پایانی بر آشفتگی بلندمرتبه سازی شهری

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۷ / ۰۹ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۲۴۹ ، بازدید:۳۳۳۲

معاون وزیر راه وشهرسازی در امور مسکن و ساختمان با انتقاد از وضعيت ناهماهنگ ساخت وسازهاي بلندمرتبه در پايتخت گفت: باید پایانی به آشفتگی بلندمرتبه سازی شهری داده شود، قرار است احداث بلندمرتبه ها با آزادسازی زمین، فضای شهری پایدارتری را ایجاد کنند، نه آنکه بدون رعايت استانداردهاي فني و شهرسازي به چالش های شهری اضافه کنند.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، حامد مظاهریان در نشست خبری دومین کنفرانس بناهای بلند افزود: بررسی و شناسایی ضوابط فني و شهرسازي و امکان تامين خدمات شهري در بلندمرتبه سازی های شهری از اهداف برگزاری این رویداد است.

وی با اشاره به اصلاح مقررات و ساماندهي نظام ساخت وسازهاي بلندمرتبه گفت: در بحث مقررات شهری و مقررات ناظر بر طراحی و ساخت تجربیات جهانی خوبی وجود دارد و نیاز داریم از آنها استفاده کنیم.

مظاهریان گفت: ما نیازمند به روزکردن ضوابط و قوانین بلندمرتبه سازی هستیم و شعار «نقش بنا‌های بلند در حیات پایدار شهری» نیز نشان دهنده، رویکرد ما به مقوله بلندمرتبه سازی با نگاه پایداری شهری است. بحث عمده ای این رویداد سه روزه نیز بررسی اثرات بناهای بلند از جنبه های مختلف شهری، فنی و مهندسی، اقتصادی و قوانین و مقررات در ساخت این نوع سازه هاست.

رتبه یازده بلندمرتبه سازی ایران در تاریکی

رئیس گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر ایران، بناهای بلندمرتبه شهر تهران را مهمان ناخوانده خطاب کرد و گفت: ایران در حالی رتبه یازده بلندمرتبه سازی در سطح جهان را دارد که به بسیاری از ابعاد احداث این نوع بناها هیچ توجهی نشده است.

سید محمد بهشتی با اشاره به اثرات برگزاری کنفرانس بناهای بلندمرتبه در تصویب نهایی ضوابط بلند مرتبه سازی پایتخت توسط شورای عالی شهرسازی افرود: ساخت بناهای بلند و ورود تکنولوژی جدید قرار است مشکلات شهری را حل کند، اما وقتی در احداث این نوع بناها بسترهای ضوابط شهرسازی و معماری آن فراهم نشد و بلندمرتبه سازی در تاریکی صورت گرفت.

 بلندمرتبه سازی براساس طرح جامع شهرتهران باشد

دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان نیز با بیان اینکه بلندمرتبه سازی بايد دقيقا براساس طرح جامع شهرتهران ادامه پيدا کند، گفت: در حال حاضر بيشترين مشکل بلندمرتبه ها بيش از آنکه مربوط به مسائل زندگي در داخل برج باشد، به فضاهاي اطراف برج به خصوص در ارتباط با خدمات شهري، سرانه هاي خدماتي و مسائل زيست محيطي مرتبط است.

محمود گلابچی در خصوص استانداردها و ضوابط عمومي برج سازي گفت: در اين ساخت و سازها بايد فضا و مکان يابي مناسبي صورت بگيرد. همچنين خدمات مورد نياز هم بايد به همان نسبت تامين شود. يعني تنها به صدور مجوز اکتفا نشود و همزمان با آن امکان سنجي هاي مورد نياز براي سنجش اينکه آيا پتانسيل کافي براي سکونت حجم انبوه جمعيت در آن فضا به واسطه بلندمرتبه سازي وجود دارد.

وي تاکيد کرد: يعني فضاهاي شهري مورد نياز مانند مکان هاي تجاري، بهداشتي و درماني، آموزشي و ... نيز در مجاورت آنها ايجاد شود تا ساکنان اين برج ها پس از سکونت در آنها با مشکل مواجه نشوند.

گفتنی است، دومین کنفرانس بناهای بلند (بلند مرتبه سازی) با رویکرد نقش بناهای بلند در حیات پایدار شهری ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: پیام ساختمان

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .