کتاب خانه اربابی بهاءالملک ، روایتی از فرهنگ و معماری استان همدان

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۶ / ۰۸ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۰۵۸ ، بازدید:۶۸۰

کتاب خانه اربابی بهاءالملک با نگاه و روایتی جدید و دقیق، به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازه زمانی ۱۲۶۳ تا ۱۳۳۳ هجری قمری، با قلم خسرو محمدی از مجموعه دانشنامه استان همدان منتشر شد. به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری استان همدان، خسرو محمدی نویسنده خانه اربابی بهاءالملک ، این کتاب را مدعی دو موضوع درباره استان همدان دانست و گفت: رسیدن به درک درست از شخصیت بهاءالملک، علل و انگیزه او از ساخت خانه‌اش در محل اعتمادیه و وقف آن و همچنین بیان حرف‌های تازه و بدیع از جغرافیا، فرهنگ و تاریخ استان همدان، دو محور مهم و جذاب کتاب خانه اربابی بهاءالملک است.

 

کتاب , خانه اربابی بهاءالملک , فرهنگ و معماری استان همدان ,  خانه اربابی , بهاءالملک , فرهنگ و معماری , استان همدان , دانشنامه استان همدان , حوزه هنری استان همدان , بهاءالملک , خسرو محمدی  , معرفی کتاب

 

وی راز ماندگاری شخصیت "بهاءالملک" در تاریخ را خَیّر و واقف بودن او دانست و تصریح کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و جریان‌سازی‌های اجتماعی، در کنار خوش‌نامی و فرهیختگی، راز ماندگاری "بهاءالملک" در تاریخ است.

محمدی هدف اصلی این اثر را مطالعه چگونگی معماری "خانه اربابی بهاءالملک" و بیان تحول معماری استان در انتقال قدرت از قاجار به پهلوی اعلام کرد و افزود: این سازه برای مطالعه روند معماری تاریخ معاصر همدان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه دارای پیوندهایی ژرف با رویدادها و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی دوران گذار از قاجار به پهلوی و جنگ‌های جهانی است که در ساخت بنای مذکور تأثیرگذار بوده‌اند.

این پژوهشگر طبقه‌بندی خانه‌های قدیمی استان همدان را شامل "خانه اربابی‌ها"، "خانه خرده‌مالکان و ویژگان" و "خانه مردم عادی" برشمرد و گفت: در کنار اهمیت معماری این گونه سازه‌ها، وجود آثار منقول و غیرمنقول نظیر کتاب‌ها، اسناد و تصاویر، اهمیت این سازه‌ها را به لحاظ فرهنگی، هنری و بیان اوضاع اجتماعی، سیاسی و تاریخی برجسته می‌کند.

وی همچنین کتابخانه "خانه اربابی بهاءالملک" را با بیش از ۸۷۰ عنوان کتاب بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: وجود نسخ خطی مانند "قانون ابن‌سینا" با قدمتی ۴۳۰ ساله و "نهج‌البلاغه" متعلق به قرن هفتم هجری قمری از آثار ارزشمند و شاخص این کتابخانه است.

وی کارکرد فعلی این بنای اصیل را بنابر وصیت واقف خیّر "بهاءالملک" درمانگاه اعلام کرد و گفت: بنابه وصیت "بهاءالملک" هم‌اکنون اهالی ۳۲ روستای استان همدان در این ساختمان تاریخی رایگان ویزیت و درمان می‌شوند. 

کتاب "خانه اربابی بهاءالملک" بیستمین اثر مکتوب از دانشنامه استان همدان در پنج فصل و ۲۰۲ صفحه از سوی حوزه هنری استان همدان روانه بازار کتاب شده است.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین کد خبر: 154421

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .