جزییات اقدامات معاونت معماری و شهرسازی برای تحقق مشهد ۲۰۱۷

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۲ / ۰۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۵۹۶ ، بازدید:۲۷۹۵

جزییات اقدامات معاونت معماری و شهرسازی برای تحقق مشهد ۲۰۱۷

 ایران‌شهر  اولویت می‌شود

بررسی پيش‌نويس طرح مشهد ۲۰۱۷ در هیات وزیران

 

جزییات اقدامات مطالعاتی و اجرایی معاونت معماری و شهرسازی با تاکید بر اولویت موضوع  ایران‌شهر  و اعلام بررسی پیش‌نویس طرح مشهد ۲۰۱۷ در هیات وزیران، تشریح شد.

 

جزییات اقدامات , معاونت معماری و شهرسازی , تحقق مشهد ۲۰۱۷ , مشهد ۲۰۱۷ , 2017 , مشهد , معماری و شهرسازی , طرح مشهد ۲۰۱۷ , هیات وزیران

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ از جمله اقدامات مهمی بود که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته در دستور کار این دو وزارتخانه قرار گرفت. در همین راستا نیز جلسات متعددی برگزار شد و با اخذ تصمیمات مهم در این باره اجرای فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های عمرانی و همچنین فرهنگی آغاز شد. بخشی از تصمیمات عمرانی شامل چهار بانده کردن ایستگاه مشهد به تپه سلام و ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی بین‌راهی در ورودی و خروج شهر مشهد و احداث ایستگاه جدید شهر بینالود و بخشی از اقدامات فرهنگی شامل تصمیم‌گیری برای تهیه فیلمی با موضوع ایران‌شهر و تمدن خراسان‌بزرگ بود که در این رابطه تصمیمات نهایی اخذ شد.

در همین راستا گزارش اقدامات انجام شده در راستای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ از سوی معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به ریاست پیروز حناچی تشریح شد.

بنا بر این گزارش برگزاری سه نشست در فواصل زمانی مشخص و با حضور مسئولان ارشد، تنظیم پیش‌نویس مصوبه هیئت محترم وزیران در خصوص مشهد ۲۰۱۷، برگزاری مسابقه طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷، تهیه و تدوین فیلم و كتاب "شكوه خراسان، دیدی نو، سرزمینی كهن"، ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی بین راهی، در ورودی و خروجی شهر مشهد، ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی بین راهی در ورودی و خروجی شهر مشهد، نصب تابلوهای پیام متغیر در محور منتهی به شهر مشهد، پیگیری‌موضوع ایران‌شهری، كریدور فرهنگی مشهد نیشابور، ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد، چهاربانده كردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام و احداث ایستگاه شهر جدید بینالود از اهم موضوعات مطالعاتی و اجرایی است که به انجام رسید.

 

برگزاری جلسه ستاد ملی عمرانی (۹۴/۶/۱۶)

نشست ستاد ملی عمرانی در تاریخ ۱۹ شهریورماه سال ۹۴ با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی، راه و شهرسازی خراسان رضوی، معاونت شهرسازی و معماری، شركت عمران و بهسازی، شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی و  هادی خانیكی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، برگزار شد.

اهم مصوبات نشست فوق شامل تهیه برنامه جهت ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی در ورودی و خروجی شهر مشهد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نصب تابلوهای پیام متغیر در محورهای اصلی منتهی به مشهد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معرفی معاونت شهرسازی و معماری به عنوان عامل هماهنگی و پیشبرد مصوبات و برگزاری جلسات هماهنگی، تدوین برنامه عملیاتی در خصوص موضوع تمدن خراسان بزرگ توسط دكتر خانیكی، انجام مجموعه‌ای از اقدامات و پروژه‌ها در راستای همسوسازی بازآفرینی شهر مشهد با موضوع ایران‌شهر توسط شركت عمران و بهسازی شهری، ایجاد قطار حومه محور مشهد- نیشابور و دسترسی به شهر جدید بینالود، بهسازی ایستگاه مشهد، برقراری ارتباط میان ایستگاه راه آهن و خط مترو، انجام پروژه چهاربانده كردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام توسط شركت راه آهن جمهوری اسلامی بود.

