روایت جمشید بایرامی از عکاسی دور ایران تا بهسازی جزیره هرمز

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۳۱ / ۰۳ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۹۳۰ ، بازدید:۱۰۱۵

جمشید بایرامی در رابطه با حضور در قرنطینه برای جامعه هنری عنوان کرد: هنرمندان معمولاً در خلوت آتلیه یا دفتر کار خودشان مشغول مطالعه، نوشتن، دیدن و کار کردن هستند. به همین دلیل این تعطیلات باعث شد آنها فرصتی پیدا کنند که جدی‌تر کار کنند و به مرور کارهای قبلی خود یا آثار هنرمندان دیگر بپردازند. اگرچه شرایط اقتصادی برای بسیاری از مردم دشوار بود و آسیب‌های زیادی به همه وارد شد با این‌حال جامعه هنری توانست از این فرصت برای مطالعه و انجام کارهای عقب‌افتاده استفاده کند.

 

روایت جمشید بایرامی از عکاسی دور ایران تا بهسازی جزیره هرمز

 

او درباره فعالیت‌های خود در این مدت گفت: من به‌طور خاص عکاسی با موضوع کرونا انجام ندادم، بااین‌حال زمانی که در اطراف مشغول عکاسی بودم آثاری که حال و هوای کرونا داشته باشد نیز ثبت کردم. 

بایرامی ادامه داد: یکی از کارهایی که در دست انجام دارم، آماده‌سازی "کتاب ایران" است. این کتاب در سه جلد آماده شده که یک جلد به طبیعت، جلد دوم به معماری و جلد سوم آن به اقوام ایرانی اختصاص دارد. ۸ سال است که روی این کتاب کار می‌کنم و امیدوارم که امسال کارهای این کتاب پایان‌یافته و به چاپ برسد.

او با بیان اینکه ایران را به چهار بخش جنگلی، ساحلی، کوهستانی و کویری تقسیم کرده است گفت: کل ایران را ۴ بار دور زدم و عکاسی کردم. سعی کردم همه مناطق آن را پوشش دهم و هم اکنون نیز به روستاهای کوچک‌تر می‌روم تا بتوانم جزئیات بیشتری را پیدا کنم. هر عکس این کتاب یک زیرنویس دارد که اطلاعاتی درباره زمان، مکان، سوژه و... در آن وجود دارد. البته بخش نوشتاری و تحقیقی کار را به افراد اهل‌فن جامعه‌شناس، معمار و... می‌سپارم تا بتوانند به صورت تخصصی متن‌ها را بنویسد. این کتاب نگاه جدیدی به ایران و به ویژه در بخش زندگی روزانه مردم دارد.

بایرامی ادامه داد: بسیاری از اتفاقات مهم هنری برگرفته از واقعیات جامعه بشری هستند که هر هنرمند از یک زاویه به آن نگاه می‌کند. در یکی از این سفرها در یک روستا با خانواده‌ای روستایی آشنا شدم و داستان زندگی آنها را شنیدم. این داستان آنقدر برایم جذابیت داشت که فیلمنامه‌ای بر اساس آن نوشتم. هم اکنون با یکی از دوستان مشغول بازنویسی فیلم‌نامه هستیم و قصد دارم تا آخر سال ساخت این فیلم را کلید بزنم. کارگردانی این فیلم را هم خودم به عهده دارم و قصد دارم کار را با نابازیگران در همان روستا فیلم‌برداری کنم.

او با اشاره به پروژه دیگری که در دست دارد گفت: از سال‌ها پیش هر بار که به جزیره هرمز سفر می‌کردم می‌دیدم که این جزیره مثل شمعی در حال آب شدن است و تخریب می‌شود. استان هرمزگان ۱۶ جزیره دارد و این مسئله خیلی مهمی است، اما هیچ استفاده‌ای از این منابع نمی‌شود. این استان که از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار ثروتمند است، از نظر اقتصادی خیلی فقیر است، درحالی‌که صنعت توریسم در این منطقه می‌تواند اقتصاد استان را تأمین کند. در همان ایامی که به هرمز رفت و آمد داشتم طرحی برای خودم نوشتم با نام "آرزوهای یک هنرمند" و به این فکر کردم که اگر جزیره هرمز در اختیار من بود با آن چه کار می‌کردم. پس از مدتی این طرح کامل‌تر شد و تصمیم گرفتم آن را با استاندار هرمزگان آقای همتی مطرح کنم. خوشبختانه طرح من مورد توجه قرار گرفت و با حمایت استانداری، مردم منطقه و انگیزه قوی خودم شروع به کار کردیم و با یک تیم اجرایی خط ساحلی جزیره هرمز را که تخریب شده بود و نشانه‌ای از هویت بومی نداشت، بازسازی کردیم. پس از آن فضای زیبایی در منطقه شکل گرفت تا جایی که بومیان جزیره هر روز غروب در این منطقه جمع می‌شوند و از آن محیط لذت می‌برند. قصد داریم امسال در فاز دوم این پروژه به فضای داخلی جزیره وارد شویم و در عین حفظ بافت قدیمی آن، اقداماتی برای بهسازی بافت مسکونی و کوچه‌ها انجام دهیم. 

بایرامی ادامه داد: بهسازی این مناطق باعث افزایش توریست شده و در ادامه باعث توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رشد اقتصادی خانواده‌های بومی می‌شود. بسیاری از افرادی که از منطقه مهاجرت کرده‌اند بار دیگر به جزیره برمی‌گردند و حتی مقدار سرمایه‌گذاری‌ها از خارج از جزیره بیشتر می‌شود.

 این عکاس ادامه داد: پس از پایان بهسازی بافت جزیره قصد داریم چند رویداد مختلف را برگزار کنیم. یکی از آنها جشنواره موسیقی سواحلی است که از تمام شهرهای ساحلی شمال و جنوب کشور دعوت می‌کنیم در این جشنواره حضور داشته باشند. دومین رویداد ما فستیوال غذاهای دریایی است که باز هم ویژه شهرهای حاشیه دریاها است و سومین رویداد نیز جشنواره صنایع‌دستی کل استان هرمزگان است، زیرا شهرهای مختلف این استان صنایع‌دستی مختلفی دارند اما با توجه به اینکه بیشتر گردشگران فقط به جزیره هرمز سفر می‌کنند قصد داریم صنایع‌دستی سایر شهرها و روستاهای استان را نیز در هرمز ارائه دهیم.

 بایرامی افزود: این پروژه سال ۹۷ آغاز شد اما سال ۹۸ به دلیل سیل هرمزگان، کمبود بودجه و شیوع کرونا متوقف شد. امیدواریم که پس از پایان فصل گرما بتوانیم فاز دوم پروژه را شروع کرده و تا پایان امسال آن را به پایان برسانیم. از ابتدا طراح و ایده‌پرداز بازسازی خط ساحلی جزیره هرمز من بودم اما در فاز دوم از همه هنرمندان رشته‌های مختلف دعوت می‌کنم که با من در تماس باشند و طرح‌های خود را برای این کار به نشانی اینستاگرام hormozred ارائه دهند. امیدوارم این بار همه هنرمندان حضور داشته باشند و به کمک یکدیگر بتوانیم ایران را بسازیم.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: honaronline.ir

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (الهه تقی زاده)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .