تزئینات معماری ایران باستان در ایتالیا به نمایش در می‌آید

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۵ / ۰۴ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۷۴۸ ، بازدید:۵۰۳۵

موزه ملی ایران با همکاری موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌‌لِیا، نمایشگاهی از اشیا منتخب خود را با عنوان ˝شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌‌لِیا ˝ در موزه ملی این شهر از ۴ تیر ماه تا ۹ مهر ماه 1395 برگزار می‌کند.

تزئینات معماری ایران باستان در ایتالیا به نمایش در می‌آید

به نقل ازمیراث آریا(chtn) جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران درباره نمایشگاه موزه ملی ایران در ایتالیا گفت: در این نمایشگاه ۲۹ شی از مکانهای باستانی چون تخت‌جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، املش، کردستان، عمارلو و حاجی آباد فارس و ... از موزه ملی ایران و موزه تخت جمشید به نمایش در می‌آید.

وی ادامه داد: اشیا منتخب شامل پیکره، ریتون، بشقاب، خنجر، دستبند، پلاک، سنگ وزنه از جنس سنگ، فلز، گچ، خمیر لاجورد و سفال است که برخی از این اشیا وابسته به تزیینات معماری و سایر آن‌ها اشیا منقول هستند. این مجموعه از نظر زمانی از دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی را دربرمی گیرد که همگی مرتبط با نقش و شکل شیر و گاو و ارتباط این دو جانور با هم هستند.

نوکنده تصریح کرد: نقش شیر و گاو و ارتباط این دو جانور در هنر و اساطیر ایران باستان و پس از آن جایگاه ویژه‌ای دارند. بطوریکه صحنه مبارزه شیر و گاو بارها در نقوش برجسته تخت جمشید تکرار شده است. در خصوص مفهوم نقش این دو حیوان تفاسیر مختلفی وجود دارد. شیر را نماد خورشید، روز و روشنایی و گاو را نماد طبیعت، شب و تاریکی و دانسته‌اند و این دو در علم نجوم باستان نشان دو صور فلکی هستند.

مدیر موزه ملی ایران افزود: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه در سال ۱۳۹۴ همزمان با نمایشگاه "پیکره ای‌ای برای صلح؛ تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رُم" در تهران، طی سفر داریو فرانچسکینی، وزیر میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، دبورا سراچیانی، استاندار استان فریولی ونزیا و زاناردی لاندی، کنسول پیشین ایتالیا در تهران و رییس فعلی بنیاد آکوئی لیا مطرح شد، پس از بررسی و توافقات اولیه بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، طی سفر ریاست محترم جمهور، به ایتالیا در زمستان 1394 و در بیانیه مشترک ایشان و نخست وزیر ایتالیا ، یکی از موضوعات مورد توافق در بخش فرهنگ و گردشگری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بود. در این بیانیه به برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی در شهر اکویی‌‌لِیا نیز اشاره شده است.

نوکنده گفت: این نمایشگاه سومین نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران با موزه‌های ایتالیا در دولت تدبیر وامید است و دومین نمایشگاه خارجی موزه ملی ایران در سال جاری محسوب می‌شود. این نمایشگاه با پشتیبانی بنیاد اکویی‌‌لِیا برگزار خواهد شد. این بنیاد یک موسسه معتبر فرهنگی است که ترکیب هیات امنای آن از وزارت میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، حکومت خودمختار ونیز گیلا، استان آدینه، شهرداری اکویی‌‌لِیا و آرسیدیوسیس گوریزیا هستند.

مدیر موزه ملی ایران اضافه کرد: نمایشگاه "شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌‌لِیا" روز جمعه 4 تیرماه در موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌‌لِیا افتتاح می‌شود، علاوه بر این نمایشگاه، نشست مطبوعاتی در روز چهارشنبه 2 تیرماه با حضور داریو فرانچسکینی، وزیر میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، جهانبخش مظفری، سفیر کشورمان در ایتالیا، مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در تهران، دبورا سراچیانی، استاندار استان فریولی ونزیا و زاناردی لاندی، کنسول پیشین ایتالیا در تهران و رییس فعلی بنیاد آکوئی لیا و مدیر موزه ملی ایران در محل وزارتخانه میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا در رم برگزار می‌شود.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .