سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۲۷ / ۰۵ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۴۷۶ ، بازدید:۷۳۹۹

خنکترین شهر ایران در روزهای گرم تابستان کدام است؟ آیا خنکترین شهر ایران، شهر بدون کولر ایران را می‌شناسید؟! این روزها تابستان بیداد می‌کند و حرارت و گرمای هوا همه را کلافه کرده است. حتماً شما هم هر روز رؤیای هوایی خنک و مطبوع را در سر می‌پرورانید و برای رسیدن پاییز لحظه‌شماری می‌کنید؛ اما شاید شما هم مثل من دوست داشته باشید هوای خنک و مطبوع را در کنار زیبایی‌ها و سرسبزی طبیعت در فصل تابستان تجربه کنید. برای همین امروز یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران را به شما معرفی می‌کنم. شهری که به سرد بودن معروف است و به آن لقب شهر بدون کولر را داده‌اند. چالدران یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است. خیلی‌ها آن را به خاطر جنگ چالدران می‌شناسند، اما این بار می‌خواهیم ببینیم چرا چالدران می‌تواند رؤیای یک روز خنک را در تابستان محقق کند.

 

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

 

چالدران بر فراز رشته‌کوه‌های زاگرس قرارگرفته و یکی از مرتفع‌ترین شهرستان‌های ایران است. کوه‌های قانلی، اشنگل، شیخ‌سلو و پنجه‌سلیم، چالدران را همچون نگینی در برگرفته‌اند. مرکز این شهرستان شهر سیه‌چشمه است.

 

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

 

برای سفر به چالدران باید مسیر تبریز، مرند، خوی را طی کنید. از خوی تا سیه چشمه مسیری حدود 90 کیلومتر در پیش دارید که از میان باغ‌ها و مزارع آفتابگردان و درخت‌های گردو خواهد گذشت. بعد دشت سرسبزی است که در آغوش رشته‌کوه‌های زاگرس خوابیده است. دامنه‌های سبز و خرم، برف‌های آب‌شده‌ی کوهستان، و آب‌های جاری حاصل از بارش در ارتفاعات را به سمت رودخانه‌ها و جویبارهای سیه‌چشمه روانه می‌کند و به این شهر طراوت دوچندانی می‌بخشد. حاشیه‌ی شهر با باغ‌ها و مزرعه‌ها پوشیده شده و هر جا کشت و کار نیست، طبیعت لباس سبزی بر تن زمین کرده است. کمی دورتر از شهر ییلاق‌های متعددی هست که روستاییان مهمان‌نواز و عشایر خونگرم را در دل خود جای‌داده است. سوغات این منطقه هم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری مردم چالدران است. یکی از بهترین تجربه‌ها در چالدران خوردن نان‌روغنی گرم با سرشیر و عسل به عنوان صبحانه است. این فرصت را در قهوه‌خانه‌های این منطقه از دست ندهید. اگر عشایر چالدران را در ییلاقشان دیدید هم حتماً از فرصت استفاده کنید و با خرید محصولات لبنی، روغن، گوشت و دیگر صنایع‌دستی سوغاتی از سفر با خود ببرید.

 

چالدران را اغلب به خاطر جنگ چالدران می‌شناسند. هنوز هم گورستان کشته‌شدگان این جنگ و چند مجسمه و یادبود از این واقعه در چالدران باقی است؛ اما تنها اهمیت تاریخی منطقه مزار کشتگان جنگ چالدران نیست. قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس در شمال شرقی چالدران واقع شده است. این کلیسا که تاریخ آن به اوایل دوره‌ی مسیحیت می‌رسد، به روایتی یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است. قره کلیسا از لحاظ معماری نیز بسیار با اهمیت است و در لیست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است.

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

 

این کلیسا به مناسبت جشنی سالانه، هفته‌ی اول مردادماه میزبان خانواده‌ها‌ی ارمنی و آشوری از شهرهای مختلف ایران و کشورهای همسایه است.

کلیسای زور زور نیز که در کنار سد روستای بارون قرارگرفته است از دیگر بناهای تاریخی چالدران است که در لیست میراث جهانی یونسکو جای دارد. روستای بارون نیز که در نزدیکی کلیسای زور زور قرارگرفته، خود جزو میراث جهانی یونسکوست.

 

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

 

بنای آرامگاه سید صدرالدین که متعلق به عصر صفوی است نیز در همین منطقه قرارگرفته است.

 

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان،شهر بدون کولر

 

جدا از مناظر طبیعی، تالاب‌ها و مرداب‌های متعددی در چالدران هستند که بر طراوت طبیعت این شهرستان افزوده‌اند. «ناور» یکی از این تالاب‌هاست که در سفر به چالدران حتماً باید سری به آن بزنید.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: mag.cafegardesh و تحریریه ستاوین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .