روایت عاشورا در کاشی کاری های تکیه معاون‌الملک

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۷ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۹۷۵ ، بازدید:۳۸۷۷

تکیه معاون‌الملک یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان کرمانشاه است که با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر خود واقعه کربلا و همچنین قیام مختار ثقفی را به تصویر کشیده است.

به گزارش هنرآنلاین، تکیه معاون‌الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه به یادگار مانده از دوران قاجاریه در شهر کرمانشاه است که به ثبت آثار ملی رسیده و در ایام مختلف سال و به ویژه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مورد توجه و بازدید ویژه گردشگران قرار می‌گیرد. 

تکیه معاون‌الملک دارای کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با نقوش بسیار زیبا و دلفریبی است که به صورت 100 درصد طبیعی ساخته و در به کارگیری بنا از آن استفاده شده، به گونه‌ای که این کاشی‌کاری‌ها در جهان بی‌همتاست و با توجه به طرح‌های کارشده بر روی کاشی‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که بانیان آن دارای اطلاعات عمومی بالایی بوده و در جهت سطح ارتقای فرهنگ همشهریان خود همواره در تلاش بوده‌اند.

 

روایت عاشورا در کاشی کاری های تکیه معاون‌الملک , روایت عاشورا , کاشی کاری , تکیه معاون‌الملک , استان کرمانشاه , کرمانشاه , قیام مختار ثقفی , معاون‌الملک

 

طرح‌هایی که روی کاشی‌ها حک شده شامل صحنه‌هایی از غزوات پیامبر اکرم (ص)، نبردهای امیرالمؤمنین (ع)، حوادث کربلا، قیام امام حسین (ع)، قیام مختار ثقفی، تصاویری از سرداران و بزرگان شهر، پادشاهان اساطیری، اولین پرواز انسان (برادران رایت) تصاویر سلاطین از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید است که در نوع خود بی‌نظیر است.

کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمانشاه معتقدند که تکیه معاون‌الملک بیش از هر چیز به دلیل وجود کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه همگان بوده و هست.

در کاشی‌کاری‌های این تکیه، قیام امام حسین (ع) در صحنه‌ها و تابلوهای مختلفی به درستی و زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده شده است. 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنر آنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .