درگذشت منوچهر ایرانپور ؛ معمار فضاهای فرهنگی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۴ / ۰۸ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۰۵۷ ، بازدید:۸۹۷

منوچهر ایرانپور از معماران برجسته فضاهای فرهنگی شنبه سوم آبان ماه در 79 سالگی چشم از جهان فروبست. به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین , منوچهر ایران‌پور، مهندس معمار و طراح که عمده فعالیت او در زمینه فضاهای فرهنگی کشور بود، سوم آبان‌ماه در بیمارستان تهران درگذشت.

منوچهر ایران‌پور متولد 19 تیرماه سال 1320 در کرمان بود. وی دوره‌ ابتدایی را در دبستان جمشید جم و متوسطه را در دبیرستان‌های فیروز بهرام و البرز به پایان رساند و از دانشگاه تهران در رشته‌ معماری دانشنامه‌ فوق‌لیسانس را دریافت کرد.

 

درگذشت منوچهر ایرانپور , معمار فضاهای فرهنگی , منوچهر ایرانپور , معمار , فضاهای فرهنگی , مهندس منوچهر ایرانپور , نیک‌اندیشان زرتشتی , انجمن معماران ایران , مسابقه کتابخوانی ملی , کتاب‌های نفیس معماری , پل گیشا , موزه هنر‌های معاصر تهران , موزه فرش , موزه رضا عباسی , موزه آبگینه , فرهنگسرای نیاوران , پارک جمشیدیه , موسسه سینمایی فارابی , موزه قرآن

 

منوچهر ایران‌پور در سال 1341 به استخدام وزارت آبادانی و مسکن درآمد و سرپرستی بخش معماری آن وزارتخانه را در سال‌های 47 تا 1343 بر عهد داشت. 

منوچهر ایرانپور در طول 5 دهه فعالیت حرفه‌ای خود؛ در طراحی و ساخت برج و میدان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه مدیریت پل گیشا، وزارت میراث فرهنگی نقش داشت و در عرصه مدیریتی ایجاد ساختمان‌هایی همچون موزه هنر‌های معاصر تهران، موزه فرش، موزه رضا عباسی، موزه آبگینه، فرهنگسرای نیاوران، پارک جمشیدیه، موسسه سینمایی فارابی و موزه قرآن، همکاری داشت.

ایرانپور عضو هیات مدیره انجمن‌هایی همچون علوم و فنون و انجمن معماران ایران بود و در تدوین مسابقه کتابخوانی ملی و پروژه‌های مختلف فرهنگی فعال بود.

مهندس منوچهر ایرانپور از نیک‌اندیشان زرتشتی به شمار می‌رفت که گسترش فرهنگ و پاسداشت آیین‌ها را سرلوحه‌ کارهای خود قرار داد. وی با رویکرد فرهنگی کتابخانه‌ شخصی خود را در سال 1395 به کتابخانه‌ اردشیر یگانگی اهدا کرد تا پژوهشگران را از این گنجینه‌ فرهنگی شامل کتاب‌های نفیس معماری و هنر بهره‌مند سازد. 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین کد خبر: 154376

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .