تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۲۳ / ۱۰ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۳۶۹ ، بازدید:۴۳۳۲

گردشگرانی با موتور روی چشمه‌ها ویراژ می‌دهند، برخی هم متمایل هستند، در هر شرایط تنی به آب بزنند، خشکسالی هم مزید برعلت شده تا شاهد پایان تراژیک تعداد زیادی از چشمه‌های باداب سورت باشیم.

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت یکی از جاذبه‌های گردشگری بین استان مازندران و نزدیک استان سمنان است که در گذشته،در پست "شاهکارهای طبیعت ایران،باداب سورت" به آن پرداختیم. در فصل زمستان و هنگام بارش برف، باکتری‌های موجود در آب به رنگ قرمز در می‌آید و این چشمه‌ها سرخ می‌شوند.در فصل‌های دیگر نیز هر کدام از چشمه‌ها به یک رنگ هستند ،املاح موجود در آب این چشمه‌ها موجب شده هر کجا که گوگرد داخل آب باشد، رنگش زرد شود، مس، رنگ آب را قرمز و آهن سیاه کند و نمک و آهک نیز رنگ چشمه‌ها را به سفید می‌کشاند.

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

این چشمه‌های پلکانی شاید حدود ۶ سال باشد که در میان گردشگران شناخته شده است. اما از زمانی که شایعه شفابخش بودن املاح معدنی در آب این چشمه‌ها پیچید، مردم خواستند به چشمه‌ها رفته و تنی به آب بزدند. برخی از گردشگران با خودروی شخصی روی چشمه‌ها رفتند بی توجه به اینکه خاک و سنگ‌های رسوبی این چشمه‌ها مقاومت ندارند.برخی چشمه‌های پلکانی را با پارک اشتباه گرفته و آنجا را پاتوقی برای تفریحات آخر هفته می‌دانند که می توانند روی آن رفته و بساط ذغال و جوجه کباب را راه بیندازند! هنوز هم می توان آثار این خوش گذرانی‌ها را روی چشمه ها دید!

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

آثار تخریبی حضور گردشگران روی چشمه‌های باداب سورت مانده و این درحالی است که در این محدوده جای عوامل سازمان محیط زیست برای نگهداری از این پدیده زمین شناسی خالی است. به تعبیر دیگر این محدوده گردشگری متولی ندارد.قرار بود آن را به بخش خصوصی واگذار کنند تا بتواند هم آنجا را از نظر امکانات گردشگری تجهیز کند و هم اینکه برای ورود گردشگران ضوابطی بگذارد و یا ورودی بگیرد در عین حال مراقب رفتار برخی از گردشگران باشد، اما این اتفاق مدتهاست که در حال بررسی است و هر بار مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران فقط وعده رسیدگی به آن را می دهد. از سوی دیگر مردم روستا و حتی شورای روستای مالخواست و اروست خواسته‌اند که سرمایه گذار این منطقه گردشگری حتما از اهالی روستا باشد.

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

حضور گردشگران در این محوطه به قدری مخرب بوده که شهریور ماه امسال شورای تامین شهرستان ساری، ورود به چشمه‌های «باداب‌سورت» را ممنوع اعلام کرد.

مردم روستای اروست و مالخواست می‌گویند که در پایان هفته حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه خودرو به این منطقه می‌آید و آنها شاهد از بین رفتن این چشمه‌های بی نظیر پلکانی هستند ،که نمونه اش در جهان کم نظیر است. به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران روی ممنوعیت حضور گردشگران اصرار کرد.از سوی دیگر در این مدت ۷۴ هکتار از اطراف چشمه‌ها برای عدم حضور گردشگر در این اطراف فنس کشی شد همچنین نیروهای یگان حفاظت از محیط زیست هم هر از گاهی به این چشمه ها در آخر هفته سر می زدند اما مردم به تذکرهای آنان بی اعتنا بودند و حتی گاهی مخالفت می کردند.با این وجود حضور گردشگران آن هم در قالب تور در حال حاضر متوقف شده است. زیرا اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران در نامه‌ای به مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،عنوان نموده تا به آژانس‌ها و تورها ابلاغ شود که بازدید از چشمه‌های باداب‌سورت را فعلا در برنامه سفر خود وارد نکنند.

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

تنها حضور گردشگران و ورود خودروهای شخصی و موتورسیکلت نیست که چشمه‌های پلکانی باداب سورت را تهدید می‌کند، چند سالی است که خشکسالی هم موجب خشک شدن این چشمه‌ها شده در این خشکسالی، وجود معدن سنگ تراول تن نیز بی تاثیر نبود.

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

این معدن سنگ تا همین دو سال پیش کار می‌کرد. یک مالک شخصی، سنگ‌های این محدوده را از دل زمین و صخره‌هایش بیرون می‌کشید و می فروخت. چون این نوع سنگ یکی از گران‌ترین سنگ‌های نمای ساختمانی است.ادامه فعالیت‌های این معدن موجب شد تا صدای اعتراض فعالان محیط زیست و طبیعت گردانانی که نگران حیات چشمه‌های باداب سورت بودند بلند شود چون برداشت این سنگ‌ها به حدی پیش رفت که راه خروج آب از لابه لای این سنگ‌ها باز شده بود و این برش سنگ‌ها به چشمه‌های باداب سورت نزدیک و نزدیک‌تر می شد، اما این اعتراض ها با نامه‌ای که مالک به مسئولان نشان می‌داد، خاموش می‌شد.تا جایی که یک روز همه اهالی روستاهای اطراف مانند مالخواست و اروست، به نشانه اعتراض رفتند و بساط این معدن را جمع کردند و اجازه فعالیت به هیچ کس را ندادند. مالک نیز مجبور به تعطیل کردن معدن شد.

 

تهدید یک جاذبه گردشگری،رالی روی چشمه‌های باداب سورت

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: mehrnews

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .