فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۹ / ۰۲ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۶۳۷ ، بازدید:۴۳۴۰

فردیت انبوه: فرمی از کثرت؛ فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

 

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی


نمایشگاه ˝فردیت انبوه: فرمی از كثرت˝ فصل مشترك هنرهای تجسمی و معماری را نشانه رفته و جهان‌بینی هنرمندان در مواجهه با پیچیدگی‌های زندگی انسان معاصر، محور اصلی آن است.

"فردیت انبوه: فرمی از كثرت" با تمرکز بر رابطه در حال تغییر حوزه‌های عمومی و خصوصی زیست انسان، فصل مشترك هنرهای تجسمی و معماری را نشانه رفته و جهان‌بینی هنرمندان در مواجهه با پیچیدگی‌های زندگی انسان معاصر، محور اصلی نمایشگاه است که رویكردهای وی‍‍ژه هر یك از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه در این محور همنشین شده‌اند.

اثر سیا ارمجانی با عنوان "مقبره نیما" نقطه مركزی نمایشگاه است كه همچون دیگر آثار او از سری مقبره‌ها بر مفهوم پیله‌های فردی جهان معاصر تمركز دارد؛ سازه‌ای تندیس‌گون كه همزمان نمودهای بیرونی و جهان ذهنی و درونی كاراكترهایش را بازتاب می‌دهد. ارمجانی با مجسمه/اینستالیشن‌هایی شناخته می‌شود که ظاهر یک ساختمان یا سازه‌ای موقتی را به‌خود می‌گیرند و کاربردی به‌نظر نمی‌رسند تا این‌که بیینده با کنجکاوی و درگیرشدن با آن، با آن ارتباط برقرار کند. از این نظر، مقبره (گور) فرم/موضوعی به‌شدت مناسب برای کار اوست: گونه‌ای یادمان که به‌سبب یادآوری مرگ، وجهی از شفقت و احترام را برمی‌انگیزد.

ارمجانی که برای توصیف هنر او عنوان‌های متعدد و گاه متفاوتی چون مجسمه سازی، معماری و چیدمان به کار رفته به واسطه تعلق خاطر عمیقش به فلسفه، علوم اجتماعی و تاریخ توانسته آثاری بیافریند غریب و مرموز. آثار سیا ارمجانی که غالباً تحت شمول هنر عمومی دسته بندی می‌شوند، دمکراتیک‌اند، چرا که هنر را با زندگی روزمره ممزوج می‌کنند، پل‌ها، اتاق‌ها و سازه‌های باغی‌اش ساده‌اند و البته درگیر جزییات و البته غالباً با پاراگرافی از نویسندگان مورد علاقه‌اش.

یکی از کارهای او به نام "مینیاپلیس مکتوب" یک صفحه ٥ متری پر از شعر فارسی است؛ این اثر، بازتاب خاطرات کودکی و نوجوانی او در تهران است. او می‌گوید ذهنش پر از شعر است که بسیاری از آن‌ها را در دوران مدرسه حفظ کرده و همه آن‌ها را روی این صفحه ٥ متری نوشته است. "مینیاپلیس مکتوب"، مقبره خود ارمجانی است. طرحی از نمای شهر مینیاپلیس که سالهاست در آن زندگی می‌کند، به علاوه صدها شعر فارسی که فاصله میان خطوط ساختمان‌ها را پر کرده است. او معتقد است هنر نباید درباره شخص او باشد به همین دلیل به جای تصویر خود، نمای شهرش را روی مقبره خود کشیده است.

او حدود چهل سال است که روی مجموعه "مقبره‌ها" کار کرده است. او می‌گوید این مقبره‌ها ادای احترام به فیلسوفان و شاعرانی است که افکار و آثار او را شکل داده‌اند. دو مقبره برای دو شاعر ایرانی ساخته شده‌اند؛ حافظ و نیما یوشیج، پدر شعر نو ایران که این یکی در نمایشگاه "فردیت انبوه: فرمی از كثرت" به نمایش درآمده.

 

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

 

حالا نمایشگاه "فردیت انبوه: فرمی از كثرت" با محور قرار دادن رویکرد سیا ارمجانی در دنبال کردن هنر عمومی، این نمایشگاه رابطهٔ در حال تغییر حوزه‌های عمومی و خصوصی و نقش معماری در تحقق این دگرگونی را از طریق آثار هنری مورد بررسی قرار می‌دهد. مجموعهٔ این آثار دید جدیدی به روابط اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیک مخاطب داده واین روابط را به چالش می‌کشد؛ روابطی که بر مبنای آن افراد به نحو فزاینده‌ای در درک رابطهٔ خود با یک‌دیگر و با جامعه اطرافشان با دشواری مواجه‌اند.

بر این اساس، محور نمایشگاه حاضر مشتمل بر آثار 9 هنرمند که در تجربه‌هایشان مدیوم‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند، این رویکرد است که در جهان مدرن، به‌ویژه به‌خاطر سیاست دولت/ ملت، عرصه‌ای جدید و درهم‌آمیخته به اسم "جامعه" ظهور می‌کند که در آن منافع شخصی از طریق حوزه خصوصی و بدون گذار به سمت "امرِ عمومی" یا منافع عمومی، وارد عرصهٔ عمومی می‌شود.

چیدمان "وای. زد. كامی" پرتره‌های آشنای او را كه مشخصاً بر فردیت شهروندی تمركز دارد این‌بار در محاصره بافت آجری سیاه و سفید نشانده؛ بافتی كه سطوح بزرگی از چیدمان را اشغال كرده و فضای بصری اثر را به تسخیر خود درآورده‌اند.

 

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

 

چیدمان نیوشا توكلیان را نمای عمومی مجتمع‌های مسكونی در سطوح بزرگ لایت‌باكس و در ریتمی یكنواخت پوشانده و تنها راه ورود به این فضای سلولی نمایشگرهای تعبیه شده در این سطوح است كه جهان شخصی ساكنان را برای ثانیه‌هایی آشكار می‌كند.

 

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

 

بابك گلكار با دو اثر به جنبه‌های تزیین‌گرایانه زندگی مدرن اشاره می‌كند؛ یكی با قابی روی دیوار با جلوه‌ای از گچ‌بری‌های تزیینات داخلی خانه‌ها و دیگری با سازه‌ای اقتباسی كه بر اساس پلان‌های معماری "آدولف لوز"، معمار اتریشی شكل گرفته و به پیچیدگی‌های فضای خصوصی در شهرنشینی معاصر اشاره دارد.

 

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

 

آثار دیگری از تیمو ناصری، شهاب فتوحی و آرش مظفری با ارجاعی به مقرنس‌ها و عناصر دیگر معماری، بازتعریف آن‌ها در مسیر تولید صنعتی و انبوه را دنبال می‌كنند و بالاخره ویدیوهای آویش خبره‌زاده و شیرازه هوشیاری به‌ترتیب شبكه‌ای از ارتباطات فردی و وابستگی‌های متقابل انسان، همچنین كثرت‌گرایی و درهم‌تنیدگی شهرنشینی معاصر را در دورنمایی از سلول‌های به هم پیوسته و در عین حال منفك به تصویر می‌كشند.

 

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

فردیت انبوه : فرمی از کثرت ، فصل مشترک معماری و هنرهای تجسمی

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .