سی سال عکاسی عباس کیارستمی در نمایشگاهی با نام چهارفصل

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۰ / ۱۰ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۳۶۳ ، بازدید:۴۱۷۸

در شبى باشکوه و در میان انبوه هنرمندان و هنردوستان، "چهار فصل"، منتخبى از ٣٠ سال عکاسى عباس کیارستمى شامگاه جمعه ١١ دى ١٣٩٤ در گالرى بوم به تماشا درآمد.


سی سال عکاسی عباس کیارستمی در نمایشگاهی با نام چهارفصل

 

در این نمایشگاه ٢٩ عکس در ابعاد بسیار بزرگ و یک ویدئوآرت ارائه شده که شش مجموعه عکس کیارستمى را در بر مى‌گیرد؛ گالرى بوم براى نمایش شایسته این مجموعه ناب که بسیارى‌شان براى نخستین بار در ایران ارائه مى شوند، چندین دیوار نمایشگاهى را به فضاى خود اضافه کرد تا اتمسفر دیده شدن این آثار نیز حرفه اى باشد؛ این دیوارها در سرى عکس هاى " درها و یادها" به بازسازى نوستالژى کوچه‌هاى باریک و بن بست قدیمى کمک شایان توجهى کرده است؛ حضور پرشماره چهره هاى صاحب نام مانند بهمن فرمان آرا، آیدین آغداشلو، على مرادخانى، علیرضا سمیع آذر، رضا کیانیان،محمد رحمانیان،داریوش طلایى، سیف الله صمدیان، قباد شیوا ...  در این کوچه ها و لابه لاى عکس هایى که مخاطب مى تواند خود را در درون این آثار احساس کند، از جذابیت هاى افتتاحیه این نمایشگاه محسوب مى شد.

 

سی سال عکاسی عباس کیارستمی در نمایشگاهی با نام چهارفصل

 

این شاید نخستین بار است که مجموعه اى از عکس‌های عباس کیارستمی در کنار یکدیگر به نمایش در مى آید که مى تواند تصویر جامعی از زاویه نگاه این هنرمند جهانى کشورمان عرضه کند.این شش سری عبارتند از؛ "سفید برفی، راه‌ها، مهتاب، درها و یادها، دیوار و پنجره رو به حیات" که ویدئوآرت چهار دقیقه اى  " اسب ها" از مجموعه ٢٤ فریم آنها را همراهى مى کند.

دکتر علیرضا سمیع آذر متن ورودیه کاتالوگ نفیس این نمایشگاه را به رشته تحریر درآورده است، در بخش هایى از این متن آمده است:" ... این مجموعه محصول بیش از ٣٠ سال تلاش ارزشمند و ماندگار هنرمند برای خلق اشاره و معنا در تصاویری از بستر جاری زندگی است. مشاهده این آثار فرصت کم‌نظیری است برای آشنایی با تفکر هنری کیارستمی و واژگان بصری او که در آثار مختلف وی به تنوع "چهار فصل" تبلور یافته است."

این مدرس تاریخ هنر معاصر مى افزاید:" رهیافت هنری کیارستمی انتزاعی کردن پدیدارهای طبیعت و جهان پیرامونی و درواقع نوعی آشنایی زدایی از آنهاست، به‌طوری‌که مخاطب خیلی زود درمی‌یابد که مضمون اصلی هنر او نه جلوه ظاهری و زیبایی‌شناختی برف، باران، راه، در و دیوار، بلکه مفاهیمی ذهنی در ورای آنهاست. تصاویر ظاهراً ساده ولی عمیقاً کنایه‌ای او به راحتی از جذابیت‌های بصری و جنبه‌های شاعرانه عبور کرده و در دنیای نمادین حکمت و معنا سیر ‌کند. ترکیب‌هایی خالص و پالایش یافته وی بیننده را به لایه‌های پنهان اشارات و دلالت‌ها سوق داده تا از این طریق او را با مفاهیم پیچیده و متباینی همچون بودن یا نبودن، واقعیت یا توهم، حضور یا فقدان و ذهنی یا عینی رویاروی سازد. از این منظر اگر در پی ردپای کیارستمی در آثارش باشیم، باید او را در عمق پنهان اثر، و نه سطح ساده و آشکار آن، جستجو کنیم..."

این نهمین نمایشگاه گالرى بوم از بدو تاسیس در سال ١٣٩١ به شمار مى آید؛ تمامى آثار به نمایش درآمده در گالرى بوم در زمره گنجینه این گالرى ست و برای حمایت از هنر ایران است و جنبه فروش ندارد.

گالرى بوم تا ٢٧ اسفند از دوشنبه تا جمعه ( غیر از تعطیلات مناسبتى)  به نشانى خیابان ولی عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره ۱۱ چهار فصل کیارستمى را به تماشا خواهد داشت.

 

سی سال عکاسی عباس کیارستمی در نمایشگاهی با نام چهارفصل

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: ilna

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .