سفر دریایی از ایران به کشورهای حوزه خزر به زودی راه اندازی می شود.

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۲۳ / ۰۵ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۸۷۳ ، بازدید:۲۳۵۳

سفر دریایی از قدیمی‌ترین روش‌های رفت و آمد انسان‌ها بین قاره‌ها و کشورها بوده و هست و بیشتر اکتشافات انسان با کشتی انجام شده و کمتر پیش آمده که با سفر زمینی این اکتشافات رخ دهد. دریای خزر یا همان دریای کاسپین بزرگترین دریای محصور در خشکی دنیا است که از گذشته تا به امروز اهمیت بسیار زیادی داشته اما جابجایی مسافر هیچ وقت در این دریا متداول نشده، به جز برهه‌های زمانی خاص که فقط تعداد کمی کشتی مسافری بین کشورها فعالیت می‌کردند، امروزه دیگر مسافربری دریای خزر رونق ندارد. در ماه‌های گذشته اخباری منتشر شد که نشان از عزم راسخ کشورهای حوزه خزر به ویژه ایران و جمهوری آذربایجان در راستای راه‌اندازی سفر دریایی بین کشورها دارد.

 

سفر دریایی از ایران به کشورهای حوزه خزر به زودی راه اندازی می شود.

 

طبق خبری که وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌است، قرار است تابستان امسال یک کشتی مسافری بین باکو و بندرانزلی حرکت کند، تا شروعی برای یک فصل جدید در گردشگری باشد.

وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان در ادامه افزود: روسیه مدت‌ها است که در حال آماده کردن چند کشتی‌ مسافری برای دریای کاسپین است و تعدادی پروژه در چند کشور در حال اجرا است تا طبق توافق، سفر دریایی سریع‌تر ممکن شود.جمهوری آذربایجان تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی خطوط مسافربری دریایی انجام داده که طبق گفته‌ها، هدف آن‌ها ایجاد راهی جدید برای افزایش ورود گردشگر به این کشور است. طبق توافق صورت گرفته بین شرکت دریانوردی کاسپین آذربایجان و شرکت دریانوردی رودخانه‌های مسکو  (Moscow River Shipping Company)  قرار است مسافربری دریایی با کشتی در حال ساخت روسیه با نام Peter the Great از سال ۲۰۲۰ به طور جدی‌ اجرا شود.

 

سفر دریایی از ایران به کشورهای حوزه خزر به زودی راه اندازی می شود.

 

طبق تفاهم حاصل شده قرار است مسیرهای کشتی کروز مسافربری محدود به دریای خزر نباشد و از طریق رود و کانال ولگا امکان سفر به دریای سیاه هم فراهم باشد. مسیرهای احتمالی کشتی مسافربری Peter the Great شامل شهرهای آستراخان، مخاچ‌قلعه، باکو، بندرانزلی، نوشهر، ترکمنستان، آق‌تاو خواهد بود و در صورت امکان حتی سفر به کشورهای اطراف دریای سیاه هم فراهم خواهد شد. این کشتی دارای سینما، رستوران و سالن ورزش خواهد بود.

طبق پیش‌بینی‌ها سفر دریایی باعث خواهد شد تا گردشگران بیشتری به سمت کشورهای حوزه دریای خزر بیایند و رونق اقتصادی صنعت گردشگری بیشتر شود.

 

سفر دریایی از ایران به کشورهای حوزه خزر به زودی راه اندازی می شود.

 

طرح راه‌اندازی سفر دریایی در دریای خزر از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و همزمان، همه کشورها تلاش برای آماده‌ کردن زیرساخت‌ها را آغاز کردند. در ایران، شهر بندرانزلی اولویت اول برای جابجایی مسافر را دارد که در حدود ۲ سال قبل، ساختمان پایانه مسافربری دریایی در کنار بندر تجاری تکمیل شده است اما هنوز استفاده‌ای از آن نمی‌شود. در بندرانزلی کشتی مسافربری میرزا کوچک خان که یک کشتی قدیمی است سال‌ها بدون استفاده مانده که در نهایت پس از انجام تعمیرات اساسی از آن برای گردش‌های کوتاه دریایی و از رستوران آن برای مراسم‌ و جشن‌ها استفاده می‌شود. ظاهراً به دلیل مشکلات فنی قرار نیست از این کشتی برای جابجایی مسافر بین کشورها استفاده شود.

مقام‌های ایرانی هم این خبر را تایید کرده‌اند و طبق گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، بخش خصوصی قرار است وارد این طرح شود و تعدادی کشتی مسافربری خریداری کند و تا پایان سال ۹۷ مقدمات سفر کشتی‌های ایرانی هم فراهم شود. حسین چراغی افزود: در ابتدا یک کشتی به صورت آزمایشی در خط بین انزلی و باکو راه‌اندازی می‌شود و طرف ایرانی نیز متعهد است تا زیرساخت‌های لازم را آماده کند. در این رابطه قرار است تفاهم‌نامه سفر دریایی با بندر باکو منعقد ‌شود.

 

سفر دریایی از ایران به کشورهای حوزه خزر به زودی راه اندازی می شود.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: lastsecond

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .