هورامان، بیست و ششمین میراث جهانی ایران در لیست یونسکو شد.

مجموعه: جهان نما ، تاریخ انتشار: ۱۲ / ۰۵ / ۱۴۰۰ ، شناسه: ۴۴۸۳ ، بازدید:۷۹۴

با رای مثبت یونسکو، پرونده "منظر فرهنگی هورامان-اورامانات" در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است.

هورامان، بیست و ششمین میراث جهانی ایران در لیست یونسکو شد.

 

چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بصورت مجازی برگزار شد. در این نشست ۳۹ اثر پیشنهادی از سوی کشورهای جهان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گرفتند.هورامان یا اورامانات دومین پرونده پیشنهادی ایران پس از پرونده "راه آهن سراسری- شمال جنوب به طول ۱۴۰۰ کیلومتر" است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار می‌گیرد. با ثبت این دو پرونده در لیست یونسکو، شمار میراث جهانی ایران در این لیست به ۲۶ اثر رسید.

هورامان، بیست و ششمین میراث جهانی ایران در لیست یونسکو شد.

 

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی هوارامان-اورامانات سال گذشته به یونسکو فرستاده شد. این "منظر فرهنگی" با ۴۰۹ هزار هکتار "عرصه و حریم" در دو استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان، بیست و ششمین میراث جهانی ایران در لیست یونسکو شد.

 

هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان-اورامانات شامل دره‌های ژاوه‌رود، اورامان تخت و لهون است.

هورامان، بیست و ششمین میراث جهانی ایران در لیست یونسکو شد.

 

حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه هورامان-اورامانات قرار دارد. این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است.پیشینه‌ سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ برمی‌گردد که کشف قباله‌های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است.کهن‌ترین آثار سکونت انسان در بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در اطراف روستای هجیج یافت شده که مربوط به دوران پارینه‌سنگی است.

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: dw

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .