جزیره خوشبختی ، دورخیز شیخ‌نشین‌ها برای میزبانی از برترین موزه‌های هنری جهان

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۴ / ۱۰ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۳۱۳ ، بازدید:۴۱۸۶

امارات متحده عربی یک جزیره فرهنگی می‌سازد که از هم اکنون با خرید نام موزه لوور به مدت سی سال، اولین قدم‌های آن را برداشته است.
 

 دورخیز شیخ‌نشین‌ها برای تسلط بر رویدادهای هنری خاورمیانه همچنان ادامه دارد. گشایش موزه‌های لوور و گوگنهایم در امارات متحده عربی؛ خبری بود که در روزهای آغازین امسال منتشر شد و حالا خبرها حاکی است؛ لوور و گوگنهایم برای گشایش شعبه‌هایشان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ (به ترتیب ذکرنام) قدم به خاک امارات می‌گذارند.

به این ترتیب امارات متحده عربی یک جزیره فرهنگی می‌سازد که از هم اکنون با خرید نام موزه لوور به مدت سی سال، اولین قدم‌های آن را برداشته است.

مدتی است سازمانی با عنوان "برند" برای جلب "جست وجوگران فرهنگ دوستی" که به دنبال "اعتبار، منحصر به فرد بودن و کیفیت" هستند راه‌اندازی شده است. شیخ خلیفه حاکم ابوظبی هنگام امضای قرارداد ۳۰ ساله استفاده از نام "لوور" برای موزه که معمار مشهور فرانسوی ژان نوول در کشورش ساخته است، اعلام کرد این حرکت "دستاوردی بزرگ و مهم برای تکمیل تصویر ابوظبی به عنوان مرکز بین‌المللی دوستی و پیوند فرهنگ‌های مختلف جهان" است: حرکتی که باعث ایجاد "فضایی غنی" خواهد شد "که نسل‌های آینده در آن رشد خواهند یافت و آن را ارج خواهند نهاد". اما بسیاری از هنرمندان اروپایی و فرانسویان از این اتفاق دل‌خوشی ندارند و این قرارداد را در واقع فروختن فرهنگ و تاریخ موزه لوور می‌دانند. گفته می‌شود امارات برای استفاده از نام "لوور" مبلغی معادل ۵۴ بیلیون دلار پرداخته و بناست ۷۸۸‌میلیون دلار نیز بابت مدیریت و به امانت گرفتن آثار هنری از لوور فرانسه و موزه‌های دیگر آن از جمله "پمپیدو" و "موزه ‌دی اورسی" بپردازد.

لوور امارات متحده عربی بناست در جزیره سعدیات (به معنی جزیره خوشبختی) برپا شود. این جزیره مجموعه فرهنگی جدیدی در خلیج‌فارس است که با یک بزرگراه ۱۰ بانده به شهر ابوظبی متصل می‌شود. به علاوه در این منطقه بناست موزه گوگنهایم (گفته می‌شود معمار مشهور فرانک‌گری بناست آن را طراحی کند) و همین‌طور یک تالار کنسرت (با معماری معمار مشهور دیگر، زاها حدید) و موزه یادبود حاکم قبلی، شیخ زاید توسط لرد فاستر ساخته شود. معمار شناخته شده ژاپنی "تادائو آندو" نیز در حال حاضر در حال تکمیل موزه دریایی امارات متحده است: بنایی که دولت آن را "یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌های فرهنگی که تاکنون ساخته شده است" می‌نامد. برادر شیخ خلیفه شیخ محمد می‌گوید جزیره سعدیات موجب "ایجاد درک و همکاری‌های بین‌المللی" خواهد شد و در فضایی معادل ۲۷ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین منطقه فرهنگی جهان را شکل خواهد داد. گوگنهام، لوور و موزه ملی تا پیش از ۲۰۱۴ افتتاح خواهند شد.

ختم کلام را انگار باید از حرف‌های پروفسور گرد نوننمان مدیر انستیتو مطالعات عربی دانشگاه اگزتر شنید که می‌گوید: "حاکمان این مناطق دریافته‌اند که نمی‌توان تنها به سادگی درآمد نفت را بین مردم تقسیم کرد، در نتیجه تصمیم گرفتند این درآمدها را صرف تبدیل ابوظبی به یک منطقه جذاب و جهانی جدید کنند."

 


 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .