تخریب شبانه برج تاریخی چمگردان لنجان

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۱۴۹ ، بازدید:۸۰۴

تخریب شبانه برج تاریخی چمگردان لنجان

دستگیری عاملان توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان از دستگیری عاملان تعرض و تخریب برج تاریخی چمگردان از توابع این شهرستان با همکاری نیروی انتظامی خبر داد.به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد فتحی با اعلام این مطلب گفت: در پی تعرض شبانه به یک برج تاریخی در شهر چمگردان، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان با همراهی نیروی انتظامی و کلانتری چمگردان، شبانه در محل حاضر و پس از شناسایی عاملان تعرض و تخریب این برج تاریخی، این افراد دستگیر شدند.

او افزود: با توجه به این‌که این برج تاریخی متاسفانه بر اثر این تعرض آسیب‌های جدی دیده است، عاملان پس از تکمیل پرونده و ثبت شکایت این اداره، به مراجع قضایی تحویل داده شدند، همچنین با توجه به پیگیری‌های شهرداری و شورای ‌شهر لنجان، شکایتی نیز از طرف شهرداری تنظیم و به مراجع قضایی ارسال شد.

فتحی تاکید کرد: این برج تاریخی به‌دلیل فرسایشی که در گذر زمان متحمل شده بود، به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی نیازمند مرمت و احیا بود که عملیات مرمت این اثر تاریخی توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان با همکاری شهرداری لنجان در حال اجرا است.

 

تخریب شبانه برج تاریخی چمگردان لنجان , تخریب شبانه,  برج تاریخی , چمگردان لنجان ,  برج تاریخی چمگردان , لنجان , قدمت چمگردان , سد زاینده‌رود , شهرستان لنجان , میراث فرهنگی , رویداد های هنری

 

به  گزارش هنرآنلاین، شهرستان لنجان در مسیر مواصلاتی پنج استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس قرار دارد و مسافرانی که از این استان‌ها قصد سفر به اصفهان را دارند از این شهرستان می‌گذرند. چمگردان شهری است پرآوازه و به عنوان سرزمین شگفتی‌ها، زیبایی‌ها و مهد هنر، صنعت و فرهنگ شناخته می‌شود. وجود رودخانه زاینده رود و زمین‌های مساعد کشاورزی موجب سکونت در این مکان را مهیا ساخته اما زمان مشخصی برای آغاز سکونت مردم در این خطّه مشخص نیست. امّا آنچه هست لفظ «چَم گُردان» فارسی است و احتمال قریب به یقین تاریخ این شهر به پیش از اسلام برمی‌گردد.

باتوجه  به قدمت چمگردان آثار و بناهای تاریخی چندانی در این شهر دیده نمی‌شود. یکی از دلایل این امر تغییر محل چمگردان در سال‌های  قبل از احداث  سد زاینده‌رود بدلیل تغییر مسیر رودخانه بوده است. با این حال مهمترین اماکن  قدیمی  و تاریخی آن برج‌ها هستند که سمبل و نشانه مقاومت مردم در برابر راهزنان است. زیباترین برج از نظر استواری و معماری برج اربابی در این شهر بوده که در اردیبهشت سال ۱۳۷۴ تخریب و جای آن به ساختمان مسکونی تبدیل شد. سایر برج‌ها نیز هریک به نوبه خو نشانه قدمت شهر بوده‌اند. به جز برج‌ها، ساختمان عصاری که ۲۰۰متری غرب مسجد این شهر قرار داشت از بلندترین  ساختمان‌های چمگردان بوده که اکنون اثری از آن نیست. از دیگر آثار تاریخی چمگردان نیز می‌توان  به منازل  مسکونی قدیمی اشاره  کرد که هر یک به طریقی در معرض تهدید تخریب قرار دارند.

 

تخریب شبانه برج تاریخی چمگردان لنجان , تخریب شبانه,  برج تاریخی , چمگردان لنجان ,  برج تاریخی چمگردان , لنجان , قدمت چمگردان , سد زاینده‌رود , شهرستان لنجان , میراث فرهنگی , رویداد های هنری

تخریب شبانه برج تاریخی چمگردان لنجان , تخریب شبانه,  برج تاریخی , چمگردان لنجان ,  برج تاریخی چمگردان , لنجان , قدمت چمگردان , سد زاینده‌رود , شهرستان لنجان , میراث فرهنگی , رویداد های هنری

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین , کد خبر: 157719

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .