سایه انفجار بندر بیروت بر حضور لبنان در دوسالانه معماری ونیز

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۲ / ۰۵ / ۱۴۰۰ ، شناسه: ۳۳۱۱ ، بازدید:۴۹۹

 - نمایشگاه «سقفی برای سکوت» تحت تاثیر انفجار بیروت ۲۰۲۰ شکل گرفته است. به گزارش گروه معماری هنرآنلاین , «سقفی برای سکوت» پروژه معماری کشور لبنان با کیوریتوری هلا ورده است که در منطقه زاتره به نمایش درآمده است. غرفه لبنان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز مسأله زندگی مشترک را بررسی و از طریق فضاهای سکوت به مسئله همزیستی پرداخته است. با گفتگو به زبان معماری، نقاشی، موسیقی، شعر، فیلم و عکاسی این سکوت را مورد پرسش قرار می‌دهد

هلا ورده بینش خود را بر اساس اشکال مرموز شانزده درخت زیتون با قدمت شش هزار ساله در لبنان بنا نهاده، اشکال توخالی که محل زندگی گونه‌های مختلف است. این مکان به عنوان محل تجمع در نظر گرفته می‌شود، جایی که دهقانان چندین نسل برای تصمیم‌گیری در مورد امور روستا یا جشن عروسی گرد هم آمده‌اند. 

این نمایشگاه میزبان آثار هنری اتل عدنان، نقاشی پل ویریلیو، عکسهای فواد الکوری، فیلم آلن فلیشر و ترکیب صدای رهگذران است. در غرفه لبنان رویکرد سرزمینی و شهری نسبت به پوچی را زیر سوال خواهد برد که آغاز آن با «Antiforms» پل ویریلیو نظریه‌پرداز شتاب زمان و تجزیه سرزمین‌ها است. در ورودی غرفه ردی از شیشه و آثار فراتبال با اشکال مختلف تحت تاثیر انفجار ناگهانی بیروت در۴ آگوست ۲۰۲۰ دیده می‌شود.

 

بندر بیروت , لبنان , دوسالانه معماری ونیز , معماری ونیز , معماری , ونیز , نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز , مسأله زندگی مشترک

 

بازدیدکنندگان با یک تصویر سه لته متعلق به شانزده درخت زیتون که هزاران سال قدمت دارند، روبرو می‌شوند. این درختان زیتون توسط آلن فیشر فیلم‌ساز، عکاس و هنرمند تجسمی در شب فیلم‌برداری شده یک تجربه حسی از خلا و نور را ارائه می‌دهد که با یک مجموعه موسیقی طبیعت که توسط هنرمندان صدا طراحی شده است، همراه است.

با گذر از این تصاویر، مخاطبان به اتاق مرکزی که شامل یک پلان هشت‌ضلعی اما با فضای داخلی ‌استوانه‌ای جایی که ۱۶ بوم نقاشی از اتل عدنان قرار دارد، هدایت می‌شوند. این هنرمند درخت زیتون خاصی را نشان نمی‌دهد بلکه احساس الهام گرفته شده از این درخت افسانه‌ای همراه با تمدن مدیترانه‌ای را به تصویر می‌کشد. این فضا که با یک سقف نیمه‌کروی احاطه شده با نور، نشان دهنده وجود یک مکان ضروری است یک «سقف برای سکوت».

هفدهمین دوسالانه معماری ونیز با عنوان «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» به صورت فیزیکی و آنلاین (biennalepavilions.com) تا ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) میزبان بازدیدکنندگان است.

 

منبع : 

هنرآنلاین , کد خبر: 164438 

درسا بخشندگی

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .