پردیس سینمایی پارک ملت که رتبه نخست ساختمانهای عمومی جایزه معمار 1387 و همچنین عنوان پروژه منتخب در فستیوال 2009 بارسلونا را به خود اختصاص داده است. معمار این ساختمان، رضا دانشمیر،دانشآموخته دانشگاه علم و صنعت در سال 1370 است که از سال 1383 به همراه همسرش کاترین اسپریدونف، مهندسان مشاور حرکت سیال را تأسیس کرده و در کارهایش همواره بر ارائه آثاری مبتنی بر یک ایده مشخص تأکید ورزیده است.
پروژۀ مجموعۀ پردیس سینما گالری ملت، در محدودۀ منطقۀ 3 شهرداری تهران و در زمینی کشیده و نامعین به مساحت 6000 متر مربع ،در منتهی الیه جنوب غربی پارک ملت طرح و اجرا گردیده است. این مجموعه با توجه به استقرار در محوطۀ پارک از کلیۀ مزایای آن به عنوان محوطه بهره مند است. در بررسی های صورت گرفته در خصوص پارک های شهر تهران، پارک ملت با توجه به مؤلفه های برنامه ریزی شهری به عنوان پارکی با عملکرد شهری و با حوزۀ نفوذ بسیار وسیع شناخته می شود. ضمن آنکه از نظر کارکردهای آموزشی و پژوهشی تخصصی، می تواند دارای عملکردهای خاص نیز در حد حوزۀ نفوذ شهری باشد. بنابراین احداث این پروژه نه تنها ضرورت منطقه ای را که با توجه به وسعت و جمعیت آن دارای کمبودهای شدید فضاهای فرهنگی و سینمایی است، برطرف می نماید بلکه حوزۀ نفوذ آن کل شهر را متأثر می سازد. این مجموعه از سمت شمال و شرق به محوطۀ پارک و از سمت جنوب به بزرگراه نیایش و از غرب به محوطۀ مجموعه ورزشی انقلاب محدود می شود.
پروژه فوق با زیربنای 15000 مترمربع، شامل 4 سالن سینما هریک به ظرفیت 280 نفر و یک سالن نمایش کوچک به ظرفیت 30 نفر به همراه فضاهای نمایشگاهی، رستوران و کافی شاپ، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و فضاهای اداری و خدماتی مورد نیاز قادر است در ساعات پیک، جمعیتی در حدود 2500 نفر را در خود جای دهد. سازماندهی فضاهای پروژه با توجه به فرم کشیده و نامعین زمین و امکان ایجاد دو سالن نمایش در روی زمین و دو سالن دیگر، به گونه ای تنظیم گردیده است که ایده های طراح را با برنامه و سازه پروژه تطبیق داده و با طبیعت زیبای محیط خود تلفیق گردد. بنابراین با استفاده از اتصال شیب گردان دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر، ایوان سرپوشیدۀ بزرگی ایجاد گردید که دستاورد اصلی پروژه برای شهر و محل گفت وگو و تبادل نظر، اجرای مراسم و رویدادهای متنوع فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. تأثیر این استراتژی در سازماندهی فضایی عناصر پروژه منجر به ایجاد سه فضای باز و کشیده گردید. فضای اول در زیرزمین مربوط به فعالیت های نمایشگاهی، فضای دوم در همکف به پلازای سرپوشیدۀ ورودی و فضای سوم در بالاترین سطح به رستوران و فودکورت مجموعه اختصاص پیدا کرده اند. این سه فضای باز افقی، توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود که شامل فضاهای انتظار و خدماتی است به یکدیگر متصل شده اند. ارتباطات مجموعه شامل راهروها، پله های برقی و آسانسورها نیز از فرم سالن ها و این فضاهای باز ناشی می گردند. کشیدگی و انحنای خاص فرم پروژه و وجود مقاطع متغیر عرضی ناشی از آن، امکان طرح رمپ های نرم و مواج را در طول پروژه و در جبهۀ شمالی مهیا گردانید. بنابراین همانند پیاده روها و مسیرهای توپولوژیک درون پارک، فضای حرکتی پروژۀ مذکور احساسی از تداوم فضای پارک را در درون پروژه ایجاد نموده و مناظر بدیعی را در هنگام حرکت فراهم می آورد. در نهایت فرم پروژه و عناصر موجود در درون آن خود را با شکل سایت هماهنگ کرده و به صورت یکپارچه، همانند موجودی زنده که دارای اجزایی مرتبط و منتج از یکدیگر است عمل می نماید. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ،اوایل سال 85 شروع به ساخت پردیس سینما گالری ملت نمود و مجموعۀ یادشده در تاریخ 87/8/19 توسط شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر قالیباف افتتاح و از تاریخ یادشده مورد استفادۀ عموم قرار گرفت.
هدف طراح : معمار باید فرایند سیستماتیک جامع و کاملی را برای کار بر روی ایده اولیه که از ادراک او از فضای زمان حال سرچشمه گرفته است، و انطباق آن با شرایط بیرونی به وجود آورد.ماهیت معماری، را طرح مسأله فضا و خلق چشماندازهای نوین ( فرم کشيده ی پرديس سينمايی دانشمير در يک نگاه ياد آور فرمهای اکسپرسيونيستی است) ، برقراری ارتباط ساختاری با محیط اطراف و ایجاد فضاهای متنوع ، حرکت سیال و روان در ارتباطات داخلی،تشکیل می دهند.
تصویر ذهنی ما از ساختمان سینما، با توجه به الزامات کارکردی آن، اغلب ،حجمی است صلب، یکنواخت و بدون شفافیت و هرگونه منفذ و روزن، اما دانشمیر در پردیس سینمایی پارک ملت، با استفاده از یک ایده خلاقانه برای سازماندهی فضا و نیز بهرهگیری مناسب از تکنولوژی و امکانات نوین، این تصویر ذهنی غالب را با تصویر جدیدی از ساختمان سینما به عنوان یک حجم کاملاً شفاف و پویا جایگزین کرده و حتی به گفته کارفرمای پروژه، باعث شده شهروندان تهرانی در کنار این ساختمان عکس یادگاری بگیرند , مجموعه پروژه حالت معکوس نسبت به بقیه سینماها دارد. سینما ها معمولا از بیرون بسته هستند، شاید بخاطر احاطه شدن در میان ابنیه دیگر، ولی اینجا ما با حجمی شفاف روبرو هستیم.
منبع : پایان نامه کارشناسی ارشد , مهندس علیرضا اورعی زارع , طراحی شهری , دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) , سال 1392 و cinema-mellat
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین