نیم نگاهی به عناصر کاربردی معماری ایرانی در پروژه نیلوفر

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۰۶ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۵۰۰ ، بازدید:۲۱۵۷

پروژه ساختمانی نیلوفر با استفاده از الگوهای بومی برای خلق معماری متناسب با نیازهای جامعه امروز طراحی شده است.

 

نیم نگاهی به عناصر کاربردی معماری ایرانی در پروژه نیلوفر

 

وبسایت "آرک دیلی" به تازگی به معرفی یک پروژه از معماران ایرانی با نام " آپارتمان نیلوفر" در تهران پرداخته است.

در بخشی از متن منتشر شده در این نشریه تخصصی معماری، "آپارتمان  نیلوفر" با طراحی دفتر شهاب علیدوست به عنوان پروژه ای که به ارزش‌های زیبایی شناسانه معماری ایرانی توجه نشان داده معرفی شده است.

در طراحی نمای ساختمان نیلوفر از یکی از الگوهای ارزشمند معماری ایرانی که هم جنبه‌ی زیبایی در نما دارد و هم موجب تنظیم نور، ایجاد حریم خصوصی در خانه و کنترل دید از خارج به داخل می‌شود، استفاده شده است. به این ترتیب در هر طبقه از یک ماژول شفاف و یک ماژول مشبک برای تنظیم نفوذ نور به داخل آپارتمان استفاده شده است.

استفاده از الگوهای بومی برای خلق معماری متناسب با نیازهای جامعه امروز؛ توجه به سادگی و همخوانی با بافت همجوار؛ به کار گیری عناصر کارکردی معماری ایرانی از جمله شباک و ارسی در جهت تعدیل نور و ایجاد محرمیت در داخل ، همچنین توجه به دید و منظر مناسب از درون به بیرون، از اصلی‌ترین رویکردها در طراحی این پروژه عنوان شده است.

با در نظر گرفتن رمپ‌های موجود در حیاط جهت دسترسی به طبقه همکف و زیرزمین به عنوان پارکینگ و عدم وجود فضای سبز کافی، سعی بر آن بوده تا در این پروژه سرانه فضای سبز افزایش یابد. از این رو تصمیم بر توزیع گلدان‌هایی در طبقات گرفته شده که علاوه بر تأمین حداقل فضای سبز، تلطیف نما در مقیاس بافت شهری نیز تا حدی صورت گیرد. به این ترتیب در هر طبقه بخشی از نما به داخل فضا عقب نشینی کرده و با قرار دادن یک درختچه فضای سبز را یه صورت عمودی به داخل واحدها کشانده است. این امر سبب شده تا از یک سو از لحاظ بصری، بیشتر به تلطیف دیداری نگاه عابر پیاده ای که از کوچه می‌گذرد، توجه شود و از سوی دیگر ساکنین بتوانند از زیبایی فضای سبز ایجاد شده در فضای زندگی خود بهره‌مند شوند.

 

نیم نگاهی به عناصر کاربردی معماری ایرانی در پروژه نیلوفر

 

نیم نگاهی به عناصر کاربردی معماری ایرانی در پروژه نیلوفر

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .