مرمت بنای هزارساله شمال ‌شرق کشور ، حریم بنای بابالقمان باغ ایرانی می‌شود

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۴ / ۱۱ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۱۶۷ ، بازدید:۶۵۶

مرمت بنای تاریخی بابالقمان در دستور‌ کار قرار دارد. به‌گزارش هنرآنلاین مجید حسینی مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرخس ضمن اشاره به بازدید از بناهای تاریخی و پروژه‌های مرمتی این شهرستان، گفت: با توجه به پیشینه تاریخی، عناصر معماری و ساختار تزئینات و ضرورت حفظ و صیانت اماکن تاریخی، مرمت بنای بابالقمان در دستور کار اداره‌کل استان قرار گرفته است.

او با اشاره به این‌که برنامه‌های نگهداری و مرمت سالانه بنای تاریخی بابالقمان در حال انجام است، ادامه داد: تعیین تکلیف ایوان بنا و سامان‌دهی بخش‌هایی از کتیبه‌ها و تزئینات نیازمند مطالعات دقیق و همه‌جانبه کارشناسی برای حفظ اصالت بنا است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرخس با اشاره به سامان‌دهی محوطه اطراف بنای بابالقمان و عرصه بلافصل این بنا، اظهار کرد: طرح ایجاد باغ ایرانی به وسعت ۳۸ هزارمترمربع به مرکزیت بنای بابالقمان در دستور کار است و اجرای این طرح بزرگ که با حفظ ویژگی‌های تاریخی و معماری بنا انجام‌ می‌شود این مجموعه را به مهمترین سایت گردشگری شمال ‌شرق کشور تبدیل خواهد کرد.

 

مرمت بنای هزارساله شمال ‌شرق کشور ، حریم بنای بابالقمان , باغ ایرانی ,  بابالقمان , مرمت بنای هزارساله , شمال ‌شرق کشور , مرمت , گنبد دو پوشه آجری , مرمت سالانه بنای تاریخی بابالقمان , مرمت سالانه , بنای تاریخی بابالقمان , مجید حسینی , مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی , سرخس

 

او عنوان کرد: محوطه‌سازی، سامان‌دهی و بهسازی سرویس بهداشتی این مجموعه در حال انجام است و در صورت تأمین اعتبار لازم، چهار آب‌نما، باغ‌راه و حصار سنتی مشبک آجری به طول ۷۸۰ متر باهدف ایجاد باغ ایرانی در مجموعه تاریخی بابالقمان سرخس آغاز خواهد شد.

آرامگاه لقمان، منسوب به بابالقمان سرخسی، عارف مشهور سده ۴ است. این بنای عظیم و آجری در فاصله بسیار کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. این بنا پس از هزار سال، هنوز ابهت و صلابت خود را حفظ کرده است.

این بنا شامل گنبدی دو پوشه آجری با ایوانی بلند است همچنین نوار کمربند مانندی قسمت مدور گنبد را از ساقه و دیواره آن که بر روی قاعده چندپهلویی قرار گرفته‌است، جدا می‌کند. در بدنه هر ضلع آن، روزنه‌ای برای روشنایی درون گنبد تعبیه شده‌ و تزئینات گچی، گچ‌بری و آجرکاری آن ممتاز است. درون طاق‌ها مزین به نقوش هندسی لوزی‌شکل (برجسته و گود) است. طول و عرض خارجی بقعه به ابعاد۷۰ در ۱۷۰و ۴۰ در ۲۶ متر است. ساختمان آن از دو بخش مربع شکل متصل به هم تشکیل شده‌است. ایوان ورودی بزرگ و مرتفعی در سمت شمال قرار دارد و آرامگاه  در وسط چهار ضلع داخلی طاق نما ساخته شده‌ است. بقعه دارای دوطبقه و طبقهٔ دوم آن غرفه‌دار است. طرح چهارضلعی بنا در قسمت بالا به تعدادی تربنه به طرح هشت ضلعی تبدیل شده که حجم چشمگیری را در نمای خارجی آن به وجود آورده‌است و گنبد کم‌خیزی بر روی استوانه بنا شده‌ است. نور داخل بقعه از چهار نورگیر مستطیل شکل در بدنه هشت ضلعی تأمین می‌شود و طاق‌نماهای داخلی بنا با آجرکاری ظریف و طرح‌های هندسی لوزی ساخته شده‌است.این بنای تاریخی تحت شماره ۱۶۵ در شمار آثار تاریخی با ارزش ایران به ثبت رسیده‌ است.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین ، کد خبر: 158044

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .