آرامگاه صائب تبریزی فراموش شده است

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۲ / ۰۸ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۰۸۱ ، بازدید:۳۹۸۶

بنای آرامگاه صائب تبریزی که از معماری دوران صفویه الهام گرفته، این روزها وضعیت مناسبی ندارد.

 

 آرامگاه صائب تبریزی، شاعر بلندپایه سبک هندی، در باغ شخصی او به نام باغ تکیه مشرف به شهر نیاسر قرار دارد. بنای فعلی آرامگاه که به روایتی یکی از روزهای نیمه دوم مهرماه به بهره‌برداری رسیده، با توجه به زمان حیات او و شهری که صائب در آن زیسته و درگذشته، از معماری دوران صفویه الهام گرفته است.

درحالی‌که خبرها حاکی از وضعیت نامطلوب این روزهای آرامگاه صائب است، این بنا که طبق شواهد زیر نظر شهرداری اصفهان اداره می‌شود، نیاز به مرمت و بازسازی مجدد دارد. بنایی که تاکنون برای ثبت ملی آن‌ هم اقدامی نشده است.

آرامگاه صائب تبریزی , معماری , دوران صفویه , معماری دوران صفویه , بنای آرامگاه , رویداد های معماری , اخبار معماری , ستاوین , آرامگاه

 

بنای آرامگاه صائب، ایوان زیبایی به طول ۱۴/۲۰، عرض ۶ و ارتفاع ۸ متر دارد که حدود ۲ متر از سطح باغ بلندتر ساخته‌شده است و ده پله ‌سنگی سراسری دارد. بر روی سرستون‌ها، قوس‌های جناغی قرار گرفته و زیر سقف، با طرح شطرنجی آیینه‌کاری شده است. جبهه شرقی و غربی ایوان دارای دودهنه، یک ستون و دو قوس است. سنگ مزار صائب عبارت است از یک قطعه‌سنگ مرمر یکپارچه یزدی که سنگ مزار قدیمی را در وسط آن جاسازی کرده‌اند. سنگ اصلی مزار که به دو نیم شده است، دارای کتیبه‌ای شامل یک مطلع و یک غزل از صائب به خط محمدصالح، خوش‌نویس مشهور دوره صفوی است.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .