در این پست با شبکه هنر و معماری ستاوین همراه باشید تا نگاهی به رستوران Roly-Poly Cotto ، اثر استودیو طراحی studioVASE ، کره جنوبی داشته باشیم... ( توضیحات متن توسط معماران ارائه شده ) روایت و سناریو در فضا را می توان با رابطه جسم و ذهن مقایسه کرد. مهم نیست که چقدر به لحاظ بصری ، فضا عالی است، اگر سناریو ،خیلی ساده یا ضعیف باشد، اگر خیلی شبیه چیزی باشد، کاربران به آن علاقه ای پیدا نخواهند کرد یا احساس پوچی می کنند. حتی اگر همه رستورانهای منطقه به عنوان اصلی تغییر شکل داده شوند ، در نهایت ، این صحنه، مردم فقط یک سری رستوران معروف را به صف میکنند ، به این معنی که هویت آن ، دیگران را مقلد میکند. سناریو طرح، منشأ واقعی احساسات و تعابیر مختلفی را ایجاد می کند. فضا ، فقط با روح داستان امکان کامل شدن را دارد.
بسیاری از برندها ، سنریوهای خاص خود را دارند. سناریوها به عنوان یک تصویر ذهنی برند ها ، به مردم منتقل می شوند و به نماد ترکیبی مثبت و منفی تبدیل می شوند. Ottogi تصاویر خوب و سالم، اما در عین حال تصاویر محافظه کارانه و لوکس دارد. بنابراین، این برند نسبتاً پیشرفته یا ظریف نیست. برای شرکتی که تصویر جدید Ottogi را که بر این معضل غلبه کرده است، به نسل 20 تا 30 نشان دهد و تجربه کند، برای آینده امری بدیهی خواهد بود. بنابراین، شرکت فعالانه پیشنهادات ما را پذیرفت و به سرعت تبلیغ شد.
Roly-poly Cotto ، پروژه ای است که در همه بخش ها از نامگذاری، برنامه ریزی و طراحی فضایی، استایل، طراحی محصول و حتی طراحی گرافیک دخالت دارد. در ابتدا فضای درخواستی برای فروش در مساحتی حدود 265 متر مربع برنامه ریزی شده بود، اما با پیشنهاد امکان گسترش از طریق استفاده از فضای باقی مانده، به حدود 310 مترمربع افزایش یافت. ترکیب ساده که فقط یک محصول را میفروشد، ما را مجبور میکند که به عنوان فضایی نمادین عمل کند که عملکرد پیچیدهای را در فضای گسترش یافته ارائه میدهد و باعث میشود مصرفکنندگان تصویر جدید برند را تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، به تفسیری استعاری نیاز داشت که بتواند برای نسل جوان جذاب باشد و در عین حال از بیان مستقیم برند اجتناب کند.
در عصر شبیهسازی، که وضعیت موجود را بیش از واقعیت در نظر میگیرد، بنابراین، ما سعی کردیم تا نقش خود را به عنوان فضایی برای غلبه بر این معضل ، برنامه ریزی کنیم . از طریق تجزیه و تحلیل از جنبه های مختلف، ما مفهومی را برای شناسایی تصاویر مثبت، منفی و ناقص و غلبه بر آنها تنظیم کنیم . هنوز هم بسیار طعنه آمیز است ، اما ما فکر کردیم که باید تصویری مبتکرانه ، مهربان اما قوی ، دوستانه اما حسی بسازیم . برای انجام این کار، ما فکر کردیم که پیچیده تر از ساده، احساسی تر از تحریک آمیز، آنالوگ تر از دیجیتال، این راه حل به عنوان یک فضای غیر موقت و پایدار خواهد بود. بنابراین امیدوار بودیم پس از آشنا شدن بیشتر فضا، مرحله به مرحله در اختیار کاربران قرار گیرد.
ترکیب فضا : کلید طراحی این است که باغهای پنهان شده در دو ساختمان موجود را در یک ساختمان با هم ترکیب کنیم تا وسیعترین منطقه را در کل فضا ایمن کنیم و یک رسانه فراهم کنیم. شش فضای پراکنده از طریق این باغ رابطه ای را برای انجام هر عملکرد ایجاد کردند. 7 فضا که به ترتیب ، دارای نقشها و ارتفاعات متفاوتی هستند و توالیهای متنوعی را ارائه میدهند.
متریال اصلی فضا آجر قرمز است. آجر قرمز ماده ای است که دارای وجه جهانی بودن و ماندگاری است و با جمع آوری سلول های کوچک سازه ها را می سازد. آجرهایی که ، مانند طبیعت محافظه کارانه موادی هستند که در طول سال ها حفظ شده اند و معنای روحیه شرکتی است که به طور پیوسته توسعه یافته است. روش ها و الگوهای مختلف ساخت آجرها عملکردی هستند که بر محافظه کاری غلبه می کنند. علاوه بر این، زرد رنگ نمادین Ottogi است. رنگ زرد بسته به روشنایی، رنگ، ناحیه استفاده، حس کاملا متفاوتی می دهد، بنابراین تصمیم گرفتیم روی رنگ نمادین برند اصرار نکنیم، بلکه بر ارائه تصویر رنگ تمرکز کنیم. مصالح به کار رفته در داخل آن چوب، پارچه و سرامیک بوده که با آجرها، مصالح اصلی مناسب است. با این حال، ما از فولاد ضد زنگ برای ریتم مواد استفاده کردیم، بنابراین، هر بخش را برش دادیم تا بتواند موقتی بودن را احساس کند.
بخش رو به روی جاده، نیمه زیرزمینی بدون پنجره و فضایی برای فروش غذا و نوشیدنی است. حدود 400 شیء فلورسنت که از سقف آویزان شده اند، چشم انداز باغ را به ما حس می کنند. فضای داخلی فضا با نقوش مختلف آجر تکمیل شده است . هنگامی که از طریق یک پلکان عمودی باریک از زمین بالا میروید، به یک مکعب و یک شیب روبروی یکدیگر برخورد میکند. مکعب فضایی برای فروش کالاهای توسعه یافته برای پروژه است. دیوار جلویی داخل مکعب که با آجر در داخل و خارج تکمیل شده است در اثر نور از طریق شکاف ضخیم در آجر براق میشود و به نظر میرسد که قفسه فلزی منفرد و بزرگ به شکل منحنی شناور است. سقف با بادکنک های بزرگ آویزان شده بود و چراغ ها در کنار هم فضایی شاد را القا می کند و تشخیص آن را از بیرون آسان می کند. شیبهای پلکانی شکل که توسط آجر روی هم چیده شدهاند برای نشستن فعالتر طراحی شدهاند و فضای چمن کوچک ایجاد شده در بالا، فرصتی برای تماشای کل باغ فراهم میکند.
بر روی پله ها، اشیاء مختلف سرامیکی فلورسنت هنرمند، لی هیون جونگ قرار می گیرد، بنابراین منبع سرگرمی برای کاربران خواهد بود. سایه های چسبانده شده به مکعب با مواد سقفی متشکل از پانچ فلز تکمیل می شود تا نور خورشید را منتقل کند و بافت مکعب سخت را تسکین دهد. فرم بلند سایه از باغ تا مرکز عبور می کند، اما به عمق می افزاید و لایه های فضا را در سطح چشم قرار می دهد. حدود 40 منظره ساخته شده با سرامیک در زیر سقف وجود دارد، بنابراین حتی زمانی که نسیم می وزد، تمام حواس بدن می تواند در باغ احساس شود.
باغ به مرکز کل فضا تبدیل می شود و تمام فضاهای روی زمین به سمت آن هدایت می شوند. برخلاف انبوه آجرهای سخت، باغ به طور متفاوتی نسبت به فصل تغییر می کند. این باغ که از گیاهان گلدار مختلف تشکیل شده است به گونه ای طراحی شده است که با چندین صنوبر کاشته شده در گذشته هماهنگ باشد. گیاهان گلدار، به باد حساس هستند، به سفتی آجرها واکنش نشان می دهند و تعادل کل باغ را نشان می دهند. انتهای باغ با استفاده از سطح موجود روبروی تپه کوچکی قرار گرفته و با سالا ارتباط برقرار می کند. میز سرامیکی هنرمند لی هیون جونگ در این تپه ابتدا با هم ترکیب شده و فضای دیگری در باغ می سازد. این سالن قرار است در آینده به روی مشتریان باز شود، اما در نظر گرفته شده است که برای رویدادهای شرکت یا رویدادهای مزه استفاده شود. سالنی که گنجایش بیش از 50 نفر را دارد، فرمی برای استفاده چند منظوره دارد.
پانل های توری فلزی تا سقف تعبیه شد تا تجهیزات روشنایی، گرمایشی و سرمایشی و تجهیزات صوتی در معرض دید قرار نگیرند. درب کشویی بزرگی که در جلوی تالار تعبیه شده است حدود 6 متر باز می شود، بنابراین مانند یک پل سالن و باغ را به هم متصل می کند. سالا، آخرین فضا، فضای باز برای عموم نیست. اما جلوی سالا رو به باغ است. در قسمت جلوی میدان، بیش از 4800 اسپنگل زرد به باد و نور پاسخ می دهند و باغ را منعکس می کنند.
فضای داخلی سالا به گونه ای طراحی شده است که مانند یک اتاق نشیمن خانگی احساس راحتی و راحتی داشته باشد. زرد، رنگ نمادین شرکت، مورد استفاده قرار گرفت، اما با مواد تکمیلی مختلف برای عمق بخشیدن به رنگ ها بیان شد. در داخل فضا مبلمانی مانند جعبه گنج وجود دارد. هنگام باز کردن درب اثاثیه سنگین، ابزاری برای لذت بردن از موسیقی، قهوه و شراب، سرگرمی کاربران را به نمایش می گذارد. تمام پنجرههای سالا نیز به گونهای طراحی شدهاند که باز شوند تا کل باغ از طریق فضا قابل مشاهده باشد. Roly-poly Cotto پروژه درک و تبدیل دو ساختمان مختلف به یک مفهوم برای ایجاد هم افزایی بود. برای انجام این کار، ما به هر 7 فضایی که برای اهداف نامرتبط به یکدیگر استفاده میشدند، معانی دادیم تا بتوانند در متن داستان جدید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. باغ چمن تازه توسعه یافته از بیرون پنهان بود، بنابراین کاربران را به طرز شگفت آوری برانگیخت.
عناصر مختلف داخل باغ که بینایی، شنوایی و لامسه را تحریک می کنند، تبدیل به رسانه ای برای ایجاد فضای جداگانه در یک باغ می شوند. تصویر آجر محکمی که کل را می پوشاند از شکل گرد منحنی های استنباط شده رولی-پلی خنثی شده و برای متعادل کردن فضا طراحی شده است. سطوح مختلف کف در داخل فضا به کاربران کمک می کند تا صحنه های مختلف را تولید کنند و فضا را بیشتر به روش های سه بعدی درک کنند. در نهایت انتظار داریم که همه این روابط در ایجاد سرگرمی و تجربه بصری و ایجاد تصویر جدید برند نقش داشته باشد.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)