آرامگاه خیام به فهرست یکصد اثر شاخص معماری معاصر پیوست.

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۳ / ۱۲ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۵۴۷ ، بازدید:۴۶۹۱

در پروژه "یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب"، که در ده نشست انجام می‌شود، یک‌صد معمار نام‌آشنای ایرانی، یک‌صد اثر را، از میان آثار ساخته‌شده ۶۰ سالِ اخیر، با استناد به مبانی نظری خود معرفی می‌کنند و طی جلساتی که تاامروز برگزار شده آثاری به صورت قطعی و با رای‌گیری حاضران در این فهرست قرار گرفته‌اند. این پروژه، درنهایت، به‌صورت کتابی مستند و علمی منتشر می‌شود تا مورداستفاده مجامع علمی و دانشگاهی نیز قرار گیرد.

 

آرامگاه خیام به فهرست یکصد اثر شاخص معماری معاصر پیوست.

 

تا اینجای کار انتخاب یکصد اثر شاخص معماری معاصر از نیمه گذشته و و بیش از 54 اثر در این ارتباط پیشنهاد و به تصویب رسیده است.

در ششمین نشست این رویداد که به تازگی برگزار شد،ساختمان حافظیه (اقامتگاه سران) در کنج جنوبی سعدآباد اثر حسین شیخ زین‌الدین اولین اثر معرفی‌شده این نشست بود، که توسط حسین ناصری ارائه شد. پس از آن، عمارت افشاریان در کرمانشاه اثر رسول نجفیان توسط داریوش زمانی معرفی شد.

در این نشست که 19 اسفندماه در باغ - موزه قصر برگزار شد، یکی از آخرین کارهای معمار نوگرای درگذشته ایران - وارتان آوانسیان - یعنی ساختمان بانک سپه اصفهان نیز توسط مهدی فروغمند اعرابی انتخاب و ارائه شد. ترانه یلدا نیز کتابخانه مرکزی اصفهان اثر محمدرضا قانعی را معرفی و محمدرضا حایری با برشمردن ویژگی‌هایی آرامگاه خیام در نیشابور اثر هوشنگ سیحون، آن را به‌عنوان اثر برگزیده‌اش انتخاب کرد.

مدرسه فیروز بهرام اثر میرزاجعفر معمارباشی آخرین اثر معرفی‌شده در ششمین نشست بود که توسط خوبچهر کشاورزی ارائه شد.

موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران هردو اثر کامران دیبا تا اینجای کار و طی نشست اول از این رویداد، در فهرست یکصد بنای شاخص معماری ۶۰ سال گذشته ایران قرار گرفته‌اند. همچنین مسجد ولیعصر (عج)، پردیس سینمایی ملت، پاساژ بهار لاله‌زار، برج جام، پژوهشگاه مواد و انرژی، محورهای پیاده بازار تهران، ساختمان مجلس سنا، برج آزادی و پل طبیعت به‌عنوان معماری‌های شاخص در نخستین نشست این پروژه توسط سیروس باور، کاوه بذرافکن، فرامرز پارسی، اسکندر مختاری، ایمان رئیسی، علی‌رضا قلی‌نژاد پیربازاری، ابوالفضل قمشه، غزال کرامتی، ابوالحسن میرعمادی، حمیدرضا ناصرنصیر، محمدرضا نیکبخت و مهرداد هاشم‌زاده همایونی معرفی برای جای‌گیری در این فهرست معرفی شده‌اند.

شهرک "شوشتر نو" از کامران دیبا از سوی دکتر گیتی اعتماد به‌عنوان اثر برجسته در حوزه معماری و شهرسازی ایران و ساختمان فرهنگسرای فرشچیان (با نام اولیه مرکز هنرهای اصفهان) اثر فرهاد احمدی از سوی مهندس احمد گشایشی معرفی شدند.

مهندس فریده صائبی، ساختمان کنسولگری ایران در برلین اثر سیدهادی میرمیران را به‌دلیل ترکیب هنرمندانه ظرایف معماری ایران با فرهنگ کشور میزبان و دکتر ایرج اعتصام نیز مجموعه "دانشگاه امام صادق" (مدرسه عالی مدیریت سابق) اثر نادر اردلان و دفتر معماری فرمانفرماییان و همکاران را به‌دلیل تأسی استادانه از معماری باغ‌های ایرانی، بویژه باغ فین،‌ شایسته‌ی قرار گرفتن در میان آثار برتر دانستند.

پیش از این نیز دکتر فریبرز دولت‌آبادی نیز با معرفی "تئاترشهر" به‌عنوان اثر برتر معماری معاصر ایران، از ساخت‌وسازهای کوچک و بزرگ اطراف و مبلمان مخدوش و آشفته محیطی آن اظهار تأسف کرد. مهندس بابک شکوفی (طراح سینما آزادی) هم با معرفی "خانه کوهبر" از مهدی علیزاده به‌عنوان اثر برتر معماری معاصر ایران، آن را از معدود خانه‌های ایرانی معاصر دانست که در برابر افزایش تراکم و سودجویی شهری، هنوز دست‌نخورده باقی مانده است.

همچنین ساختمان "موزه بزرگ خراسان" اثر زنده‌یاد احمد میرفندرسکی به‌دلیل تداعی کردن معماری باشکوه عمارت "خورشید" کلات نادری از سوی دکتر محمدحسن طالبیان به‌عنوان اثر برتر معماری ایران معرفی شد. مهندس محمد سمنانی نیز دفتر مرکزی ذوب‌ آهن فولادشهر اصفهان، اثر جواد حاتمی را به‌خاطر خلق سیستم و نظام محکم معماری به‌عنوان اثر برتر معرفی کرد.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: honaronline و تحریریه ستاوین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .