معماری همواره درحال تکامل است.سازندگان گذشته میراث بزرگی برای ما به یادگار گذاشته اند تا از آن الهام گرفته و بدانیم در ترکیب المان های طبیعی با سازه های دست ساخت بشر هیچ محدودیتی وجود ندارد.
معمار و عکاس Amey Kandalgaonkar ،با الهام از آرامگاه سنگی مداین صالح در عربستان صعودی و با همان رویکرد دو پروژه مسکونی با ترکیب فضای معمارانه با طبیعت سنگی طراحی نموده است.
به منظور دستیابی به تعادل بصری ، با در نظر گرفتن پیچیدگی های سنگ ها در مداین صالح - معمار تصمیم به استفاده از پلان ها و احجام ساده برای اولین پروپزال خود،به عنوان خانه ای در دل سنگ گرفت.او پروسه طراحی خود را با یک سنگ با ابهت آغاز کرد.او،سپس خانه را با سنگ ادغام کرد و سعی نمود تاثیر بصری آن را از سطح چشم انسان تا کمترین حد ممکن حفظ کند.
برای پیشنهاد دوم او، خانه راک ۳، معمار یک رویکرد متفاوت داشت و تا جایی که ممکن بود، صخرهها را دستنخورده باقی گذاشت، که به همین دلیل است که جرم سازه در پیلوت بالا رفتهاست و کمترین تاثیر را بر تختهسنگهای زیر آن ایجاد کردهاست. در اینجا، الهام معمار از شهر شانگهای و تقاطع مسیرهای شناور آن نشات گرفت. اشکال و تقاطعها، فضاهای محصور را در زیر خود ایجاد میکنند.
بسیاری از پنجره های این خانه روبروی حیاط داخلی قرار داده شدند تا قدرت بصری هندسه درهمپیچیده را حفظ کنند. فضاهای محصور نیز به عنوان یک منطقه حفاظتشده از بیابانها عمل میکنند، که با توجه به موقعیت پروژه بسیار مهم بود. پلکانهای داخلی ترکیبی از بخشهای شیبدار و مسطح بوده و برخی از آنها از بالا باز بودند و رو به آسمان قرار داشتند.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: archdaily
ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)