در این پست نگاهی خواهیم داشت به آنچه در پنجمین نشست گفتمان شهر با موضوع : پایشِ هویتِ معماری ، چالشِ بناهایِ دولتی ، با تاکید بر پرونده بنای شرکت گاز،مورد بررسی قرار گرفت ... در این نشست، که در ساعت ۱۷ چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه 95 در تالار نور برگزار شد، سعی در بررسی و آسیب شناسی مبحث هویت شهری مشهد با چالش و رویکرد تحلیل معماری در تولید ساختمان های اداری و کارفرمای دولتی بود . با ستاوین همراه باشید ...
بدون شک، شهر به مثابه یک پدیده زنده، چند لایه و پیچیده با ابعاد متنوعی از مسائل هویتی، فرهنگي، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی مواجه است . طرح و بررسی مسائل مرتبط با شهر مشهد توأم با رویکردهای علمی و میان رشته ای ، ضرورتی انکارناپذیر است. در این راستا، پژوهشکده ثامن به دنبال آن است که در قالب سلسله نشست های «گفتمان شهر» بستر مناسبی را جهت تعامل و گفتگو میان پژوهشگران، صاحب نظران و مدیران شهری ایجاد نماید.
اعضای پنل گفتوگو در این همایش تخصصی که توسط پژوهشكده ثامن ، كانون همانديشی معماری مشهد ، ستاوین (شبکه معماری ایران ) برگزار شد،عبارتند بودند از :
- دکتر پیروز حناچی، معاون وزیر و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی
- مهندس محمد مقدوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی
- دکتر سید عبدالهادی دانشپور، معمار و شهرساز
- مهندس ایرج کلانتری، معمار
- دکتر هما زنجانیزاده، جامعهشناس
در ابتدا به معرفی مختصر اعضای پنل خواهیم پرداخت . . .
معاون وزير و دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي
ورودی ۱۳۶۳ رشته معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۷۱ از دانشكده معماری دانش آموخته و فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دكتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است.
حناچی رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران» دفاع كرد. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشكده معماری دانشگاه تهران است.
وی دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینههای مرمت، مرمت بافتهای با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است.
برخي از مسئوليت هاي اجرائي:
معاون شهرسازی و معماری در دوران وزارت مهندس عبدالعلی زاده
رییس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران
نخستین رییس مركز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران
رییس مركز آموزش عالی میراث فرهنگی
معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسكن و شهرسازی
تالیفات و ترجمهها:
كتابهای بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری در ایران و جهان با نگاهی ویژه به بافت تاریخی شهر یزد و بازآفرینی شهرها، میراثی برای آینده
ترجمه كتابهای مدیریت در محوطههای میراث جهانی (راهنمای مدیریت در محوطههای میراث فرهنگی جهان) و نظریههای مرمت
كتاب بانیان آبادی ایران: اولین بانك اطلاعات عمران وساختمان ایران
مقالات:
سیاستها، الگوها و نمونههای احیاء در بافت روستای میمند(۱۳۸۶)
طراحی امروز در شهر دیروز ، مطالعه موردی توس (۱۳۸۵)
بازخوانی میدان صاحب آباداز روی تصاویرشاردن(۱۳۸۵)
تحلیل و ارزیابی معماری جمعی بر مبنای شاخصه های احساس جمعی(۱۳۸۹)
معمار و شهرساز
- کارشناسی ارشد در رشته مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران،١٣٥٨
- دکتری در رشته شهرسازی(طراحی شهری) از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران،١٣٧٩
- عضو هيأت علمي دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت
- مديرعامل سازمان امور اراضي شهري خراسان،١٣٥٩-٦١
- انجام مطالعات و تهیه طرحهای متعدد در حوزه پروژههای معماری و شهرسازی از جمله ساختمان اداري شركت گاز خراسان در سال١٣٦٣
کتاب و مقالات:
1- کتاب «هویت شهری، رویکردها، معیارها و شاخصها»، در دست تألیف
2- مقاله «هویت فضاهای عمومی شهری»
3-مقاله «درآمدی بر مفهوم و کارکرد هویت محیط انسان ساخت»
4- ظرفیت سازی توسعه محله ای بر روی سطوح میان افزا مورد محله شاد آباد تهران ، نشریه طرح و نماد (1388)
5- تبیین مدل دلبستگی به مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن ، نشریه هنرهای زیبا ( 1388)
6- دگرگونی مفهوم شهر و گذار از اندیشه مدرن به اندیشه انتقادی ، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران ، 1388
7- عنوان مقاله Interactions Among Different Dimensions of a Responsive
Public Space Case Study in Iran
نشریه : Journal of Review of Urban and Regional Development Studies
( سال 1388)
8- عنوان مقاله : Facilitating Urban Management through Local SDI Case Study: The Municiplality of Tehran
عنوان کنفرانس : GSDI World Conference Spatial Data Infrastrure Convergence : Building SDI Bridges to Address Global Challenges Rotterdam The Netherland
معمار
ایرج کلانتری متولد 1316 تهران است.
او دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 1341 است. برخی مسئولیتها و سمتهای این معمار عبارتند از: عضو موسس و رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور باوند از 1353، عضو شورای تخصصی شهرداری تهران، رئیس هیات اجرایی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی مهندسی کشور، عضو هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، عضو هیات امناء انجمن مفاخر معماری ایران، نماینده وزارت کشور در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و کمیته بررسی و تجدید نظر در قانون نوسازی و عمران شهری، عضو هیات تحریریه مجله معماری نوین، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره دفتر مشاوره معماری، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، تدریس در دانشگاههای تهران، علم و صنعت و آزاد اسلامی وعضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران.
همچنین مدیریت و طراحی پروژه فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، دانشگاه بینالمللی قزوین امام خمینی(ره)، سفارت ایران در گرجستان، اقامتگاه سفیر ایران در ایروان، مجموعه چایکنار تبریز، مجموعههای اداری و مسکونی متعدد از جمله فعالیتهای این معمار است.
کلانتری رتبه اول پروژههایی مانند باشگاه کارمندان وزارت کشور، سفارت ایران در رباط، ساختمان شهرداری تهران، مجتمع مسکونی فرح آباد تهران، مجتمع مسکونی کارکنان فولاد اهواز، ساختمان شرکت نفت ایران، دانشگاه پتروشیمی ماهشهر را به دست آورده است.
او معمار برگزیده سال 1384 است.
برخی آثار تالیفی این هنرمند معمار شامل "بررسی علل حاشیه نشینی در 17 شهر با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر"، "تنظیم اصلاحیه قانون نوسازی و عمران شهری"، "تهیه و تدوین آئین نامه اجرای حق مرغوبیت"، "گونه شناسی مسکن در مناطق ساحلی خلیج فارس"، همکاری با مجلههای بانک ساختمان، آبادی، معماری و شهرسازی، معمار هستند.
جامعه شناس
هما زنجاني زاده در سال 1321 در مشهد چشم به جهان گشود . تحصيلاتش را در دانشگاه سوربن فرانسه با درجه ي دكتراي جامعه شناسي به پايان رسانيد و هم اكنون دانشيار بازنشسته دانشگاه فردوسي مشهد مي باشد . دكتر زنجاني زاده در نشريات مختلفي به ارائه مقاله پرداخته است . وي در زمينه ي جامعه شناسي و مشكلات اجتماعي زنان در سمينارهاي مختلفي شركت نموده ، وبه ايراد سخنراني پرداخته است . وهمچنين داراي آثاري اعم ازتاليف و ترجمه مي باشد.
وي در حوزه مسائل جامعه شناسي شهري صاحب نظر بوده و در تدوين چند رساله كارشناسي ارشد معماري به عنوان مشاور حوزه اجتماعي فعاليت داشته است.
معاون هماهنگي امورعمراني استانداري خراسان رضوي
متولد ١٣٤٠ در زاهدان
كارشناس عمران
كارشناس ارشد شهرسازي
مدیر کل دفتر فنی استادی در سال های ٧٠تا٧٣ و ٧٦تا٧٨
معاونت عمرانی استان خراسان رضوی ٧٨تا٨٤
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران ٨٤تا٨٥
مدیر عامل آب منطقه ای تهران ٨٥تا٨٧
مدیر عامل شرکت عمارت هشتم شرق ٨٧تا٩٠
مشاور استاندار خراسان رضوی ٩٣تا٩٤
معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی ٩٤ تا کنون
هويت شهر برآمده از همه اجزاء آن است. بناها چه از منظر فرم و چه از منظر عملكرد نقش بي بديلي در شكل دهي اين هويت دارند. كالايي شدن بناها و حضور افسار گسيخته سرمايه موجب شده است توجه به اين مفهوم بنيادين كمرنگ تر از هر زماني شود. رويكرد سرمايه سالاري در ساخت بناها در حالي تفكر غالب اين عرصه در بدنه اجتماعي ايران گرديده است كه حاكميت اعم از دولت و نهادهاي عمومي با بهره مندي از تمامي ابزارهاي رسانه اي به صورت مستمر نقد خود را به اين روند بيان داشته و سعي بر آن دارد تا واژگان نو پديد "معماري ايراني-اسلامي" را در جامعه نهادينه نمايد.
اما سوال اساسي اين است كه با وجود خواست قاطع حاكميت براي نيل به معماري معطوف به هويت ملي و ديني و در اختيار داشتن كليه اهرم هاي تصميم سازي، تصميم گيري و اجرايي، چرا بناهاي متعلق به كارفرماي دولتي خود در صف اول بي هويتي قرار دارند؟
مدیران اجرایی پنل ( دکتر خدایی ، مهندس شفایی )
پنجمين نشست گفتمان شهر، در پي آن است به ابعاد مختلف اين مسأله بپردازد. در این بخش نگاهی به صحبت های اعضای پنل در این باره خواهیم داشت،با ما همراه باشید ...
- دکتر پیروز حناچی ،معاون وزیر و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی :
ایشان معضل بی هویتی و عدم داشتن الگو معماری در بناهای موجود را مختص به مشهد ندانسته و معتقد بودند ،با این معضل در سایر نقاط دیگر کشور نیزروبرو هستیم، اما به جهت گردش سرمایه و موقعیت شهر مشهد با رویکرد زیارتی - سیاحتی ،این شهر از حساسیت بیشتری برخوردار است . به گفته ایشان بیشترین آثار به جا مانده از دوران پیش از اسلام و بعد از آن، در دوران های مختلف از ساسانی تا هخامنشی ، صفویه و ... اغلب آثار فاخر به جامانده همچون تخت جمشید مرتبط با حکومت بوده و نقش کارفرمایی حکومت انکار ناپذیر است و آثار معماری موجود که می توان به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد ،توسط نهاد حکومتی بنا نهاده شده است . در دوران هایی همچون ناصری و ورود مدرنیته به ایران ، پهلوی اول و دوم، نیز این موضوع صادق می باشد .
اما در زمینه دوران بعد از انقلاب اسلامی ، با معضلی جدی روبرو هستیم ، کهبا درنظر گیری صحت این فرضیه ، می بایست تحقیق و پژوهش صورت گیرد و با توجه به نتایج به اظهار نظر پرداخته شود . در نظر ایشان در دوران بعد از انقلاب و علی الخصوص دوران جنگ کسی انتظار خلق آثار معماری فاخر ندارد و تمام منابع به سمت جنگ هدایت شده است و کلا با سه عنصر روبرو هستیم کارفرمای فهیم،مشاور حرفه ای و پیمانکار مناسب ... زمانی که این سه عنصر وجود داشته باشد، حاصل کار یک اثر ارزشمند خواهد بود . کارفرمای دارای افق دید بلند باشد و نیاز های آینده را پیش بینی کند و مشاوری که بتواند نیاز های کارفرما را به بهترین وجه پاسخ دهد و با استفاده از روش های نوین سعی در پاسخگویی با آنها داشته باشد به قطع موفق خواهیم بود .
حال اگر در این سه عنصر خللی وارد گردد منجر به اثری فاقد ارزش خواهد شد . ایشان علت این بی هویتی را در نتیجه گردش سرمایه و پروژه های خصوصی عنوان نمودند و اظهار نمودند در صورتیکه قبل از اجرا چنین پروژه هایی توسط نهاد های دولتی و ... همچون تجربه کشور های اروپایی به نظر سنجی گذاشته می شد،شاهد این وضع نبودیم . از نگاه دکتر حناچی ،نبایست شرایط را کاملا سیاه یا سفید دانست و با یک بازه صفر تا صد روبرو هستیم ،اما نمی توان تجربیات بد و نامناسب را انکار نمود . به گفته ایشان می بایست به تحلیل شکل گیری یک فرآیند بد پرداخته شود و آسیب شناسی گردد . با بیان اینکه ما از لحاظ هویتی و فرهنگی دچار بلاتکلیفی و سردرگمی هستیم، گفت: دلیل آن این است که به درک درستی از مفهوم واقعی هویت معماری دست نیافتهایم.
به درک درستی از مفهوم واقعی هویت معماری دست نیافتهایم.
ایشان در پاسخ به رضایت از وضعیت آثار معماری با سیستمی که دولت در نقش کارفرما قرار می گیرد ، عنوان نمودند : وضعیت رضایت بخش نیست و معماری همچون ظرفی است که بیانگر اوضاع و احوال دوران خود می باشد . وقتی در یک جامعه دچار تلاطم شویم ، واکنش خارجی موضوع نیز می تواند کاملا متفاوت باشد و به طور عام و نه در بخش دولتی این وضع نشات گرفته از اوضاع و احوال جامعه است .
به گفته دکتر حناچی مسئولیت اجرای پروژه های دولتی در کشور پس از جنگ و با قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی می باشد . به گفته ایشان در ایران پس از انقلاب با انواع سیستم های مدیریتی در بخش های مختلف دولت روبرو هستیم . ایشان عنوان نمودند می بایست شرایطی فراهم آید تا این بزاعت های موجود در جامعه به ظهور برسد . . . در پایان ایشان بخش از این معضل را مرتبط با مشاوران و عدم کارآمدی آنان دانستند ...
حال سوال اینجاست ,،متولی امر چه کسی است ؟ چگونه ؟
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: براي داشتن معماري زيبا و متناسب در شهر بايد ضمن ايجاد عقلانيت و منطق در ساخت و سازها، با فرهنگ سازي، آستانه زيباشناسي و سطح سليقه مردم را بالا برد و اين از وظايف حكومت است، اما حكومت به تنهايي در اين زمينه مسئوليت ندارد.
وي در تشريح تفاوت مهم معماري قديم ايران با معماري كنوني كشور گفت: در گذشته معمار شدن نتيجه دريافت آموزش هاي 70 ساله بوده اما اكنون 520 مركز آموزشي در كشور معمار تربيت مي كنند كه پس از خروج از دانشگاه به دليل نياز به شغل، به نوعي در معماري شهر دخيل مي شوند.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه شهرداریها باید مسؤل حفظ بافتهای باارزش شهر باشند، اظهار داشت: باید نظام مدیریت شهری بهگونهای عمل کند ،که شهرداریها بهعنوان نخستین نهاد اجرایی شهری مسؤل حفظ بافتهای باارزش شهر باشند ،حتی اگر بخشی از این بافتهای باارزش تاریخی و فرهنگی، در فهرست آثار ملی ثبتشده نباشند.
اصالت به معماری بود نه به معمار
وی با بیان اینکه معمولاً هویت یک اثر معماری را با میزان ایدهها و اثرات برگرفته از ویژگیهای فرهنگی موجود در آن اثر میسنجند و با انتقاد از عدم بهکارگیری نیروی متخصص در ساختوسازها طی سالهای اخیر افزود: در تمامی فعالیتهای فنی حضور مهندسان و متخصصان با در نظر گرفتن آسایش و رضایتمندی مردم امری ضروری است و هماندیشی صاحبنظران، اساتید دانشگاهی، سیاستگذاران و مدیران و مسؤولان کشوری در چنین نشستهایی در جامعه برای دستیابی به راهبردی کارآمد میتواند چراغ راه رسیدن به توسعه همهجانبه و پایدار باشد.
