دکتر عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با بیان اینکه از سازه گنبدی شکل وسط میدان به عنوان المان استفاده شده، گفت: این سازه با سه رنگ، فیروزه ای، لاجوردی و و اخرایی که سه رنگ آرامش بخش در معماری اسلامی شناخته شده است، به عنوان المان میدان انقلاب طراحی شد.
به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر علیزاده با تاکید بر اینکه آرامسازی، تلطیف فضا و ایجاد آرامش در محیط این میدان قدیمی از اهداف اصلی در طرح محور انقلاب به شمار می رود، ادامه داد: با توجه به این اهداف و پرهیز از اضافه کردن عنصر اضافه به فضای میدان تلاش کردیم با استفاده از رنگ گنبد وسط میدان را به المانی برای آن تبدیل کنیم.
او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته تلاش کردیم محور میدان انقلاب را با حذف زوائد بصری به یکی از فضاهای آرام برای تردد شهروندان تبدیل کنیم، افزود: گنبد وسط میدان با استفاده از کاشی سبز فیروزه ای، لاجوردی و آجرهای اخرایی رنگ برروی جداره ها به عنوان المان میدان انقلاب از سوی سازمان اجرا شد.
به گفته دکتر علیزاده سازمان با انتشار فراخوان های مختلف و جمع آوری طرح های پیشنهادی هنرمندان تلاش کرد تا درمورد المان این میدان به طرحی ویژه و منحصر به فرد دست یابد اما طرح های ارائه شده از سوی هنرمندان در شورای هنری و مدیریت شهری قابل توجه نبود و از سوی دیگر هدف تعریف شده در این محور آرام سازی و تلطیف میدان بود و با همین نگاه سازه وسط میدان به عنوان پیش فرضی از یک المان در نظر گرفته شده و با استفاده از رنگهای ایرانی و اسلامی به یک المان شهری تبدیل شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه استفاده از فضای موجود و تبدیل آن به المان در حال حاضر در بیشتر پروژه های پیشرفته شهری در دنیا مورد توجه است، گفت: با توجه به طرح توسعه مترو انقلاب این فضای گنبدی شکل در وسط میدان وجود داشت و اضافه کردن هر نوع المانی به آن بهم زدن آرامش ایجاد شده در آن محسوب می شد از این رو با استفاده از رنگ توانستیم فضای گنبدی شکل را که تداعی کننده گنبد مساجد است را به یک المان شهری ایرانی _ اسلامی تبدیل کنیم.
به گفته او سبز فیروزه ای، لاجوردی و اخرایی سه رنگ اصلی در معماری اسلامی مساجد است که سبز فیروزه ای بیانگر شفافیت فکر و اندیشه، لاجوردی چهره ای از واقعیت، پایداری و طبیعت ابدی را به نمایش می گذارد و رنگ اخرایی نیز اندیشه بلند را القا می کند و در مجموع این سه رنگ فضا را آرام نگه داشته و فضا را معنوی می کنند.
دکتر علیزاده با اشاره به اینکه آرام سازی و حذف زوائد بصری محور انقلاب اردیبهشت1393 شروع و مهرماه1394 به پایان رسید، گفت: در این پروژه 1683 قطعه سازه ترافیکی و مبلمان و تابلو فرسوده پیرایش، 21340 مترمربع پوشش نما با تکسچر، 5670 مترمربع سیمان کاری جداره، 4700مترمربع بندکشی و ساب نماهای آجری، 29800مترمربع شتسشو و سندبلاست نماها صورت گرفت.
او با بیان اینکه در آرام سازی این محور مرمت سردر دانشگاه تهران صورت گرفت، ادامه داد: علاوه بر این طراحی ساخت و نصب 419 تابلو کاربران به مساحت1732مترمربع، تعویض 321 باب کرکره کاربران، طراحی و اجرای1940 مترمربع نقاشی و دیوارنگاره سرامیکی، نوارایی سردر دانشگاه تهران، سینماهای سپیده پارس مرکزی و بهمن و اجرا و تامین روشنایی پیاده روهای خیابان انقلاب صورت گرفت.
به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای اهداف آرام سازی، حذف زواید و پیرایش خیابان انقلاب حدفاصل چهارراه ولیعصر تا ابتدای خیابان سعدی تا پایان امسال انجام می شود و حذف زواید بصری و پیرایش میدان بهارستان نیز همچنان دنبال خواهد شد.
دکتر علیزاده درپایان گفت: نماد حجمی سابق میدان انقلاب در ضلع غربی میدان، ابتدای خیابان آزادی حفظ و جانمایی شده است.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: سرویس معماری هنرآنلاین
گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)