ویژگی کار زندهیاد بهروز احمدی، خلق معماریهای مدرن با حس ایرانی بود. برج آرمیتاژ در خیابان بخارست، ازجمله اولین ساختمانهای بلندمرتبه ایران و اثر اوست.
زندهیاد بهروز احمدی که دانشآموخته معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود، طراح ساختمانهایی همچون فروشگاه کوروش، برج آرمیتاژ در میدان آرژانتین، موزه قرآن واقع در مجموعه نهاد ریاست جمهوری، نمای ساختمان جدید مجلس، مجتمع ساختمانهای اداری بم و موزه منطقهای سیستان و بلوچستان بود.
ویژگی کار بهروز احمدی، خلق معماریهای مدرن با حس ایرانی بود. برج آرمیتاژ در خیابان بخارست، ازجمله اولین ساختمانهای بلندمرتبه ایران و اثر اوست.طراحی نمای سنگی مجلس شورای اسلامی یکی از کارهای منحصربهفرد او بود که برنده جایزه سنگ از ایتالیا شد. یکی از آخرین کارهای احمدی هم طراحی فرشی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع در یکی از میدانهای شهر تبریز است.
موزه قرآن که ۵ طبقه زیرزمین و زیر کاخ مرمر واقع شده یکی از مهمترین آثار او بوده است. ذوق و سلیقه در انتخاب مواد مصالح و اجرای دقیق کار با استفاده از صناعت و مهارت استادکاران ایرانی در آجرکاری، کاشی کاری، نجاری، سنگ کاری و… در این موزه به زیبایی فضاها و ایجاد احساس خوشایند ناشی از حضور در یک مکان مهم و عمومی فرهنگی کمک بسیار کرده است.
زندهیاد احمدی خود درباره روی آوردنش به معماری گفته بود: "علت اصلی گرایش من به معماری آشنایی با مهندس امانت بود، که سال دوم دبیرستان با برادرش همکلاس بودم. در آن سالها همراه وی وارد دانشکدهی هنرهای زیبا میشدم و تازه ازآنجا کمکم متوجه شدم که معماری چیست".
بهروز احمدی در طول دورهٔ فعالیت حرفهای خود حدود ۹۰ پروژه انجام داده که بیشتر این پروژهها در به آثاری نمادین و بهیادماندنی برای ایرانیان بدل شده است. او در آثارش با المانهای سنتی کار میکرد. طرح برج آرمیتاژ در خیابان بخارست تهران را با الهام از پستخانهٔ سابق ایران و ساختمان مجتمع ادارات بم را با الهام از ساختمانهای ارگ بم طراحی کرد.
احمدی خود در مورد سبک معماریاش گفته بود ": از دیدگاه من معمار در طول زندگی از محیط اطراف و وسایط ارتباطجمعی و نشریات و تحولات الگوهای زندگی، ناخودآگاه و گاه به اختیار، تأثیر میپذیرد و معماری موفق فارغ از سبکهای معماری باید با نیازهای روز اجتماع منطبق باشد؛ ولی در محیطی که تمام ضوابط فنی و روابط اجتماعی و الگوهای زیست در حال تحول است، پیروی از یک تفکر معماری (هرچند در جوامع شکلیافته بهطور جدی مطرح شود)، نمیتواند لزوماً نتایج مطلوب در پی داشته باشد."
بهروز احمدی (زاده آبان ۱۳۲۵ در تهران ، ۱۵ شهریور ۱۳۹۱، درگذشت. این مهندس معمار با مجموعه فعالیتهای خود در زمینه معماری، نزدیک به نیم قرن به معماری و هنر ایران خدمت کرد.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: هنرآنلاین
گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین