فردا روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی است.

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۹ / ۰۱ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۶۰۸ ، بازدید:۳۱۵۸

فردا هجدهم آوریل برابر با ۲۹ فروردین به عنوان روز جهانی بناها و یادمان‌های تاریخی نام‌گذاری شده است. شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها، معروف به ایکوموس طی پیشنهادی که در سال ۱۹۸۲ به یونسکو ارائه داد، ۱۸ آوریل از سوی یونسکو به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی اعلام شد.

 

فردا روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی است.

 

این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز جهت حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌آورد، و همچنین به منظور جلب توجه نسبت به آسیب پذیری آن‌ها است.ایکوموس هر سال موضوعی را به این مناسبت اعلام می‌کند. ارتباط میان این موضوع جهانی و واقعیت‌های محلی و یا ملی این امکان را فراهم می‌آورد تا اعضای بین‌المللی و کمیته‌های ملی ایکوموس با برگزاری فعالیت‌هایی مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها و یا رویدادهای دیگر موجبات بالا بردن آگاهی در مورد این موضوع میراث فرهنگی در میان مردم، صاحبان میراث فرهنگی و یا مقامات دولتی را فراهم آورند.

این روز انتخاب شد تا یادآور جهانی برای همه بشریت باشد که یادگارهای حضور خود را در طول تاریخ، با نگاهی ژرف اندیش می‌نگرند و پنجره‌ای به گنجینه‌ ارزش‌های میراث بشری می‌گشایند تا مسئولیت سنگین خود را در برابر این میراث‌ها دریابند.

 

برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی:

 

بر اساس گفته‌های مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان تهران برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در استان تهران در دو بخش جامعه‌ی مخاطب عام و خاص از روز 26 تا 29 فروردین ماه برگزار می‌شود.

رجبعلی خسروآبادی گفت: برنامه‌ای که در روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی ویژه عموم شهروندان برگزار می‌شود بیشتر با هدف افزایش حساسیت جامعه در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی است که در قالب تورهای عصرانه بازدید از بافت تاریخی تهران قدیم در روز 29 فروردین ماه برگزار خواهد شد.وی افزود جامعه ای که از داشته‌ها‌ی فرهنگی و هویتی خود به درستی آگاه باشد هیچ گاه خواسته یا ناخواسته گام در تخریب آن نخواهد برداشت.وی ادامه داد شهروندان بایستی آشنایی با میراث فرهنگی پایتخت را از نزدیک تجربه کنند تا حس هویت یک تهرانی در آنان نهادینه شود . آنگاه دیگر شاهد اتفاقاتی نظیر تخریب بافت‌های تاریخی در تهران قدیم نخواهیم بود چون در این حالت هر تهرانی به یک میراث‌بان تبدیل شده است.

خسروآبادی فرهنگ سازی را سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین راه مقابله با وندالیسم میراث فرهنگی دانست و افزود: این اتفاق نیازمند حمایت نهادهای عمومی و تأثیر گذار جامعه از جمله شهرداری‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه افزود: بازدیدهای علمی و آموزشی برای جامعه خاص در روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود . وی گفت این بازدیدها شامل اجرای تور آموزشی در محوطه تاریخی حسن آباد ری که بازدید از کاروانسرای کنارگرد ، یخچال کلین و آب انبار آراد را در بر می‌گیرد در روز 26 فروردین ماه است.خسروآبادی همچنین استقبال از گردشگران خارجی و داخلی در پایگاه جهانی کاخ گلستان را از دیگر برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی عنوان کرد و افزود این برنامه با مشارکت دانشجویان مدیریت جهانگردی پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود . وی افزود در این مراسم همچنین از پوستر همایش " گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی " که در اردیبهشت ماه سال جاری و در هفته میراث فرهنگی با مشارکت پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود رونمایی می‌شود.

همچنین مسعود علویان‌صدر رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به نامگذاری سال 2012 از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان سال میراث جهانی و همچنین بزرگداشت چهلمین سالگرد تصویب کنوانسیون میراث جهانی، در 30 فروردین‌ماه‌ همایشی دو روزه برگزار می‌شود.وی تصریح کرد: این همایش 30 و 31 فروردین‌ماه با حضور بیش از 200 نفر از مسئولان، متخصصان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر تبریز برگزار می‌شود.وی ادامه داد: هدف از برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی محوطه‌های تاریخی، بررسی راهکارهای عملی در هدایت و توفیق بیشتر این مجموعه‌ها و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی است.

علویان‌صدر افزود: سخنرانی، ارائه مقالات، کارگاه آموزشی و تبادل تجربیات اهالی فن از برنامه‌های عمومی این همایش تخصصی و علمی خواهد بود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی نیز ضمن اعلام آمادگی استان برای برگزاری این همایش ملی اظهار داشت: این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز برای حمایت و حفاظت از آن‌ها را فراهم آورده و توجه عمومی را نسبت به آسیب پذیری بناها و محوطه‌های تاریخی جلب می‌کند.

تراب محمدی با اشاره به تاریخچه این روز خاطرنشان کرد: سازمان یونسکو در سال 1982 پیشنهاد ایکوموس را مبنی بر نامگذاری روز 18 آوریل به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی مورد تأیید قرار داد که همه ساله ایکوموس موضوعی را به این مناسبت اعلام می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم بالا بردن آگاهی عمومی در موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی و تاریخی کشور گفت: برگزاری فعالیت‌هایی مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها و فعالیت‌هایی از این دست می‌تواند در ارتقای دانش مردم در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

محمدی تصریح کرد: افزایش حساسیت عمومی و اطلاع رسانی در این زمینه نقش بسزایی در حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و تخریب آثار تاریخی و در نتیجه رشد صنعت توریسم دارد.وی حفاظت از عرصه‌های میراث‌فرهنگی، توسعه فرهنگ گردشگری و احیا و معرفی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی را از وظایف اصلی متولیان میراث فرهنگی با مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی با دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر ثبتی تاریخی و فرهنگی یکی از قطب‌های کشور در زمینه پرداخت به بعد فرهنگی حفظ و احیای آثار تاریخی و میزبان شایسته‌ای برای برگزاری این همایش به شمار می‌رود.وی یادآور شد: همایش بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و به میزبانی این استان روز 30و 31 فروردین در تبریز برگزار می‌شود.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: honaronline

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .