The Serpentine Pavilion 2013 , Sou Fujimoto , London

مجموعه: ویدیوها ، تاریخ انتشار: ۱۸ / ۱۰ / ۱۳۹۷ ، شناسه: ۲۹۸۰ ، بازدید:۱۸۴۰

The Serpentine Pavilion 2013 , Sou Fujimoto , London

گالري سرپنتين هرسال از معماراني که پيش از اين در بريتانيا فعاليت حرفه اي نداشته اند، دعوت مي کند تا سازه اي موقت براي استفاده عموم در هايدپارک لندن طراحي کنند. پس از تويو ايتو و گروه معماري سانا، «سوفوجيمتو» سومين معمار ژاپني است که طراحي پاويون سرپنتين را عهده دار شده است. امسال نام اين معمار 41ساله در کنار پيشکسوتاني چون فرنک گري، زاها حديد، رم کولهاس، اي وي وي و هرزوگ و دومورون، به عنوان جوان ترين طراح در تاريخ پاويون هاي سرپنتين قرار گرفت. سو فوجيمتو دانش آموخته دانشگاه توکيو و مربي دانشگاه کيوتوست. او در 29سالگي «گروه معماري سوفوجيمتو» را تاسيس کرد و از آن زمان جوايز متعددي را کسب کرده است؛ جايزه فستيوال معماران جهان، جايزه آرکيتکچرال ريويو و شير طلايي سيزدهمين دوسالانه معماري ونيز، از جمله افتخارات اوست. فوجيمتو از آن دست هنرمنداني است که در پي بازخواني ارتباط انسان با محيط ساخته شده هستند. او با الهام گرفتن از ساختارهاي ارگانيک چون لانه پرندگان و غارها، آثار خود را بر پايه فضايي مابين طبيعت و محيط مصنوع شکل مي بخشد.

به زعم وي طرح پاويون سرپنتين 2013 نه معماري خالص است و نه طبيعت ناب، بلکه تلفيق بي همتايي از هردو اينهاست که فرم تازه اي از محيط را خلق مي کند و در آن عناصر طبيعي و انسان ساخت با يکديگر پيوند مي يابند. به گفته فوجيموتو اين پاويون قطعه اي شفاف است که مردم را به تعامل با محيط و کشف وجوه مختلف آن ترغيب مي کند. او طرح خود را«منظري معمارانه» توصيف مي کند که در آن«پوشش سبز گياهان اطراف با هندسه اي ساخته شده درهم مي آميزد.» به نظر مي رسد فوجيمتو در خلق فضايي سيال موفق عمل کرده است. طرح او همانند توده اي از مه در ميان هايدپارک، فرم هاي ارگانيک محيط را به خطوط هندسي الحاق مي کند، به گونه اي که انگار در محيطي پوشيده از گياهان سرسبز حل شده است. بناها و سازه هايي که او طراحي مي کند، اغلب مبتني بر لايه ها و سطوح متعددي هستند که محصوريت نفوذپذير آنها آزادانه فضاها را تعريف مي کنند و فوجيمتو اين خصيصه را«فرم بي فرمي» تعريف مي کند. اين پاويون 350 مترمربع مساحت دارد و مشتمل بر سازه اي مشبک است که به بازديدکنندگان امکان ايجاد ارتباط بصري از درون فضا به بيرون آن و بالعکس را مي دهد.

 

 

طرح انعطاف پذير آن نيز به عنوان يک فضاي اجتماعي چندمنظوره، به همراه دو ورودي و کافه درون آن، بازديدکنندگان را تشويق به ورود و تعامل با فضا مي کند. دورنماي اين چيدمان شفاف از برخي مناظر با خطوط ساختمان اصلي گالري تلفيق شده و مرز بين اين دو را محو مي سازد. همچنين به نظر مي رسد بازديدکنندگان در ميان توده اي نيمه شفاف معلق باشند. در واقع استمرار فضايي و تعامل موفق درون و بيرون از خصوصيات اين طرح به شمار مي رود. همان طور که انتظار مي رود کيفيت جزييات و توجه به ساختار، بخش مهم طراحي اين پاويون است. مهندسي سازه پاويون2013 سرپنتين را گروه AECOM بر عهده دارد. از ابتدا اين گروه به همراه فوجيمتو مراحل مختلف طرح را بررسي کرده اند تا عين حفظ مفاهيم معمارانه، به فرم مناسبي نيز دست پيدا کنند. اين تيم ضمن افزايش کارآيي سازه و کاهش مقدار آهن مورد نياز آن، به دنبال سازه اي متناسب با زمان اجراي آن بودند.

 

 

در حالي که در يک بناي عادي هزار تا دوهزار اتصال وجود دارد، اين سازه پيچيده از 9هزار اتصال و 20هزار عنصر جداگانه شکل گرفته است. اثر فوجيمتو سازه اي ابرمانند بوده و توسط ميله هايي 20 ميلي متري شکل گرفته که مانند آشيانه اي غول آسا درهم تنيده شده اند. مانيفست فوجيمتو در طراحي بناهاي مسکوني و فرهنگي، تاکيد بر اهميت ايجاد ارتباط ميان فضاهاي درون و بيرون است که نمود آن را مي توان در ديگر آثار او چون«کتابخانه دانشگاه هنر موساشينو» و«خانه بي ديوار» در توکيو نيز مشاهده کرد. به نظر مي رسد پاويون فوجيمتو نه تنها تجسد ايده هاي ارگانيک معمار باشد، بلکه صورتي خيره کننده از انطباق سازه و مفاهيم معمارانه را نمايش دهد.سيزدهمين پاويون سرپنتين از هشتم ژوئن تا 20 اکتبر 2013 در هايدپارک لندن پابرجاست.

( منبع : روزنامه شرق , شماره 1715 , فرنوش فارمر )

 

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .