عرصه‌های عمومی و خصوصی در پروژه ملک

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۷ / ۰۹ / ۱۳۹۶ ، شناسه: ۲۵۸۴ ، بازدید:۱۷۶۱

در طراحی آپارتمان مسکونی ملک از طرح‌های برگزیده جایزه معمار 96 فضاهای خانه به دو حوزه عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند.

 

عرصه‌های عمومی و خصوصی در پروژه ملک

 

در طراحی آپارتمان مسکونی ملک از طرح‌های برگزیده جایزه معمار 96 بر اساس ایده عمل‌گرایی و چشم‌پوشی از معماری مدرن، فضاهای خانه به دو حوزه عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند. این در حالی است که، شیوه‌ی اتصال فضاهای عمومی و خصوصی به یکدیگر، بر آمادگی ساکنین برای تعامل با یکدیگر و همچنین میزان حریم خصوصی هر فرد در یک‌زمان تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد که تقسیم بیش‌ازحد کارکردی بین فضاهای “خصوصی” و “عمومی” در خانه‌های معاصر ایران منجر به توسعه فردگرائی بیش‌ازحد شده است و کیفیت زندگی خانوادگی را تهدید می‌کند.

این پروژه باهدف بهبود تعاملات انسانی میان خانواده و ساکنین انجام‌شده است و به‌جای ایجاد دو فضای تفکیک‌شده عمومی و خصوصی، طیفی از فضاهای جمعی و فردی در نظر گرفته‌شده است.

به‌طورکلی، در طراحی واحدهای آپارتمان مسکونی ملک، فضاهای عمومی نقش محوریت را ایفا می‌کنند و نقش خانواده را در خوزه‌های خصوصی و قلمروهای شخصی را در مقابل خانه‌های صرفاً عملکردی بازتاب می‌دهند. برای تحقق این ایده در طبقات بالا، در طبقه سوم، این امر با مرکزیت فضای نشیمن و در طبقه چهارم، با مرکزیت «حیاطی کوچک و فضای باز و راحت برای حضور خانواده» اتفاق می‌افتد و دیگر فضاهای خانه حول این مراکز سازمان‌دهی می‌شوند.

 

عرصه‌های عمومی و خصوصی در پروژه ملک

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .