محاط در محیط ، رونمایی می‌شود.

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۶ / ۰۸ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۱۲۹ ، بازدید:۴۴۱۳

کتاب ˝محاط در محیط˝ که حاصل تلاش هشت ساله نویسندگانش است، برای نخستین بار یافته‌های علم روان‌شناسی محیطی در طراحی محیط زندگی توسط طراحان ارائه شده است.

 

محاط در محیط , رونمایی , کتاب , علم روان‌شناسی محیطی , علم , روان‌شناسی محیطی , طراحی محیط زنداگی , طراحی محیط زندگی , ستاوین , رویداد های معماری , معماری , معرفی کتاب

 

رونمایی از کتاب محاط در محیط با حضور آزاده شاه‌چراغی و علیرضا بندرآباد همراه با پنل سخنرانی ایرج اعتصام، داراب دیبا و حمید ماجدی پنج‌شنبه ۱۴ آبان ماه ساعت ۱۶ الی ۱۹ در محل کانون معماران معاصر برگزار می‌شود.

کتاب محاط در محیط: کاربرد روان‌شناسی محیطی در معماری و شهرسازی، نوشته آزاده شاه‌چراغی (معمار و طراح منظر) و علیرضابندرآباد (شهرساز و معمار) مهرماه سال جاری انتشار یافته است.

در این کتاب که حاصل تلاش هشت ساله نویسندگانش است، برای نخستین بار یافته‌های علم روان‌شناسی محیطی - به‌عنوان یکی از پارادایم‌های پسامدرن آفریننده نظریه در معماری و شهرسازی - به‌صورت جامع، مبتنی بر دانش جهانی و منطبق با شرایط بومی و لایه‌های فرهنگی در ایران تشریح شده و پیشنهادهای چندگانه‌ای برای کاربردی شدن این یافته‌ها در طراحی محیط زندگی توسط طراحان ارائه شده است.

در شرح محتوای این کتاب آمده است: "انسان محاط در محیط است. محیطی که خود آن را می‌سازد و پیوسته تغییر می‌دهد. اما همان‌طور که انسان محیط را شکل می‌دهد، محیط نیز انسان را شکل می‌دهد. روان و رفتار آدمی متأثر از محیط است. کمتر از یک قرن است که در دانش روان‌شناسی محیطی تأثیرات متقابل انسان و محیط مطالعه می‌شود.

در کتاب "محاط در محیط" ضمن آنکه یافته‌های روان‌شناسی محیطی در دو شاخه علوم رفتاری و علوم ادراک و شناخت معرفی شده، پیشنهاداتی برای به‌کارگیری این یافته‌ها در طراحی محیط زندگی ارائه شده است. مباحثی همچون طراحی متابولیسمی، گرافیک محیطی، طراحی اجتماع‌پذیری و اجتماع گریزی، طراحی انعطاف‌پذیری، طراحی قابلیت محور، طراحی پایه ادراکی، طراحی رفتارگرا، معماری چند حسی، طراحی همساز با ادراک، برنامه‌ریزی کل‌نگر- طراحی جزءنگر، طراحی مبهم یا فریبنده، طراحی یادآور، خلق ِ دشوار زیبایی و در نهایت، آفرینش مکان از جمله پیشنهادات این کتاب به طراحان و برنامه ریزان محیط، معماران و شهرسازان است.
همچنین مباحث زیبایی‌شناسی و حس مکان نیز از دریچه روان‌شناسی فلسفی تشریح شده است. از سوی دیگر با هدف کاربردی کردن یافته‌های روان‌شناسی محیطی، در مقیاس طراحی داخلی، معماری، معماری منظر، برنامه‌ریزی و طراحی شهری و حتی محیط‌های ویژه، مباحث تفصیلی و نمونه‌هایی تحلیل شده در بخش‌های مجزایی از کتاب آمده است. ضمن آن که این کتاب با معرفی" هنرِ طراحی ِ علمی" راهکارهایی بر پایه پیوند پژوهش و طراحی در این حوزه پیشنهاد کرده است.

نظر برخی از اساتید و پیشکسوتان معماری و شهرسازی (به ترتیب الفبایی) در مورد این کتاب چنین است.

ایرج اعتصام (استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران) می‌نویسد: مطالعه این کتاب جامع و ارزشمند را به کلیه‌ی علاقه‌مندان به موضوعی مهم یعنی آسیب‌شناسی و رفع مشکلات رابطه‌ی انسان و محیط زندگی‌اش، توصیه می‌کنم.

علیرضا عینی فر (استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران) عقیده دارد: کتاب حاضر می‌تواند ضمن تقویت فضای وصل نظریه‌ها و جامعیت بخشیدن به مبانی نظری معماری، در تداوم ایرانی کردن مطالعات در این زمینه و همچنین نزدیک کردن مطالعات بنیانی به کاربردهای مؤثر در طراحی، مفید باشد.

علی عسگری (دانشیار دانشگاه یورک، کانادا) بیان می‌کند: در بسیاری از دانشگاه‌های جهان روان‌شناسی محیطی اکنون به‌عنوان درسی مهم تلقی می‌شود و سالانه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام می‌گردد، این کتاب گامی اساسی در این راستا برداشته است.
حمید ماجدی (رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) در یادداشتی نوشته است: بارزترین وجه تمایز کتاب حاضر نسبت به معدود کتاب‌های موجود در این زمینه، آشنا کردن مخاطبان کتاب با کاربرد یافته‌های روان‌شناسی محیطی در طراحی است.

کتاب "محاط در محیط"، در ۵۷۲ صفحه به‌صورت رنگی توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی _دانشگاه تهران منتشر شده و ویرایش ادبی آن را خانم گیتی سبزواری انجام داده است. محاط در محیط دومین اثر تألیفی هریک از نویسندگانش است. پیش از این آزاده شاه‌چراغی کتاب "پارادایم‌های پردیس"و علیرضا بندرآباد کتاب "شهر زیست پذیر"را نگاشته‌اند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .