ضرورت بهره‌گیری معماری سنتی در شهرسازی جدید

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۲ / ۰۷ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۹۹۲ ، بازدید:۲۸۰۷

در همایش نقش معماری در سبک زندگی که در قزوین برگزار شد، نقش موثر نقش معماری در سبک زندگی بررسی شد.

 

ضرورت بهره‌گیری معماری سنتی در شهرسازی جدید

 

اولین نشست نقش معماری در سبک زندگی توسط شورای فرهنگ عمومی شنبه شب در سالن سید محمد بهشتی قزوین برگزار شد.

سیده حمیده زرآبادی در این نشست گفت: بسیار خوشحالیم که شورای فرهنگ عمومی پس از مدتها در یک حرکت ابتکاری موضوع معماری اسلامی و ایرانی را در اولویت قرار دادو با مطرح کردن آن نگاه های کارشناسی را به سمت آن جلب کرده است.

وی افزود: متاسفانه در دهه های اخیر به فرهنگ اصیل خود در حوزه معماری بی توجه بوده ایم و با کپی برداری از سبک های غربی از هویت خود دور شده ایم لذا آسیب های آن را متحمل می شویم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با نگاهی به سبک معماری گذشته می توانیم همه نیازهای امروز را نیز برطرف کنیم که در این میان توجه به رنگ، نور و چیدمانها می تواند مهم و ضروری باشد.

زرآبادی اضافه کرد: در معماری گذشته حریم خصوصی افراد بسیار محترم بود و در معماری رعایت می شد اما امروز با نادیده گرفته شدن این نیاز مهم باید آسیب های زیادی را از نظر روحی و روانی نیز پذیرا باشیم.

وی گفت: با تغییر روکرد ما به نوع ساخت و سازها با رعایت الگوی ایرانی و اسلامی می توانیم شادابی و نشاط و ارتباط انسانی را تقویت کرده و سبک زندگی مناسبی را در شهر خود تجربه کنیم.

زرآبادی یادآورشد: برگزاری نشست های تخصصی می تواند با آگاه کردن مردم و تغییر نگاه ها زمینه تشویق مردم و معماران به طراحی با سبک ایرانی را در معماری ها تقویت کند.

اکبر اسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم دراین نشست گفت:بسیارخرسندیم که اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی را به موضوع مغفول مانده نقش معماری در سبک زندگی اختصاص داده ایم تا بتوانیم شهروندان را به توجه بیشتر به این موضوع ترغیب کنیم.

معماری ایرانی و اسلامی در شهرسازی کنونی مورد غفلت قرارگرفته است

حامد مانی فر مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین در همایش نقش معماری در سبک زندگی که در سالن شهید بهشتی قزوین برگزار شد، با اشاره به نقش موثر نقش معماری در سبک زندگی اظهار کرد: این همایش فرصت خوبی است تا تاثیرات ۲ مقوله انسان و معماری بر یکدیگر که امروزه مورد غفلت واقع شده بررسی شود.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه خاطرنشان کرد: در جامعه امروز شاهد تغییر ارزش‌ها و فاصله گرفتن با گذشته هستیم؛ وقتی یک سرمایه گذار با یک سلیقه خاص برای سیل کثیری از آدم‌ها با سلایق مختلف قدم در وادی ساختمان سازی می‌گذارد نباید بهتر از شرایط موجود را انتظار داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان معماری سنتی ایرانی اسلامی را بسیار مهم دانست و گفت: معماری باید به گونه‌‎ای باشد تا به تمایلات و نیازهای انسانی و اجتماعی بشر به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد.

مانی فر استفاده از معماری ایرانی اسلامی در شهرسازی جدید را لازم و ضروری قلمداد و خاطرنشان کرد: معماری ایرانی اسلامی از جنبه‌های مختلف می‌تواند در شهرسازی جدید موثرباشد زیرا در کنار تاثیر فرهنگی بر سبک زندگی مردم در حوزه اجتماعی هم می‌تواند تاثیرات خوبی به جا بگذارد.

وی در پایان تلفیقی از معماری ایرانی – اسلامی و معماری مدرن در شهرسازی جدید را ضروری دانست و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا در کنار استفاده از تکنولوژی که در معماری مدرن وجود دارد از معماری سنتی هم در شهرسازی جدید استفاده شود تا تاثیرگذاری فرهنگی لازم هم به این وسیله در شهرسازی جدید لحاظ شود.

معماری امروز ما هیچ حریمی ندارد

مهدی خطیبی در اولین نشست نقش معماری در سبک زندگی که شنبه شب در سالن سید محمد بهشتی قزوین برگزار شد اظهارداشت: وقتی دولت ها وارد حریم خصوصی مردم می شوند و نوع سازه های مسکن را تعیین می کنند باید شاهد شرایط کنونی باشیم.

وی افزود: امروز همه حریم های خصوصی مخدوش شده و چون بی محابا از غربیها الگو گرفتیم طرح های خانه های ما هیچ سنخیتی با نیازهای ما ندارد و مردم از سکونت در منازل خود احساس آرامش نمی کنند.

خطیبی بیان کرد: رفتیم در بیابان خانه هایی به نام مسکن مهر ساختیم و افراد کم درآمد را که هیچ سنخیتی با آپارتمان نشینی نداشتند وارد لانه زنبورهایی کرده ایم که بی هویتی نصیب آنها شده و رضایت آنها نیز جلب نشده است.

وی تصریح کرد: در گذشته همه طبقات اجتماعی از فقیر و غنی در محله ها باهم زندگی می کردند اما امروز بافت هایی ایجاد کرده ایم که فاصله طبقاتی را دامن زده است.

این کارشناس معماری یادآورشد: در خانه های قدیمی حیاتی برای آرامش و انجام امور زندگی و حوضی برای شستن رخت و فرش و سایر امور بود اما امروز حیاتی نداریم که خانواده ما بدون حجاب بتواند در منزل خود قدم بزند.

وی گفت: معماری امروز ما هیچ حریمی ندارد و نمی توانیم حلال و حرام و محرم و نامحرم را حفظ کنیم و اگر میهمانی وارد خانه های ما شود در پذیرایی دچار مشکل هستیم در حالی که معماری گذشته ما همه نیازها را پاسخ می داد و قادر بودیم با حفظ حریم ها از چند خانواده پذیرایی کنیم و آرامش همه نیز برقرار بود.

خطیبی تصریح کرد: امروز نیز می توانیم از گذشته بیاموزیم و معماری اصیل ایرانی واسلامی را در سازه های خود بکار گیریم و آرامش گذشته را بازیابیم.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .