کتیبه در معماری ایرانی رسانه‌ای برای اشاعه معنویت

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۸ / ۰۵ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۹۹۱ ، بازدید:۷۹۸

یکی از جذاب ترین و متنوع ترین تزئینات معماری کتیبه‌ها هستند که به شیوه‌های مختلف در بناهایی با کاربری‌های متنوع اجرا شده‌اند. سرویس معماری هنرآنلاین: معماری اسلامی صحنه هم سخنی هنرهایی چون نگارگری، خوشنویسی و ... است که مسیر تکامل خود را در دوره‌های مختلف، به ویژه از عصر ایلخانی تا صفوی پیموده است. فضای باز در معماری اسلامی همیشه با هماهنگی و نظم نقش‌ها، کتیبه‌ها و رنگ‌ها، محیطی با عظمت همراه با خلوص معنوی پدید می‌آورد. انسان با ورود در این اماکن خود را در میان دنیایی معنوی می‌یابد که یادآور بهشتی است که قرآن از آن سخن به میان آورده است.

براساس کتیبه‌هایی که تاکنون به‌دست آمده ابتدا کتیبه‌‌نویسی با خط کوفی شروع شده و این خط تا حدود قرن پنجم هجری تنها خط جهت کتیبه‌نویسی بوده و از این تاریخ به بعد است که خطوط دیگر نیز به‌ صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا قرن هفتم اکثر کتیبه‌ها به خط کوفی نوشته می‌شده و از قرن هشتم به بعد است که خط ثلث در نوشتن کتیبه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته کتیبه‌های کوفی نیز همچنان متداول است. خط کوفی در کاشی‌کاری بناها به وفور استفاده شده، خط بنایی که همان کوفی زاویه‌دار است، از  ترسیم اشکال هندسی مربع، لوزی، مستطیل و خطوط موازی و متقاطع حاصل می‌شود.

نوع خط در ابتدای دوران صفوی، خط کوفی و ثلث است که برای نگارش متون مقدس از آن استفاده می‌شد، از نمونه‌های این مصادیق به مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، مدرسه نیم‌آورد اصفهان و... می‌توان اشاره کرد.

 

کتیبه , معماری ایرانی , رسانه , اشاعه معنویت , تزئینات معماری , معماری کتیبه‌ها , سرویس معماری هنرآنلاین , معماری اسلامی , قرآن , نگارش متون مقدس , مسجد شیخ لطف الله ,  مسجد امام , معمار , معماری

عکاس: سعید فلاح فر
 

در دوره‌ صفویه مضامین کتیبه‌ها در اثر تغییر مذهب به شیعه تغییراتی می‌‌کند، این کتیبه‌ها یا به صورت دعایی هستند و یا به صورت حدیثی و کتیبه‌هایی که تاریخ ساخت، نام معمار و... را مشخص می‌کنند نیز همچنان مشهود است. کتیبه‌های بناهای اسلامی معمولا از آجر، کاشی، سنگ، گچ و چوب ساخته شده‌اند. متن عبارات کتیبه معمولا اسماء مبارک حق تعالی، آیات و سوره‌های قرآن، نام‌های مبارک حضرت رسول (ص) و ائمه طاهرین، دعاها، مناجات، شعارهای مذهبی نام سفارش دهنده‌ اثر، نام حاکم و یا سلطان وقت، نام سازنده اثر، نام کاتب و خطاط، تاریخ ساخت اثر، اشعار فارسی و عربی، گفته‌های بزرگان و حکما، فرامین پادشاهان و عهدنامه‌ها و پند و اندرز  را شامل می‌شود.

عکاس: Honar Online
 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین - کد خبر: 151510

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .