˝اتوپیا˝، الهام‌بخش اولین دوسالانه طراحی لندن

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۵ / ۰۷ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۹۵۴ ، بازدید:۲۸۹۶

اولین ˝دوسالانه طراحی لندن˝ در ساختمان سامرست هاوس این شهر برگزار شده است.

 

˝اتوپیا˝، الهام‌بخش اولین دوسالانه طراحی لندن

 

آثار هنرمندان ۳۷ کشور شرکت کننده در اولین "دو سالانه طراحی لندن" بر موضوعات مهمی مانند مهاجرت، آلودگی و شهرها، انرژی و ماندگاری آن و برابری اجتماعی متمرکز است. بمناسبت پانصدمین سال انتشار کتاب "اتوپیا" و اندیشه های فلسفی توماس مور در باره جامعه اتوپیایی عنوان دوسالانه "اتوپیا" برگزیده شده است. کرستوفر ترنر، مدیر دوسالانه می گوید: "اتوپیا الهام بخش ایده های طراحی و معماری بسیاری بوده است و پروژه های مسکونی مدرن بازتابی از اتوپیا بوده اند، اتوپیا امروز از مد افتاده است. هدف ما این بود که ایده اتوپیا را زنده کنیم. منتظر طرحهای بزرگ اجتماعی نیستیم ولی معتقدیم جستجو برای امیدواری و انگیزه، مفهوم شایسته ای برای این رویداد بین المللی بزرگ است."

یک چیدمان نور متحرک، تفسیر استودیویِ یک طراح اتریشی از مفهوم اتوپیا است. به گفته طراح آن این چیدمان به نام "برابر" (LeveL) شکنندگی ایده اتوپیا را نشان می دهد. چیدمان جنبشی نور و چراغ ها، بازتابی از لرزان بودن اتوپیا در رودرویی با واقعیت زندگی روز مره است. کاتارینا، طراح اتوپیا می گوید: "کلیت سازه بازتاب اتوپیا و یک سیستم کاملا متعادل است. ولی به محض ورود یک نفر، سامانه می شکند و نور ضعیف می شود. این شیوه ای است که ما اتوپیا را تفسیر می کنیم و نشان می دهیم دستیابی به آن سخت است."

اتوپیا در آفریقای جنوبی و از چشم یکی از هنرمندان شناخته شده آن بصورت یک پیله نمایش داده شده است. پورکی هفر (Porky Hefer) اثر خود را تجلیلی از آزادی و نشاط توصیف می کند. او می گوید: "بسیاری از اتوپیاهایی که اطراف خودم می بینیم مربوط به انسان است و معنی آنها استفاده از فناوری برای آفریدن آن اتوپیا است. بجز قسمت لوگوی چیدمان، من در کارم از کامپیوتر استفاده نکرده ام. همه این چیدمان کار دست و موضوع آن حفظ صنایع دستی سنتی است که مردم سالیان سال به آن پرداخته اند."

اتوپیای تایوان نشاندهنده تنوع رویکردها در رسیدن به اتوپیا و با تجربه غذایی همراه شده است. اثر دو هنرمند تایوانی، رین وو، معمار و شیکای، طراح بازنگری در تجربه خوردن غذا با عرضه یک منوی جامع از تنوع غذایی در تایوان و هویت تایوانی است. رین وو، معمار غرفه تایوان می گوید: "طراحی غذا، عرصه جالبی است. معمولا طراحی فقط برای نگاه کردن است. ولی ما مردم را به بو کشیدن و لمس کردن تشویق می کنیم. حتی داستانی هم همراه با آن می آید و در نهایت آن را می خوریم."

کوچه خیابان های بیروت و بازآفرینی زندگی روزمره این شهر خاورمیانه ای اتوپیای آنابل کریم قصار، هنرمند فرانسوی عرب تبار است. او اتوپیا را در چشم اندازهای ساده، عینی و اصیل زندگی شهری و حضور مردم در گوناگونی فضاهای اجتماعی پیدا کرده است. اولین "دو سالانه طراحی لندن" بمدت سه هفته و تا بیست و هفتم سپتامبر (ششم مهر) در ساختمان سامرست هاوس در مرکز شهر در نمایش است.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .