در این پست با شبکه هنر و معماری ستاوین همراه باشید تا نگاهی به CMY Pavilion , اثر تیم ظراحی Shift architecture urbanism واقع در هلند داشته باشیم ... غرفه Tschumi در ابتدا به عنوان غرفه ویدئویی برای نمایشگاه " چه جهان شگفت انگیزی " در سال 1990 ساخته شد. به طور پراکنده در اطراف شهر نیز، 5 غرفه برای نمایش فیلم های موسیقی پاپ برای عموم ایجاد شدند. این غرفه ها به دست آوانگاردهای (پیشروهای) معماری زمان خودشان طراحی شدند که 2 سال قبل از آن توسط MOMA تحت عنوان "تفکر سازنده" برچسب گذاری شده بودند. غرفه های Eisenman، Hadid و Himmelblau از بین رفتند، اما غرفه Koolhaas و Tschumi باقی ماندند.
نکته قابل توجه اینجاست که، رویکرد بسیار متفاوت OMA و Tschumi نسبت به اجرای برنامه است که باعث شده است غرفه شان زنده بماند. برنامه ترکیبی OMA یعنی جفت کردن (اتصال) غرفه به ایستگاه اتوبوس، دلیلی است که امروز آن را زنده نگه داشته است (باعث بقای آن شده است). شفاف بودن پوشش ها و نماها چیزی است که از سال 1995 به عنوان یک رویداد عمومی/شهری برای پروژه های هنری موقت اجرا شده است.
در وسط یک میدان شلوغ و پر تردد در شهر گرونینگن در هلند، Tschumi یکی از شفاف ترین ساختمان هایی را که تا به حال ساخته شده بود را بنا کرد: نمای بیرونی، سقف آن و همچنین اسکلتش از شیشه های شفاف ساخته شده اند. Tschumi شیشه را انتخاب کرد تا بهترین کیفیت انعکاس و بازتاب نور را برای "نماهای انعطاف ناپذیر" ایجاد کند، نماهایی که می توانند بی وقفه تصاویر ویدئویی را بازتاب دهند. این فیلم ها، "غرفه نامرئی" را به یک "منظره خیالی" تبدیل می کنند که در آن تصاویر مجازی ناشی از بازتاب ها با تصاویر واقعی مانیتورها و شهر ترکیب شده اند.
کاری که توسط گروه Shift انجام شده است در واقع تفکر "نمای انعطاف ناپذیر" را تفسیر می کند. به جای استفاده از پوشش شیشه ای برای میکس ویدئوها، غرفه CMY از شیشه ها به منظور ترکیب رنگ ها استفاده می کند. با اعمال فیلم های شفاف به رنگ های فیروزه ای، ارغوانی و زرد بر روی شیشه، غرفه مورد نظر به یک قطعه گرافیکی سه بعدی تبدیل می شود که با حرکت تماشاچی و تغییر زاویه دیدش، تغییر می کند.
الگوی نوارهای رنگی مورب که در اطراف ساختمان پیچیده می شود، از سیستم قالبی سخت ساختار نشأت می گیرد. به خاطر وجود نمادهای موازی شفاف، نوارهای رنگی با توجه به مدل رنگی کاهنده شروع به ترکیب می کنند. همپوشانی رنگ های اصلی "واقعی" در شیشه باعث ایجاد رنگهای مجازی ثانویه می شود: C + M = آبی ، Y + C = سبز ، M + C = قرمز . در نتیجه غرفه شفاف ما به یک فضای رنگی پویا با حضور المان های شهری قوی تبدیل می شود .
از زوایای مختلف، تجربه های متفاوتی از غرفه ارائه می گردد. افرادی که اطراف غرفه در حال گردش هستند , مدام رنگ ها و الگوهای مختلفی را نظاره گر می باشند. شخصی که در مقابل طولانی ترین لاین این غرفه ایستاده است , می تواند یک شات رنگی شامل 6 رنگ (CMYRGB) را مشاهده کند. شخصی که منتظر اتوبوس است با زاویه دید مورب، قطرها را در 3 رنگ (CMY) مشاهده می کند. از طرف دیگر، این موضوع آشکار است که: رنگ ها با بیشتر از اینکه با خودشان ترکیب شوند، با فضای شهری اطراف ترکیب می شوند. از آنجا که همپوشانی رنگی بیشتری وجود ندارد، لذا نوارهای رنگی مورب CMY کاملا به وضوح قابل مشاهده هستند. الگوی نوارهای مورب رنگی قطعا تاثیر بسزایی در جذابیت و منحصر به فرد بودن نما ایجاد می کند، چیزی که Tschumi قصد داشته با مورب ساختن غرفه، آن را افزایش دهد.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: شبکه هنر و معماری ستاوین , Archdaily
ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)