- دکتر سید عبدالهادی دانشپور، معمار و شهرساز، عضوهيأت علمي دانشگاه علم و صنعت :
ایشان در پاسخ به سوال تیم اجرایی همایش ( جناب دکتر خدایی ) در ادامه صحبت دکتر حناچی ، نسبت به عنوان نمودن یک بازه صفر تا صد و اینکه تا چه حد این اوضاع را خاکستری رنگ می بینید، عنوان نمودند : ضمن تایید این موضوع ،منشا مشکل را در تحت تاثیر انقلاب صنعتی و تحول و دگردیسی آن دوران می دانند که ظرفیت های مختلفی ایجاد شد و همانند یک سونامی ، ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد . به گفته ایشان تغییر و تحول در طول زمان لازم است اما اینکه این تغییر به چه صورت است ،حایز اهمیت است .در ایران این تغییر به صورت یک طوفان شدید بود. به طور مثال سیستم شهرسازی با ورود خودرو دچار تغییرات و دگرگونی های بسیار شد و موضوع به مستر پلان ها ختم شد و از آنجا که ما مصرف کننده بودیم و فاقد دانش کافی و آمادگی لازم برای این تغییر ، شهرهای ما دچار این وضع شد و موضوع نفت و بنیان سرمایه نیز در این امر بی تاثیر نبوده است . اما می توان مواردی را مشاهده نمود، که ما تسلیم این تحمیل نبوده ایم و شاهد آثار با هویت از جنس بومی خواهیم بود .
- مهندس ایرج کلانتری، معمار :
مهندس کلانتری با توجه به سرپرستی یکی از قدیمی ترین مشاوران در کشور و به نام بودن ، در واکنش به موضوع مطرح شده توسط دکتر حناچی در ارتباط با نقش منفی و ناکارآمدی مشاوران در امر بی هویتی و خلق آثار بی ارزش عنوان نمودند : این موضوع از نظر مبانی نظری دارای طیف های متعددی است و نمی توان در یک جلسه به نتیجه رسید و نباید موضوع بی هویتی را نتیجه مدرنیته دانست ,،صحبت از موضوعی است که نمود خارجی دارد و مادی است . در بررسی فرآیند تاریخی ، هر اثری پیوند و پیوستگی با سطح زندگی دوران خود دارد.از نگاه ایشان خلق یک اثر دارای ارزش می بایست دارای قدرت سیاسی و اقتصادی و نیز زیبایی باشد. از نگاه مهندس کلانتری ،ایران دارای آثار ارزشمند بسیاری در آغاز تجدد می باشد و موضوع یادگیری برخی اصول و سبک ها از غرب را منفی ندانسته و عنوان نمودکه زمانی که یک اثر بی هویت و دارای عدم زیبایی می باشد ، می بایست این موضوع در جای دیگری ریشه یابی گردد، اکثر پروژه های بی ارزش دارای توجیه اقتصادی بالایی بوده اند .علت بی هویتی ، پارامتر های کمی و محاسبات ارزش و سود می باشد و نظام فنی و اجرایی مالی منسجم در کشور نداریم .
- دکتر هما زنجانیزاده، جامعهشناس :
ایشان در ابتدای صحبت با انتقاد از وضعیت شهرسازی و معماری نسبت به حقوق شهروندی و تعریف شهروند پرداختند و با عنوان اینکه شهروند یک جوان با نیرو و کفش ورزشی نیست بلکه شهروند آن پیرمرد و پیرزن و خانم حامله و ... ایست که حق زندگی در شهر و جامعه را دارد , است .
شهروند در فرهنگ سیاسی کشور می بایست مجدد تعریف گردد
معماری طبق یک اصل جامعه شناسی، بعد مادی جامعه است و پدیده های اجتماعی علیت منحصر به فرد ندارند و می بایست در بعد های اجتماعی ، اقتصادی ،آموزشی-فرهنگی و ... بررسی گردند . به عقیده ایشان بسیار از گرایش ها در ایران علی الخصوص در معماری از آلمان ها و غرب گرفته شده است . اما تفاوت در حفظ و رعایت اصول طراحی و ساخت بود که بعضا پروژه ها با گذشت 80 سال از عمر خود پاسخگو به نیاز های مخاطب و پیش بینی نیاز های آینده بوده اند .
ایشان معتقد هستند برای بررسی و ارزشیابی یک اثر که همانا بعد مادی جامعه است ،می بایست به بررسی شرایط مختلف جامعه از ابعاد مختلف اقتصادی ،حقوقی و ... و اینکه چه کسانی تصمیم گیرنده بوده اند، پرداخته شود ...
چه کسانی تصمیم گیرنده هستند ...
- مهندس محمد مقدوری ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی :
ایشان پاسخ به سوال تیم اجرایی همایش ( مهندس شفایی ) نسبت به راستاهای ارگ و خیام در مشهد ،که هردو راستا ماهیت دولتی داشته و اینکه چرا این دو تجربه با نتیجه و نمود کاملا متفاوت در شهری همچون مشهد با هویت شاخص همراه هستند ،چنین عنوان نمودند : پاسخ به این سوال مستلزم یک وقت بیشتر و کنکاش می باشد .
ما در کشور فاقد یک هویت معماری هستیم و با بحران هویتی جدی همراه هستیم.
به گفته ایشان ما دارای معماران دارای صلاحیت و قوی در کشور هستیم، اما هیچ تعریف دقیق و مشخصی از معماری در کشور نداریم , نیز با انسجام کامل در ساختار و نظام فنی و اجرایی کشور روبرو نیستیم . عملکرد ما در بیشتر حوزه ها و علی الخصوص معماری به صورت منفرد عمل میکنیم . ایشان بخش مالی را در پروژه ها از علل بی ارزش شدن جنبه معماری دانسته اند و این موضوع از بناهای دولتی فراتر رفته و بی ارزش بودن در ساختار های خصوصی نیز دیده می شود .
تعریف دقیق و مشخصی از معماری در کشور نداریم.
ایشان علل تفاوت ماهیت و ارزش دو راستای خیام و ارگ را برگرفته از الگو ها و مبانی معماری زمان خود می باشد که برگرفته از مبانی فکری و معماری مشخص و پیوسته می باشد . در بخش از صحبت های مدیران اجرایی پنل عنوان شد، با بررسی آثار دارای ارزش به این نتیجه می رسیم که در پشت قضیه این پروژه ها ، مدیرانی دلسوز و کارآمد بوده اند که نگاهی لحظه ای و کوتاه مدت نداشته اند . ایشان نقش مدیریت دولتی را نفی ننمودند واینکه بیشترین تقصیر از جانب آنان می باشد اما بخشی از علل را نیز از جانب مشاوران و معماران دانستند. معماران ما می بایست نسبت به این موضوع اعتراض نمایند و نسبت به این موضوع به دولت و مدیریت اجرایی واکنش نشان دهند .
طبق گفته های دکتر خدایی سوال اساسی اینجاست که دولت و مدیریت دولتی که مستمر صحبت از واژه جدید معماری ایرانی-اسلامی میکند و سعی در نشر این موضوع دارد و نیز به جهت بار مالی پروژه ها دارای مشکل و موانع نیست و دغدغه بازگشت سرمایه را ندارد ... حال چرا شاهد تجلی یک اثر ارزشمند و باهویت نیستیم ؟؟؟
نگاه دکتر بهشتی نسبت به موضوع همایش :
نگاه مدیران در مقام کارفرما نسبت به پروژه های اجرایی اگر کوتاه مدت باشد که بتوانند در مدت کوتاهی میوه درخت را برداشت کنند، پس ما شاهد رشد گوجه و خیار خواهیم بود و انتظار بیش از این و همچون درخت گردو را نخواهیم داشت . کارفرماهای دولتی ما قبله شان دبی است و نه سرزمین ملی خود ... کارفرمایان ما به دنبال مشاورینی هستند ،که در تایید نگرش آنها باشند و تابع آنها باشند و هیچ گونه نظری از خود ارایه ننمایند و متاسفانه کارفرمایان ما دارای صلاحیت نیستند و این اوضاع تجلی چنین نگرشی است .
کارفرمایان ما دارای صلاحیت نیستند .
هر زمان اوضاع اقتصادی بهتر بوده است و کارفرمایان برای اجرای کارهای بوالهوسانه اشتیاق بیشتری داشته اند و هر زمان اوضاع مادی فقیری تری داشته ایم , هوشمندانه تر و موفق تر عمل کرده ایم .
کارفرمایان ما در مقام طراح قرار نگیرند .
حاشیه های پنجمین نشست گفتمان شهر ، مهندس ایرج کلانتری و مهندس فرهاد احمدی
پنجمین نشست گفتمان شهر
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: شبکه معماری ایران (ستاوین)
گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)