 

برگزاری اولین جلسه هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی مورخ  ۹۴/۸/۳۰

نخستین نشست هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی نیز در تاریخ ۳۰ آبان ماه با حضور پیروز حناچی رئیس ستاد ملی عمرانی تحقق مشهد ۲۰۱۷ و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، استانداری خراسان رضوی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شركت‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع تشکیل شد.

اهم مصوبات اخذ شده در آن نشست شامل انجام پروژه‌های كارگروه هوشمندسازی توسط وزارت ارتباطات و تامین منابع مالی از طریق وزارتخانه مذكور، انجام تمهیدات لازم جهت احداث ایستگاه راه‌آهن بینالود توسط شركت عمران شهرهای جدید، برگزاری مسابقه‌ طراحی لوگوی مشهد  ۲۰۱۷ با محوریت معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشكیل جلسات هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی، به منظور پیگیری پیشرفت پروژه‌ها بود.

 

برگزاری دومین جلسه هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی مورخ  ۹۴/۱۱/۱۲

دومین نشست هماهنگی امور استانی نیز با حضور پیروز حناچی رئیس ستاد ملی عمرانی تحقق مشهد ۲۰۱۷ و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، استانداری خراسان رضوی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شركت‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع برگزار شد.

اهم مصوباتی که در نشست فوق اخذ شد شامل تأكید بر موضوعات ریلی مربوط به شهر مشهد، در راستای مطرح شدن موضوع شهرسازی ریل پایه، توسط شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تأكید بر افزایش ظرفیت محور مشهد، در قالب پروژه‌های مشهد ۲۰۱۷، درج موضوع ثبت جهانی مجموعه حرم امام رضا (ع) در پیش‌نویس مصوبه هیئت محترم وزیران در خصوص مشهد ۲۰۱۷، تشكیل جلسه ستاد ملی عمرانی با محوریت تعیین تكلیف قطعی پروژه‌های میراث فرهنگی و محل تأمین اعتبار، ‌ در محل استانداری، انجام هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری همایش بین‌المللی شهرسازی اسلامی در مشهد، با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری خراسان رضوی و  تأكید بر بررسی و تعیین تكلیف پروژه طراحی شهری محور ارگ، پروژه‌های پژوهشی مورد نظر كارگروه معماری و شهرسازی و طرح ویژه محدوده منفصل توس بود.

 

تنظیم پیش‌نویس مصوبه هیئت وزیران در خصوص مشهد ۲۰۱۷

معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تنظیم پیش‌نویس مصوبه هیئت وزیران را در خصوص مشهد ۲۰۱۷ تنظیم و ارسال کرد. در همین راستا نیز پیش‌نویس مصوبه با امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- وزیر محترم راه و شهرسازی و پیش‌نویس مصوبه از جانب دبیرخانه كمیسیون فرهنگی هیئت دولت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، كشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، معاونت حقوقی، سازمان صدا و سیما جهت بررسی و اعلام نظر ارسال شد.

 

برگزاری مسابقه طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷ 

مسابقه طراحی نشان مشهد ۲۰۱۷ با مدیریت معاونت شهرسازی و معماری و با هماهنگی دبيرخانه شورای هماهنگي و برنامه‌ريزی مشهد ۲۰۱۷، سازمان ملی زمين و مسكن، استانداری خراسان رضوی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در همین راستا نیز اقدامات زیر انجام شد:

۱.  تهيه فراخوان مسابقه طراحی نشانه (لوگو) مشهد ۲۰۱۷ و درج آن در سايت‌ها و رسانه‌های خبری، روزنامه‌ها، مجله‌ها، شبكه‌‌های راديويی، سايت‌های هشتمين جشنواره بين‌المللی فجر، سايت‌های تخصصی از جمله jvhonar.ir، اطلاع‌رسانی به اعضای بانك اطلاعات هنرمندان عضو سايت آرت آنلاين.

۲. دريافت ۱۷۶۷ اثر از ۷۹۰ هنرمند تا پايان ۹۴/۱۲/۴

۳.  انتخاب ۷۶ اثر برگزيده جهت چاپ در كتاب لوگوی مشهد ۲۰۱۷ در مرحله اول داوری.

۴. انتخاب آثار و داوری نهایی در جلسه روز شنبه مورخ  ۹۴/۱۲/۲۲ در دفتر معاونت معماری و شهرسازی با حضور مسئولین ستاد دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷ و داوران این مسابقه.

 

تهيه و تدوين فيلم و كتاب "شكوه خراسان، ديدي نو، سرزميني كهن"

برای تهیه و تدوین فیلم و کتاب «شکوه خراسان، دیدی نو، سرزمینی کهن» جلسه ای در ۹۴/۱۲/۵ در محل معاونت شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي به منظور توسعه روابط بين‌المللي در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي در شهر مشهد و معرفي ارزش‌هاي اصيل معماري و شهرسازي ايراني-اسلامي، با حضور رايزن‌هاي محترم فرهنگي كشورهاي اسلامي (افغانستان، ازبكستان، تاجيكستان، تركمنستان، هند) تشکیل و همچنین پیگیری‌های لازم برای تامین اعتبار تهیه کتاب و فیلم نیز انجام شد.

 

جزئیات اقدامات اجرایی برای آمادگی مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی

بنا بر همین گزارش، اقدامات اجرایی که توسط ستادملی عمرانی به ریاست پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی انجام شد وظایفی را برعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت عمران شهرهای جدید، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نهاده شد که اهم مصوبات و اقدامات انجام شده در این راستا برای مشهد نیز تشریح شد.

 

ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی بین راهی، در ورودی و خروجی شهر مشهد

ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی بین‌راهی، در ورودی و خروجی شهر مشهد نیز از جمله تصمیماتی بود که در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۹۴ بر اساس بند ۲ صورتجلسه به تصویب رسید و بر اساس آن مقرر شد تا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ای جهت ایجاد مراكز خدماتی و رفاهی در ورودی و خروجی شهر مشهد را طی دو ماه آتی تهیه و ارائه کند.

گزارش اقدامات انجام شده نیز شامل؛ انجام مقدمات اولیه طرح تفصیلی مكان‌یابی مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان خراسان‌رضوی مبنی بر شناسایی تعداد و محل‌های مورد نیاز در سطح شبكه راه‌های استان و تهیه و ابلاغ نقشه طرح تفصیلی مذكور  به اداره كل حمل و نقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی جهت هماهنگی لازم با ارگان‌های ذیربط به منظور مكان‌یابی دقیق محل بود.

همچنین رسیدگی به وضعیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی محورهای مشهد- چناران (مجتمع در حال بهره‌برداری در كیلومتر ۲۵ و صدور موافقت اصولی در كیلومتر ۱۵ محور فوق الذكر)، محور مشهد-باغچه (صدور موافقت اصولی در كیلومتر ۱۰ محور مذكور)، محور مشهد-سرخس(مجتمع در حال بهره‌برداری در كیلومتر ۲۲ محور مذكور) و محور مشهد-فریمان(پیگیری جهت جذب سرمایه گذار) در دستور کار قرار گرفت.

 

پیگیری‌موضوع ایران‌شهری

پیگیری‌موضوع ایران‌شهری از دیگر اولویت‌هایی بود که بر اساس صورتجلسه ۱۹ شهریورماه سال ۹۴ برای آن در بند ۵ صورتجلسه تصمیم‌گیری شد.

در همین راستا نیز مقرر شد تا محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی ضمن ارتباط با مشاور بازآفرینی شهر مشهد به منظور همسوسازی با موضوع ایران‌شهر، مجموعه‌ای از اقدامات و پروژه های كوتاه مدت كه طی ۱۵ ماه آتی قابل انجام باشد را تهیه و به ستاد ملی ارائه کند.

گزارش اقدامات انجام شده در دو مرحله انجام شد. مرحله اول که به معرفی برنامه‌ها در مقیاس كلان اختصاص داشت شامل؛ برنامه ساماندهی ایستگاه راه آهن شهر TOD و تجهیز محور منتهی به حرم مطهر (میدان بیهقی)، برنامه حفاظت و بهسازی محدوده‌های تاریخی با رویكرد محله فرهنگی، برنامه ساماندهی و یكپارچه‌سازی شبكه حمل و نقل درون شهری (قطار شهری) با شبكه حمل و نقل برون شهری (ایستگاه راه آهن) در منطقه مركزی و مرمت خانه‌های تاریخی بود.

در مرحله دوم نیز، شناسایی بناهای تاریخی و پروژه‌ها در مقیاس بافت مركزی، برگزاری جلسات با مدیریت‌های دست اندركار و مشاور تهیه‌كننده برنامه راهبردی بهسازی و تعیین اولویت در خصوص پروژه محله فرهنگی و مرمت بناهای تاریخی- با هماهنگی اداره كل راه و شهرسازی استان در حال انجام است. همچنین، محله باغ حسن خان كه واجد بناهای ارزشمند بیشتری نسبت به سایر قطعه‌هاست قابلیت بیشتری برای احراز اولویت اول اجرایی دارد.

 

كریدور فرهنگی مشهد نیشابور

كریدور فرهنگی مشهد نیشابور بر اساس بند ۶ صورتجلسه ۱۹ شهریورماه ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و بر اساس آن مقرر شد تا محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به ایجاد قطار حومه محور مشهد نیشابور و دسترسی به شهر جدید بینالود به منظور بهره‌برداری در ۱۵ ماه آتی اقدام کند. در همین راستا نیز گزارش اقدامات انجام شده توسط شرکت راه آهن بر اساس نامه شماره ۲۰۶۰۵۰/ ۱۰۰/ص مورخ ۹۴/۱۲/۲۲ شامل راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور- بینالود- مشهد و دسترسی شهر جدید بینالود در مورخ ۹۴/۷/۱۴، احداث سالن انتظار ایستگاه راه آهن ابومسلم در مجاورت شهر جدید بینالود (با پیشرفت فیزیكی ۹۰%) و انجام مطالعات پروژه اتصال ریلی شهر جدید بینالود به محور تهران-مشهد توسط مشاور شركت عمران شهر جدید بینالود بود.

 

ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد

بهسازی و بازدید به منظور برقراری ارتباط بین ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد و خطر مترو با ایجاد ورودی و یا زیرگذر مترو نیز بر اساس بند ۷ صورتجلسه ۱۹ شهریورماه ۹۴ بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و مقرر شد تا انجام فاز اول طرح توسعه و افزایش ظرفیت محور تهران-مشهد شامل اجرای سیستم هوشمندسازی ترافیك قطارها و بلاك میانی این مسیر، توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه‌آهن مشهد شامل افزایش سكوهای مسافری از ۴ سكو به ۷ سكو و خطوط ریلی پذیرش و اعزام قطارهای مسافری از ۷ خط به ۱۳ خط ریلی، افزایش خطوط پاركینگ و استقرار قطارهای مسافری، فاز اول توسعه كارخانجات تعمیرات واگنهای مسافری با احداث مركز تعمیرات قطارهای خودكشش و بازسازی و توسعه خطوط ریلی و توسعه و نوسازی سیستم سیگنالینگ ایستگاه مشهد انجام شود.

همچنین از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تهیه طرح اتصال ایستگاه راه‌آهن مشهد (ترمینال موجود و ترمینال شماره ۲، كه جزء طرح‌های آتی راه آهن است) به ایستگاه متروی خط ۲ قطار شهری مشهد در مجاورت ایستگاه راه آهن و ابلاغ آن به شركت قطار شهری مشهد جهت اجرا بود.

 

چهاربانده كردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام

چهاربانده كردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام از دیگر تصمیماتی بود که در جلسه ۱۹ شهریورماه سال ۹۴ و در بند ۸ برای آن تصمیم‌گیری شد. بر اساس آن مقرر شد تا محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گزارشی جهت آغاز و انجام پروژه چهار بانده كردن مسیر ریلی مشهد به تپه سلام جهت استحضار مقام عالی وزارت ارائه کند که پیگیری‌های مرحله تجدید مناقصه مذكور از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارایه شد.

 

احداث ایستگاه شهر جدید بینالود

احداث ایستگاه شهر جدید بینالود بر اساس بند  ۲ صورتجلسه مورخ ۹۴/۸/۳۰ جلسه هماهنگی امور ستاد ملی عمرانی به تصویب رسید که گزارش اقدامات انجام شده در جهت احداث ایستگاه شهر جدید بینالود شامل مقدمات انتخاب مشاور و انجام مطالعات به منظور تدقیق مسیر انشعابی از ایستگاه ابومسلم و محل ایستگاه بینالود و تهیه نقشه‌های اجرایی است که در حال انجام است.

گفتنی است قرار است به زودی نتایج حاصل از انتخاب لوگوی برگزیده با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اطلاع عموم برسد.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .