سبزه عید در خاک ژله ای

مجموعه: دیزاین ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۵۳۷ ، بازدید:۱۱۱۸۴

در پست امروز به آموزش ایده ای متفاوت برای کاشت سبزه نوروز خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید...

خاک ژله ای نوعی پلیمر است ،که رطوبت را به سرعت جذب می کند و به تدریج آزاد می کند و در اختیار گیاه قرار می دهد. خاک ژله ای ،رنگ های متنوع و ثابتی دارد،خیلی زودی فاسد نمی شود (۷ سال ماندگاری دارد) و سمی نیست (اما نباید خورده شود) و اگر برای گیاه از این خاک استفاده کنید، در هنگام مسافرت نگران خشک شدن گیاه نخواهید بود.علاوه بر این، چون سبزه در این روش به مراقبت و مکان خاصی نیاز ندارد، برای خانم های شاغل که فرصت کافی برای رسیدگی به سبزه را ندارند و یا کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند، بسیار مناسب است. در مجموع این ساده ترین روش برای کاشت سبزه عید است ،که در این پست ستاوین آموزش داده خواهد شد.

 

سبزه عید در خاک ژله ای

 

مواد لازم برای تهیه سیزه با خاک ژله ای :

  • خاک ژله ای
  • آب
  • بذر دلخواه


طرز تهیه سبزه با خاک ژله ای :

این روش برای بذرهای درشت و ریز به دو صورت انجام می شود. ابتدا روش کاشتن بذرهای درشت را برایتان توضیح میدهیم.


روش آماده کردن خاک ژله ای:

1- خاک ژله ای را با یک لیوان آب به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید. پس از گذشت ۱۲ ساعت، خاک را آبکشی کنید.

2- خاک ژله ای آماده را در ظرف دلخواه بریزید. برای این که از زیبایی خاک بهره ببرید، بهتر است آن را در ظرف بلوری بریزید. (سه چهارم ظرف را با خاک ژله ای پر کنید.)

3- (اگر از بذرهای درشت مانند تخمه کدو و گندم استفاده می کنید) دانه یا بذر دلخواه را بدون خیس کردن به صورت یک لایه روی خاک ژله ای بریزید.

4- کمی خاک ژله ای آماده را روی بذر بریزید. خاک ژله ای را به اندازه ای بریزید که بذر مشخص نباشد. در واقع بذر مابین دو لایه خاک ژله ای قرار می گیرد.

5- سطح خاک ژله ای را با اسپری آب پاشی کنید.

6- روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید. (احتیاجی نیست پلاستیک سوراخ شود.)

7- خاک ژله ای را هر شب با اسپری مرطوب کنید. (تا زمانی که پلاستیک قرار دارد، زیاد به آب دادن احتیاج نیست. اما اگر فرصت دارید، روزی یک بار پلاستیک را بردارید و با اسپری، کمی آب اسپری کنید.)

8- زمانی که بذر جوانه زد، (در این مورد ۴ یا ۵ روز) پلاستیک را بردارید.

سبزه پس از ۱۵ روز آماده خواهد بود.

 

سبزه عید در خاک ژله ای


و اما روش کاشتن بذرهای ریز و ظریف:

۱- خاک ژله ای را آماده کنید و در ظرف دلخواه بریزید.

۲- به دلیل این که این بذرها ظریف هستند، اگر آن ها را مستقیماً روی خاک ژله ای بریزید، سبزه سطح یکدستی نخواهد داشت. لذا باید مقداری خاک ژله ای را له کنید. می توانید خاک ژله ای را به مدت ۱ ثانیه در مخلوط کن بریزید. سپس خاک له شده را روی خاک ژله ای موجود در ظرف بریزید. (به ضخامت نیم سانتی متر)

۳- بذر ظریف مانند ارزن، تربچه، خرفه و…را به حالت خشک روی خاک ژله ای بریزید. (فقط یک لایه) اگر تمایل دارید ریشه های سبزه دیده شود، تمام سطح خاک را با بذر بپوشانید. اما اگر تمایل ندارید این گونه باشد، باید حدوداً ۲ سانتی متر از اطراف ظرف را خالی بگذارید.

۴- کمی آب روی بذر اسپری کنید.

۵- روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید.

۶- روزی یک بار پلاستیک را بردارید و روی بذرها را با اسپری مرطوب کنید.

۷- پس از گذشت ۲ روز که بذر ها جوانه می زنند، پلاستیک را بردارید.

 

سبزه عید در خاک ژله ای

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: asemooni و تحریریه ستاوین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .