر محیط کار بر سلامت کارکنان

– ایجاد فرصت برای بهتر و بیشتر دیده شدن طراحان جوان با ایده‌های نو و خلاقانه و فضایی متفاوت در کشف استعداد‌ها

– ایجاد فضای پژوهشی- آموزشی متفاوت و افزایش انگیزه برای دانشجویان، هنرجویان و علاقه‌مندان هنر معماری جهت یادگیری مطالب مرتبط

– ارتقای کیفیت فضاهای اداری

– فراهم نمودن بستری مناسب و گسترده برای ایجاد و ارتقا فرهنگ مشارکت و همراهی در حوزه معماری و دکوراسیون میان تمامی گروه‌های تخصصی مرتبط

– ترویج و اشاعه الگوهای مطلوب و مناسب در طراحی معماری

– تاکید بر ضرورت استفاده از متخصصان در فعالیت‌‌های طراحی و معماری

– ایجاد حساسیت و توجه در مسئولین سازمان‌ها، کارفرمایان، متخصصان و دانشجویان رشته‌ طراحی و معماری و ایجاد توجه در افکار عمومی نسبت به محیط‌‌های کاری

– ایجاد فضای تعامل و رقابت سالم بین طراحان، معماران و فعالان در این حوزه

– توجه و نگاهی نو به بام در حوزه معماری و طراحی و دکوراسیون

– ترویج استفاده کاربردی از بام در مجموعه‌ها با رعایت قوانین و استانداردهای متناسب با اقلیم بخصوص در کلان شهرها

– ایجاد فضاهای کاری و اداری مفرح و شاداب‌تر در محیط‌های اداری و ارزش آفرینی در کارکنان و افزایش راندمان کاری سازمان

– ایجاد و افزایش شناخت و تعامل مردم با خدمات حوزه معماری و طراحی و دکوراسیون

– ارتقا کیفیت فضای شهری

معیارهای ارزیابی طرح‌ها

– خلاقیت و نوآوری در ایده‌پردازی و کانسپت

– درک و فهم صحیح طراح از مساله و ارائه بهترین پاسخ‌ها

– خلاقیت و نوآوری در بکارگیری متریال

– کیفیت ارائه طرح

 

نحوه داوری :

• کلیه طرح‌های ثبت شده توسط شرکت‌کنندگان در سایت مسابقه، از نظر رعایت قوانین مسابقه، فرمت و کفایت مدارک و سایر موارد مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرند.

• هیات داوران بر اساس معیار های مربوطه به ارزیابی طرح‌ها خواهند پرداخت و حداکثر ۳۰ طرح را از بین طرح‌های دریافتی جهت معرفی ویژه به عموم و تعیین طرح منتخب مردمی از طریق آرای عمومی، انتخاب خواهند نمود.

• هیئات داوران ۷ طرح برتر را از میان ۳۰ طرح برگزیده خود، انتخاب و سپس برگزیدگان اول تا سوم را مشخص خواهند نمود.

 

شرایط و قوانین مسابقه

• اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در وب سایت مسابقه ثبت نام و به صورت فردی یا گروهی در مسابقه شرکت نمایند. (در صورت ثبت نام بصورت گروهی، تعیین یک نفر نماینده از بین اعضا ضروری است.)

• محدوده طراحی به شکل مستطیلی با مساحت ۲۴۰ متر مربع که حدود ۴۰ مترمربع آن مختص راه پله و آسانسور و ورودی بوده و از تاریخ شروع مسابقه در دسترس شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

• شرکت‌کنندگان پس از ثبت‌نام می‌توانند فایل مربوطه را از تاریخ شروع مسابقه از وب سایت مسابقه دانلود نمایند.

• اعمال تغییرات در محدوده طراحی مسابقه غیر مجاز است.

• رعایت اصول معماری و مقیاس انسانی پروژه الزامی است.

• شرکت‌کنندگان در طی مدت مسابقه می‌توانند صرفاً از طریق وب‌سایت در جریان هرگونه موارد مرتبط اعلامی از جمله پرسش و پاسخ‌های متداول قرار گیرند.

• از درج هرگونه نام و نشان و … بر روی آثار ارسالی خودداری شود، در غیر این صورت اثر ارسالی جهت داوری، مورد پذیرش واقع نمی‌گردد. لازم به ذکر است در پایان و پس از اعلام نتایج نهایی، کلیه آثار ارسالی واجد شرایط همراه با مشخصات شرکت‌کننده (خالق اثر) در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت.

• به آثار ارسالی پس از زمان مقرر، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

• اثبات اصالت و کلیه‌ مسئولیت‌های مالکیت معنوی و حقوقی آثار و تصاویر ارسالی به عهده‌  شرکت‌‌کننده است.

• با توجه به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده، آثار ارسالی شرکت‌کنندگان بر روی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی این رویداد و رسانه‌های معتبر معماری جهت مشاهده و معرفی ویژه به عموم قرار می‌گیرد، لذا شرکت‌کنندگان حق استفاده از آثار ارسالی خود را به همگان می‌دهند و در این خصوص زیگوآرت تعهد و مسئولیتی در قبال خالق اثر ندارد و بالاخص شرکت‌کنندگان تمامی حقوق مربوطه جهت نمایش، چاپ و نشر آثار ارسالی و اطلاعات و فایل‌های مربوطه این رویداد در وب سایت، چاپ در کتاب، کتاب دیجیتالی و سایر اقلام انتشاراتی و تبلیغاتی، بانک اطلاعاتی و برگزاری نمایشگاه را به زیگوآرت می‌دهند. (ضروری است مراحل داوری آثار و انتخاب طرح‌های برتر، به دقت مورد مطالعه شرکت‌کنندگان قرار گیرد.)

* نیازی به طراحی طبقات ساختمان شرکت نیست و موضوع مسابقه صرفا به بام پروژه اختصاص دارد.

* ثبت نام و شرکت در این رویداد کاملا رایگان است.

 

مدارک ارسالی 

هر شرکت‌کننده لازم است هرگونه اطلاعات و مدارک لازم بنا به تشخیص خود در راستای ارائه هرچه بهتر طرح را (هرگونه نقشه، مقطع، دیاگرام، رندر، نما و غیره و توضیحات لازم و مفروضات شرکت‌کننده به زبان فارسی) در دو شیت افقی ۷۰*۵۰ با فرمت JPG (dpi150) حداکثر حجم هر شیت ۲۰ مگابایت آماده و در زمان مقرر در وب سایت زیگوآرت بارگذاری نماید.

* راهنمای اصول شیت‌بندی مدارک متعاقبا در وبسایت جهت استفاده شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

جوایز و برگزیدگان

جوایز هفت طرح برگزیده هیات داوران:

 رتبه اول: مبلغ ۲۰ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس

رتبه دوم: مبلغ ۱۳ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس

رتبه سوم: مبلغ ۷ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس

– چهار طرح دیگر برگزیده داوران: لوح سپاس

* جایزه طرح منتخب مردمی از میان ۳۰ طرح برگزیده اولیه داوران: مبلغ ۵ میلیون تومان همراه با تندیس و لوح سپاس

 

هدایای بخش مردمی:

– انتخاب ۵ نقد و نظر برتر از میان تحلیل‌های مردمی درباره طرح‌های شرکت‌کنندگان و اهدای جایزه ۵۰۰ هزار تومانی به هر نفر

– انتخاب تصادفی ۵ نفر از افرادی که در رای‌گیری طرح منتخب مردمی شرکت نمایند و اهدای جایزه ۵۰۰ هزار تومانی به هر نفر

* مجموع جوایز ۵۰ میلیون تومان است.

علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه معماری«طراحی فضای بام ساختمان اداری؛ نگاهی متفاوت به کارکردهای بام در ساختمان های اداری » تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند و آثار خود را ارسال کنند. همچنین برگزیدگان نهایی روز  ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰  معرفی می‌شوند.

متقاضیان شرکت در این رویداد برای آگاهی از شرایط و مقررات می‌توانند به پایگاه خبری به نشانی www.zigooart.com مراجعه کنند. 

درصورتی‌ که شرکت‌کنندگان سوالی در رابطه با برگزاری مسابقه داشته باشند، می‌توانند از طریق ارسال پیام در واتساپ به شماره ۰۹۱۹۷۴۶۲۳۹۹سؤالات خود را مطرح و پاسخ آن را دریافت کنند.

 

 

هیات داوران , مسابقه , شورش عابد ، مرجان فرضیان , نیما مکاری , zigooart , زیگوآرت , مسابقه معماری  , طراحی فضای بام ساختمان اداری , نگاهی متفاوت , کارکردهای بام , ساختمان های اداری

 

 

 

 

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: ]نرآنلاین , کد خبر: 165934

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .