فراخوان یازدهمین جشنواره دانشجویی حرکت منتشر شد

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۱ / ۰۳ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۸۱۸ ، بازدید:۱۳۳۴

دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های ایران با رویکرد حوزه هنر و معماری در یازدهمین جشنواره دانشجویی حرکت ارائه می‌شود.

 

فراخوان یازدهمین جشنواره دانشجویی حرکت منتشر شد

 

یازدهمین دوره جشنواره حرکت رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویان در حوزه هنر و معماری است. این جشنواره، به صورت سالانه و با سیاست‌گذاری و برنامه ریزی اداره کل فرهنگی و اجتماعی و با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و حمایت و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود.

راهبرد اصلی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره، تقویت ارتباط انجمن‌های علمی و جشنواره با صنعت، ارتقاء کیفیت بخش نمایشگاهی، توسعه تعاملات علمیِ ملی و بین‌المللی و تقویت حوزه‌های رقابتی و داوری جشنواره بر اساس استانداردهای علمی است. بر این اساس دستورالعمل دوره یازدهم جشنواره تهیه، تنظیم و اجرا می‌شود.

 افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های علمی داوطلبانه و خلاقانه و حمایت و تشویق آن‌ها،  شناسایی انجمن‌ها، گروه‌ها و دانشجویان دارای دستاوردهای علمی ممتاز و تقدیر از آن‌ها،  انعکاس و انتقال تجربه‌های علمی موفق و الگو بین دانشجویان،  تشویق دانشجویان به فعالیت متناسب با اولویت‌ها و نیازهای کشور،  زمینه‌سازی به منظور هم افزایی انجمن‌ها و تقویت اتحادیه‌های انجمن‌های علمی دانشجویی،  ایجاد بستر مناسب به منظور آشنایی صاحبان صنایع و معادن، حرف و مشاغل، سازمان‌های دولتی و غیردولتی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی دانشجویان و افزایش تعاملات بین‌المللی بین دانشجویان ایرانی و خارجی از جمله اهداف این جشنواره هستند.

جشنواره حرکت در بخش‌های رقابتی، نمایشگاهی و بین‌الملل برگزار می‌شود. در بخش رقابتی آثار و دستاوردهای علمی انجمن‌ها، گروه‌های دانشجویی و دانشجویان دانشگاه پس از اعلام فراخوان و اطلاع رسانی توسط دبیرخانه دانشگاهی دریافت و براساس حوزه‌های رقابتی مندرج در ماده ۹ این دستورالعمل و فرم‌های داوری ارزیابی و داوری شده و آثار برتر برای شرکت در مرحله ملی جشنواره معرفی می‌شوند. ضمناً برگزیدگان این بخش در مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاهی معرفی و از آنان تقدیر می‌شود.

در بخش نمایشگاهی نیز، دانشگاه امکانات و شرایط متعارف را برای شرکت‌کنندگان، جهت ارائه و نمایش آثار و دستاوردهای علمی دانشجویی که در بخش رقابتی شرکت کرده‌اند فراهم می‌نماید.

همچنین اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از دانشگاه‌هایی که این بخش را به‌صورت منطقه‌ای برگزار نمایند حمایت خواهد کرد.

توسعه تعاملات و ارتباطات بین‌المللی زمینه را برای کسب تجربه، انتقال دانش و آشنایی طرفین با ظرفیت‌های علمی و انسانی فراهم می‌سازد. به این منظور و با هدف افزایش تعاملات بین‌المللی بین دانشجویان ایرانی و خارجی، هم افزایی و انتقال تجربیات و ایجاد، گسترش و تقویت تعاملات علمی و فرهنگی بخش بین‌الملل جشنواره ملی حرکت اجرا می‌شود.

هر اثر باید گزارشی از فعالیت‌ها یا دستاوردهای علمی در حوزه رقابتی مربوطه باشد. ملاحظات لازم جهت تدوین گزارش‌ها، توسط دبیرخانه مرکزی در سایت جشنواره اطلاع رسانی می‌شود.

فعالیت‌های گزارش‌شده باید در فاصله زمانی اول خرداد ماه ۹۶ تا اول خرداد ماه ۹۷ به انجام رسیده باشد.

فعالیت‌های گزارش شده باید مستقل از برنامه آموزشی و پژوهشی دانشگاه و حاصل کار دانشجویان و یا با مشارکت استادان دانشگاه صورت گرفته باشد.

هر انجمن در حوزه رقابتی انجمن علمی و حداکثر در دو حوزه دیگر و هر گروه دانشجویی یا دانشجو تنها در یک حوزه می‌توانند آثار خود را ارسال نمایند.

آثار ارسالی که هر یک از شرایط فوق را نداشته باشند، در هر مرحله از جشنواره توسط دبیرخانه مرکزی حذف می‌شوند.

دانشگاه مسئولیت بررسی صحت و سقم شرایط مندرج در این بند و شرایط اختصاصی ذکر شده در بند بعد را دارد. در صورتی که بعد از بررسی و پایش معلوم شود که در ارائه گزارش خلاف واقع صورت گرفته است دانشگاه باید در این خصوص پاسخگو باشد و دانشگاه مربوطه از حضور در جشنواره محروم خواهد شد.

شرایط اختصاصی حوزه‌های رقابتی در بخش انجمن‌ برتر عبارت‌اند از: کلیه فعالیت‌های علمی انجمن که حاصل کارگروهی اعضا و برنامه‌ریزی شورای مرکزی انجمن است می‌تواند در این حوزه شرکت کنند.

در بخش فعالیت خلاقانه نیز هر نوع فعالیت علمی که واجد عناصری همچون خلاقیت، نوآوری، ابتکار و مسئله گشایی و … باشد در شمول این حوزه قرار می‌گیرد. انجمن می‌تواند یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین فعالیت‌های خود را در این حوزه رقابتی ارسال نماید. فعالیتی که موضوعات آن در زمینه‌های زیر باشد دارای امتیاز ویژه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مشارکت دانشجویان و استادان، اخلاق آکادمیک، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کالای ایرانی، آزاد اندیشی و گفتگوی علمی، تعاملات علمیِ بین‌المللی و مناطق محروم و محرومیت زدایی از جمله مباحث بخش خلاقیت این جشنواره هستند.

 نشریات چاپی یا الکترونیکی دارای مجوز می‌توانند جهت شرکت در این حوزه ارسال شوند. بر اساس قوانین جشنواره، صاحب امتیاز نشریه باید یک انجمن باشد و  محتوای مطالب نشریه باید صرفاً رویکرد علمی داشته باشد.

در بخش مسابقه نیز هر گونه رویدادی که واجد موضوع علمی بوده و در طی آن دست کم دو اثر، تیم و … در قیاس با هم مورد ارزیابی قرار گیرند، در شمول این حوزه است. لازم به ذکر است در مراحل مختلف اخذ مجوز و اطلاع رسانی باید تبلیغ این رویداد با ذکر عنوان «مسابقه» محرز باشد. انجمن می‌تواند گزارش برگزاری یک مسابقه علمی خلاقانه خود را جهت شرکت در این حوزه ارسال کند.

حوزه محتوای دیجیتال این جشنواره نیز شامل؛ کلیه فعالیت‌های علمی در قالب وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، نرم افزارهای کاربردی، سامانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء، بازی‌های رایانه‌ای، اینفوگرافیک، فیلم و.. (بجز کتاب و نشریات الکترونیکی) در شمول این حوزه قرار می‌گیرند.

در حوزه کتاب نیز کلیه کتاب‌های چاپی و الکترونیکی در شمول این حوزه قرار می‌گیرند. شرایط اختصاصی این حوزه عبارت‌اند از اینکه کتاب باید مجوز انتشار از مراجع ذیصلاح کشور داشته باشد. ترجمه یا تألیف کتاب باید حاصل کار دانشجویی و اسامی افراد روی جلد کتاب باشد. در مواردی که کتاب حاصل کار انجمن است، لوگو و نام انجمن باید روی جلد و در شناسنامه کتاب درج شده باشد و محتوای کتاب باید صرفاً رویکرد علمی داشته باشد.

 در حوزه اختراع نیز هر نوع فعالیت علمی که نتیجه فکر فرد یا افراد است و برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها را حل می‌نماید در شمول این حوزه قرار می‌گیرد. شرایط اختصاصی این حوزه عبارت‌اند از اختراع باید به ثبت رسیده و گواهی‌های لازم را داشته باشد. ارائه گواهی در گزارش الزامی است. تاریخ گواهی ثبت اختراع باید در بازه زمانی جشنواره باشد. اختراع باید حاصل کار دانشجویی و اسامی افراد در گواهی ثبت اختراع درج شده باشد و در مواردی که اختراع حاصل کار انجمن است، نام انجمن باید در گواهی ثبت اختراع درج شده باشد.

در حوزه کارآفرینی نیز کلیه فعالیت‌هایی که منجر به طرح ایده و یا عملی شده است که در آن امکان کسب درآمد مستمر و متناوب برای چند نفر فراهم شده باشد، ایده یا عمل کارآفرینی محقق شده است و در شمول این حوزه رقابتی قرار می‌گیرد. شرایط اختصاصی این حوزه عبارت‌اند از کارآفرینی باید مورد تائید و حمایت مرکز رشد یا پارک‌ علم ‌و ‌فناوری دانشگاه باشد و یا به عنوان شرکت ثبت‌ شده‌ باشد و کارآفرینی باید حاصل کار دانشجویی باشد و مستندات لازم در این خصوص نیز ارائه شود.

در بخش ویژه نیز از آنجا که توجه به محیط زیست و حفاظت از آن جز اولویت‌ها و سیاست‌‌های کلان کشور است؛نیز هرگونه فعالیتی که معطوف به حل برخی مشکلات این حوزه بوده و با نیازهای محلی، ملی و جهانی مرتبط باشد، واجد اهمیت و ارزش ویژه‌ای است. بنابراین، موضوع این حوزه شامل فعالیتی علمی است که در چارچوب‌های مشخص این آیین‌نامه با موضوع محیط زیست و حفظ منابع طبیعی انجام شده باشد.

دانشگاه برتر نیز مختص حوزه رقابتی مختص بررسی عملکرد دانشگاه در حمایت از فعالیت‌های علمی و گروهی دانشجویان و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت آن‌ها در کنار ارزیابی کیفیت آثار ارسالی به جشنواره در سایر حوزه‌های رقابتی است. همچنین برای ارزیابی عملکرد دانشگاه، شاخص رشد به عنوان معیاری برای مقایسه عملکرد در دو دوره متوالی جشنواره مدنظر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، همکاری با برنامه‌های اداره کل در ارزیابی مورد توجه خواهد بود.

آن‌دسته از دانشگاه‌هایی که حداقل در بیش از نیمی از حوزه‌های رقابتی آثاری را به جشنواره ارسال کرده‌اند، در بخش عملکرد دانشگاه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

در مراسم اختتامیه جشنواره از انجمن‌ها، گروه‌های دانشجویی یا دانشجویان برگزیده در هر یک از حوزه‌های رقابتی تقدیر و به هرکدام، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی جشنواره و اعلام فراخوان شرکت در جشنواره خرداد ماه اعلام می‌شود. همچنین دریافت آثار دانشگاه‌ها از طریق سامانه جشنواره از تاریخ ۱۰ تا ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ انجام می‌شود.

پایش اولیه آثار توسط دبیرخانه مرکزی تا تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۷ خواهد بود.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد واقع در تهران، شهرک غرب، بلوار خوردین، خیابان هرمزان، نبش پیروزان جنوبی، ساختمان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، طبقه پنجم، دفتر امور فرهنگی، اتاق ۵۱۲، اداره فعالیت‌های علمی دانشجویی، کدپستی:۶۴۸۹۱-۱۴۶۶۶ ارسال کنند.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .