ضیافت دهم : هم‌ اندیشی درباره‌ ی فعالیت‌های کانون و رسمی‌کردن آن

مجموعه: کانون هم اندیشی ، نویسنده سعید مهرپویا ، تاریخ انتشار: ۱۳ / ۱۱ / ۱۳۹۴ ، شناسه: ۱۸۳۱ ، بازدید:۲۰۸۳

نشست : ضیافت دهم

موضوع : هم‌اندیشی درباره‌ی فعالیت‌های کانون و رسمی‌کردن آن

( بررسی و هم‌فکری درباره‌ی پیش‌نویس اساس‌نامه کانون هم‌اندیشی معماری مشهد و چگونگی ادامه‌ی فعالیت، رسمی و قانونی‌کردن فعالیت‌های آن )

ارائه دهنده :  

دبير گفت و گو :  ---

مکان : اتاق جلسات موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری

زمان : سه شنبه 13 بهمن ماه 1394 , ساعت 17

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

حاضران:

خسرو افضلیان، حمید عرفانیان، وحید ابراهیمی، مرضیه ترابی، سارا رحمانی، نیلوفر پورباقر، حمید علیزاده، آیدا مهربان، مزدا نوبری، هادی شفایی، جواد خدایی، پیمان قنادرضایی، مرضیه مروج تربتی، سعید قاسمی، علیرضا اورعی، شراره معدنیان، جعفر اعرابی، صادق یزدان‌پرست، شهرزاد احمدی، سعید مهرپویا، فرهاد ارباب، آسیه استادی و محمد دانشور.


پیش نویس اساس نامه کانون پیش از این و طی چهارمین جلسه کانون هم‌اندیشی در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۴ در اختیار اعضا قرار گرفته بود، تا با شنیدن نظرات و نقدها، تصمیم‌گیری نهایی برای تعیین ساختار، اهداف و چشم‌اندازها، نحوه همکاری با سایر نهادهای متولی امر معماری و شهرسازی و... تبیین گردد. با گذشت بیش از ۳ ماه، طی فراخوان و دعوت مجدد، این جلسه برای پی‌گیری بحث پیشین و سرعت‌بخشیدن به فعالیت‌های کانون برگزار شد. پرسش‌های مشخص زیر پس از ارائه خلاصه‌ای از فصل چهارم پیش‌نویس، آغازگر بحث بود. به آگاهی رسید که از نشست ۲۵ شهریور تا کنون بازخوردهایی درباره‌ی ساختار کانون و اساس‌نامه‌ی آن به دست رسید که اصلاح و اثرگذاری آن موکول به نتایج این نشست شد.


۱  آیا کانون هم‌چنان فقط در حوزه‌ی «معماری» فعال باشد یا «معماری و شهرسازی» برای گسترش فعالیت‌های آن مطلوب‌تر است؟
۲  ساختار مدیریتی و برگزاری انتخابات چگونه تعریف شود تا بیشترین کارایی را دارا باشد؟
۳  اهداف، چشم‌انداز و نگرش کانون چه باشد تا مخاطبان آن به لحاظ هم‌سویی یا ناهم‌سویی با آن بتوانند برای همراهی یا همراهی‌نکردن خود با کانون تصمیم‌گیری کنند؟
۴  با توجه به اینکه کانون در قالب یک سازمان مردم‌نهاد [غیرانتفاعی] خود را تعریف خواهد کرد، مرز تصمیم‌گیری‌ها به صورت جمعی در مقابل اتخاذ تصمیم توسط جمع منتخب از اعضا چگونه تعریف شود تا ضمن برخورداری از آرای تمامی اعضا، بتوان از پراکندگی نظرات و تصمیم‌گیری‌های زمان بر و گاهی بی‌نتیجه مصون ماند؟
۵  اهداف کانون به صورت کلی تعریف شود و سپس به فراخور هر موضوع رویکرد و نحوه حل مسئله پیشنهاد شود و یا اینکه چارچوب تدقیق شده‌ای در ابتدای کار رویکرد کانون را مشخص کند؟


- وحید ابراهیمی :
 ۲۵ سال از تاسیس دانشکده معماری در مشهد می‌گذرد و تا کنون شاهد ظهور و فعالیت نهادی اینچنین نبوده ایم، از این منظر می‌بایست تشکیل چنین فضایی را پاس داشت. آنچه می‌تواند در این راستا به کانون قوت و توان بیشتری دهد، تمرکز بر افزایش تعداد اعضا و فعال نمودن آنها و سپس بهره‌مندی از توان هم‌افزایی ایشان است. اما در رابطه با تدقیق و نقد ساختار مدیریتی به نظر می‌رسد که تعیین تنها ۷ عضو از مجموع ۱۳ عضو هیئت امنا توسط آرای اعضا و مابقی آنها توسط هیئت مؤسس کمی محل سوال باشد. متعاقب همین موضوع هیئت امنا به انتخاب اعضای هیئت مدیره خواهد پرداخت و دوباره رأی اعضای کانون لحاظ نخواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد مدت همکاری اعضای دوره‌ای هیئت اُمنا می‌تواند بیشتر از مدت فعلی (۲ سال) باشد و تا ۱۰ سال هم نامتعارف نخواهد بود. 

پیشنهادها :
راهکار یک: هیئت امنا توسط هیئت مؤسس تعیین شوند (حذف انتخابات برای اعضای دوره‌ای) و سپس هیئت امنا افرادی اصلح را برای انتخابات هیئت مدیره به اعضا کانون معرفی نماید تا انتخابات تحت هدایت هیئت امنا اما با لحاظ نمودن رای مستقیم اعضای کانون صورت پذیرد. 
راهکار دو: هیئت امنا حذف و هیئت مدیره توسط انتخابات با رای اعضای کانون انتخاب شوند. هیئت مؤسس فقط در زمان انتخابات برای راهبری آن فعال می‌شود.

 

- مزدا نوبری :
 انتخاب وزارت کشور به عنوان مرجع فرادستی کانون امری است هوشمندانه، چرا که می‌تواند شرایط ورود به تعداد بیشتری از مسایل را فراهم نماید. اما در این راستا  تدقیق و شفاف‌تر نمودن هرچه بیشتر اهداف و پرهیز از کلی‌گویی را باید مد نظر قرار داد تا زمینه همکاری با سایر نهادها فراهم گردد. به عبارتی آنجا که فرد در حال اعطای تعهد به دیگری ست؛ می‌کوشد تا حد ممکن از بندهای تعهد خود بکاهد و در جای دیگر اگر بنا بر اخذ امتیاز باشد، باید برای تصاحب هرچه بیشتر آن بکوشد. به طور مثال اگر یکی از اهداف کانون امر پژوهش باشد، این نهاد می‌تواند در همکاری با نهادهایی که از ردیف بودجه دولتی و تحت نام کانون‌های همکار وزارت علوم فعالیت می‌کنند، از مزایای این همکاری بهره مند گردد. 
صرف نظر از این امر پرسش‌هایی در رابطه با ساختار کانون بدین شرح مطرح است:
۱ در فصل سوم، ماده ۱۲ شرایط دانشجو و دانش‌آموخته معماری و گرایش‌های آن تدقیق نشده است. آیا تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد پذیرش هستند؟ 
۲ برای دانشجویان یا دانش‌آموختگان معماری که به صورت ناپیوسته مشغول به تحصیل بوده یا هستند، گرایش یا رشته پیشین آنها تا چه اندازه ملاک خواهد بود؟
۳ فارغ التحصیلان پس از فراغت از تحصیل چه ویژگی متمایزکننده از امر دانشجو بودن را دارا هستند؟ ضمن اینکه فراغت از تحصیل در چه مقطعی مد نظر است؟ کاردانی، کارشناسی و...
۴ در فصل چهارم برای اعضای ثابت هیئت امنا زمان پایان همکاری تعریف نشده و این امر به صورت مادام العمر برای ایشان درنظر گرفته شده است که می‌تواند بازنگری شود. همچنین برای این افراد نیز امر دانش‌آموخته معماری یا دارا بودن تحصیلات مرتبط با آن تدقیق نشده است.
۵ در بند دیگری اشاره به حداقل ۵ سال تجربه حرفه‌ای پس از فراغت از تحصیل برای اعضای هیئت امنا شده است، اما اشاره‌ای به فراغت از کدام مقطع نشده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد ۵ سال کافی نبوده و پیشنهاد می‌شود تا ۱۰ سال نیز ملاک عمل قرار گیرد.
۶ در حال حاظر دو مجمع اعضا و هیئت امنا تعریف شده اند که برای پرهیز از موازی کاری در زمینه تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌ها می‌توان به استناد بر قانون مدنی مصوب ۱۳۷۴ ترتیبی اتخاذ نمود که مجامع با حضور ۲۰ درصد اعضا تشکیل جلسات رسمی دهند.
۷ در تعریف شرایط اعضای هیئت مدیره نیز تدقیق شرایط صورت نگرفته است و می‌توان خواستار وجود شرایط ویژه‌تری برای افراد متقاضی تصدی این جایگاه‌ها بود.
۸ تشکیل جلسات هیئت مدیره با حضور نیمی از اعضا دارای وجاهت معرفی شده است که بهتر است این امر به حضور حداقل دوسوم اعضا افزایش یابد تا تقابل افکار و ایده ها موجب هم‌افزایی بیشتر شود. در این شرایط پیشنهاد می‌شود تعداد اعضای هیئت مدیره افزایش یابد و به جای ۵ نفر، به ۷ نفر تغییر کند.
۹ تبصره ۲۱ از ماده ۲۹ دارای منع قانونی است و اعضای هیئت مدیره نمی‌توانند هر سِمَتی که از سوی هیئت مدیره به آنها اعطا می‌شود را بپذیرند.
۱۰ هیئت مدیره دارای اختیار در عزل اعضای خود است که به نظر می‌رسد انجام تغییراتی از این دست توسط هیئت امنا مطلوب‌تر باشد.
۱۱ برای مدیر عامل هیئت مدیره نیز شرایط دقیقی تعیین نشده است.
۱۲ برای مدیر عامل خارج از هیئت مدیره حق رای لحاظ نشده است که این امر مانع از اعطای قدرت اجرایی به وی بوده و دامنه نفوذ وی را کم خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود به ایشان حق رای اعطا و برای نظارت  بهتر این امر، برای هیئت مدیره نیزامکان عزل وی را فراهم نمود. 
۱۳ شورای علمی می‌تواند از متن اساس‌نامه خارج و به انتخاب هر هیئت مدیره تشکیل یا به کل حذف گردد و به نظر می‌رسد ساختار هیئت امنا، هیئت مدیره و کمیته‌های تخصصی برای نیل به اهداف کانون کافی باشد.
۱۴ برای پرهیز از گسستگی اهداف و تکثر آرا پیشنهاد می‌شود هیئت امنا از قالب حقوقی خود خارج و دارای صرف اعتبار معنوی باشد.

 

-  جعفر اعرابی :
۱ به نظر می‌رسد بهتر است به جای تاکید بر سهم‌بندی حوزه‌های مدیریتی؛ بر راهکارهای افزایش اعضا تمرکز گردد.
۲ در بخش شورای علمی و تعیین اعضای آن، حضور اعضای مدیریتی هیئت‌های امنا و مدیره مطلوب نبوده و ایجاد چالش خواهد کرد و بهتر است استقلال این فضا حفظ شده و توسط افراد متخصص مدیریت و راهبری شود.

 

-  حمید عرفانیان :
امکان اختلاط اهداف و حوزه های عملکردی کانون و انجمن صنفی به صورت مشخص در آینده قابل تصور است که باید یکی شدن آنها با هم یا استقلال کامل آنها از یکدیگر را تعریف نمود ضمن آنکه پیش بینی می‌شود که سازمان نظام مهندسی نیز در آینده تفکیک به رشته شده و تبدیل به نظام معماران، مهندسان و... شود.
 [فرهاد ارباب: کانون به هیچ عنوان در امور صنفی ورود نخواهد کرد، همانطور که از انجمن صنفی مهندسان معمار انتظار می‌رود که در اموری غیر از امور صنفی ورود ننمایند. بر این اساس نگرانی از تداخل حوزه‌های عمل این دو نهاد تا حدی زیاد قابل رفع است. از طرفی کانون تلاش دارد فضایی بینابینی میان تمام تشکل‌ها و نهادهایی که با امر معماری مرتبط هستند ایجاد نماید و این امر از پایه‌ها و اهداف اولیه تشکیل کانون است.
 [آسیه استادی: انجمن صنفی زیر نظر وزارت کار است و از این منظر امکان ورود به بسیاری از فعالیت‌ها را نداشته و در بسیاری حیطه‌ها محدودیت‌های قابل توجهی را داراست. از این منظر لزوم وجود کانون به عنوان نهادی مستقل که تحت نظر وزارت کشور است برای جامعه معماری ما مطلوب و مورد نیاز است.

 

-  هادی شفایی :
۱ پیش از این نیز نگرانی از بابت اختلاط حوزه‌های عمل کانون و انجمن صنفی به طور جدی مطرح بوده است، هرچند که به مرور زمان و با بررسی‌های بیشتر و توجه به این واقعیت که مسایل مرتبط با معماری از گستردگی بسیار بالا برخوردار بوده و لزوم وجود نهادهایی غیر از انجمن صنفی -که به ذات خود دارای اساس‌نامه‌ای پر از محدودیت است- برای رسیدگی و توجه به این امور مطلوب خواهد بود، جای شکی باقی نگذاشته است که کانون می‌تواند در قالب نهادی مستقل و دارای اهداف و کارکرد ویژه خود به معماری شهر یاری‌رسانی نماید. 
۲ به نظر می‌رسد که تحت نظارت وزارت کشور بودن به تنهایی راهگشای مسایل پیش روی اهداف کانون نخواهد بود و بهتر است طی تمهیداتی با وزارت علوم و اتاق بازرگانی نیز ارتباط سازنده ایجاد نمود.
۳ هیئت مدیره و اعضای آن بسیار حائز اهمیت است و ضمن تایید گفته‌های مهندس نوبری، لزوم دارا بودن شرایط ویژه‌تری برای افراد متقاضی تصدی این جایگاه احساس می‌شود.
۴ ریز نمودن اهداف کانون در متن اساس‌نامه و پرهیز از کلی گویی ممکن است در آینده امکان اتخاذ برخی تصمیمات یا تغییر روندهایی را که بر اساس گذشت زمان و یا شرایط ویژه لزوم بروز پیدا می‌کنند، سلب نماید و به نظر می‌رسد بهتر باشد اهداف به صورت کلی‌تر مطرح شوند.
۵ تامین اعتبار که ضامن پیوستگی فعالیت‌های کانونی مستقل و مردم‌نهاد است، باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا از یک سو باعث شکل‌گیری بنگاه اقتصادی و انحراف فضا نشود و از سوی دیگر ضمانت فعالیت همواره و مصونیت از دغدغه‌های مالی را برای کانون فراهم آورد. پیشنهاد می‌شود کانون بر امر اخذ حق عضویت از اعضا پافشاری بیشتری داشته باشد.

 

-  خسرو افضلیان :
۱ افراد متقاضی برای عضویت در هیئت مدیره باید از قدرت و وجاهت کافی برخوردار باشند و این جایگاه نباید فرمایشی بوده بلکه جایگاهیست حقوقی.
۲ کلی‌گویی در رابطه با اهداف کانون در این مقطع مطلوب است.
۳ ورود به فعالیت‌هایی از این دست امریست مطلوب اما توجه به آینده آن و ادامه‌دار بودن آنها و تبیین نحوه هدایت آنها تا آینده امریست بسیار مهم‌تر.
۴ در تنظیم متن اساس‌نامه لزوم مشورت با حقوقدان زبده و برجسته قابل توجه و توصیه است.
۵ در رابطه با این پرسش که آیا چنین فضایی می‌تواند در خدمت هر دو گروه معماران و شهرسازان باشد نیز دوباره لزوم همفکری و مشورت‌گیری از یک حقوقدان وجود دارد. چرا که این دو حوزه در عین ارتباطشان با هم ممکن است دارای اهداف و روش‌های منحصر به خود باشند.

 

-  شراره معدنیان :
تلاش‌های انجام گرفته تا کنون در جهت شکل‌گیری هسته‌ای قدرتمند قابل ستایش است و منجر به قدرت یافتن معماری شهر خواهد شد. افرادی که تا امروز و پیش از ثبت قانونی کانون در کنار آن قدم برداشته و برای رونق فضای آن و امروز برای تعیین جایگاه آن تلاش می‌کنند یارانی قابل اتکا در آینده کانون و هر فضایی از این دست هستند و چنانچه پذیرفته باشیم که وجود چنین فضایی در نهایت به نفع تمامی ما خواهد بود، لزوم همکاری با آن غیر قابل انکار یا سهل‌انگاری است و چنین روحیه ای حمایتی باید در تمامی ما و نسبت به هریک از همکاران ما در عرصه‌های محلی و کشوری تسری یابد تا منفعت جمعی حاصل شود.

 

-  جواد خدایی :
۱ به نظر می‌رسد که فرایند تولید اساس‌نامه کانون کمی بیش از اندازه اذهان را درگیر نموده است. با توجه به تجربه‌های مشابهی که در تهران و اصفهان شاهد آنها هستیم، نهادهای مشابه ابتدا در قالب فضاهایی کوچک‌تر آغاز به فعالیت نموده، سپس به مرور زمان بر گستردگی فعالیت‌هایشان افزوده شده است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که فرایند تبیین مفاد اساس‌نامه و مسایل حقوقی پیش رو توسط جمعی به مراتب مختصرتر در بازه زمانی کوتاه‌تر و به شکلی مؤثرتر هدایت شود و در همین ضمن کانون به دنبال تبیین تقویم فعالیت‌های خود برای حداقل شش ماه آینده بوده، فرایند ثبت قانونی باعث توقف مقطعی یا مانع از فعالیت‌های آن نشود. به واقع اعتبار کانون و فضاهایی از این دست بر اساس برنامه‌هایی که تا کنون ترتیب داده شده و از این پس دنبال خواهد شد تعریف می‌گردد و در قدم بعدیست که مسایل حقوقی و مدیریتی می‌تواند در تلقی مخاطبان از این فضا نقش تعیین کننده داشته باشد.

 

-  مرضیه ترابی :
۱ کانون صدایی خواهد بود برای معماری مشهد در شرایطی که در بسیاری مواقع اجماع نظری میان معماران وجود ندارد و در صورت برخورداری از ساختاری مناسب می‌تواند در قالب سرمایه‌ای برای جامعه معماری بوده که در قدم اول واکنش‌های مناسبی به جریانات موجود در فضای معماری شهر ارایه و در قدم بعدی نقش راهبری در نحوه برخورد با آنها را ایفا نماید. 
۲ با توجه به تجربه‌هایی که میان تمام معماران مشترک است. این امر که مخاطب عام و غیر متخصص معماری در خوانش آثار معماری مناسب و تشخیص آنها دچار مشکل است. پیشنهاد می‌شود که کانون بخشی از جامعه هدف خود را بر بدنه اجتماعی و غیر معمار جامعه معطوف نموده و ضمن تلاش برای شنیدن صداهای معماران با سلایق گوناگون، فضایی برای ایجاد ارتباط با جامعه مخاطب معماری تعریف نماید.
۳ عموم مردم که مخاطبان معماری ما هستند اگر فاقد آگاهی از مباحث انرژی، محیط زیست، تعریف معماری مناسب و... باشند؛ فعالیت‌های معماران ابتر خواهد ماند. 
۴ پیشنهاد می‌شود چنانچه کانون به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود؛ انتشار یک نشریه تخصصی را مد نظر دارد، در بخشی از این نشریه و با ادبیاتی روان و غیر تخصصی؛ بدنه عمومی جامعه را مخاطب قرار داده و به ارایه مطالب آگاهی‌بخش برای آنان بپردازد تا ایشان را متوجه این واقعیت نماید که ساختن یک عنصر نامناسب به مراتب از نساختن آن نامناسب‌تر و نکوهیده‌تر است. متعاقب این آگاهی‌بخشی و در قدم‌های بعدی می‌توان بر همراهی و حمایت عامه مردم با برخی اهداف کانون نیز امیدوار بود.
۵ بسیاری از نهادها و فعالیت‌هایی که تا کنون شاهد آنها هستیم در ظاهر دارای وجاهت قانونی هستند، اما در عمل شاهد پیشروی اهداف آنها نیستیم. بر این اساس بهتر است بیش از تمرکز بر مسایل حقوقی، برای هر چه عملگراتر بودن تلاش نمود.

 

-  علیرضا اورعی :
۱ بدنه اصلی کانون بخش مدیریتی آن نبوده بلکه کارگروه های تخصصی آن است و ارتباط کانون با سایر نهادها نیز می‌تواند از طریق همین کارگروه‌های تخصصی و مرتبط شدن آنها با کارگروهی مشابه در نهادی دیگر، میسر گردد.
۲ شورای علمی در قالب یک نهاد بالادستی کارگروه‌های تخصصی باشد. به نظر می‌رسد حذف آن اتفاق مطلوبی نیست.

 

-  وحید ابراهیمی :
در رابطه با این پرسش که آیا باید معماران و شهرسازان را در این فضا مطرح نمود و یا تنها بر حضور معماران تاکید داشت، می‌توان با لحاظ نمودن «فضای معماری» در عنوان کانون تا حدی قابل قبول بر وسعت حیطه عملکردی کانون تاکید نمود. فضای معماری در ذات خود شامل عرصه‌های گوناگونی چون طراحی و دکوراسیون داخلی، نمای شهری، مبلمان شهری و... است.

 

-  صادق یزدان پرست :
در همین جلسه تعدادی از افراد که تسلط کافی بر امور حقوقی و برنامه‌ریزی را دارا هستند، تعیین شوند تا سیر تبیین اساس‌نامه و نیز تقویم فعالیت‌های آتی کانون به طور عملی به جریان بیافتد بی آنکه موکول به جلسه یا فضایی دیگر شود.


جمع بندی:

در طی جلسه و به طور کلی برچند موضوع تاکید شد که به صورت زیر همراه با جوابیه لازم ارایه خواهند شد.
۱ نقش هیئت مؤسس در روند تعیین هیئت امنا و مدیره بیش از اندازه مورد تاکید قرار گرفته است.
[این امر در جهت پرهیز از برگزاری جلسات انتخابات پی در پی و درگیری در مسایل متعاقب آنها بوده است. اما چنانچه وجود انتخابات مطلوب جمع باشد، این ماده قابل بازنگری خواهد بود. از سوی دیگرمی‌توان پیشنهاد کرد که هیئت امنا با تعداد اعضای بیشتر و برای مدتی طولانی‌تر توسط اعضای کانون انتخاب شده، به نحوی که در تبیین شرایط کاندیدای عضویت در هیئت امنا امکان حضور طیف‌ها و نسل‌های گوناگون معماران فراهم گردد. سپس در مرحله بعدی اعضای هیئت امنا به انتخاب خود و از میان خود برای دو دوره متوالی اعضای هیئت مدیره را تعیین نمایند تا تقسیم وظایف ساده‌تر صورت گیرد.

۲ آیا کانون می‌تواند در قالب یک سازمان مردم‌نهاد و غیرانتفاعی فعالیت نکرده و متعاقب آن تحت نظارت وزارت کشور قرار نگرفته و به جای آن تحت نظارت سایر سازمان‌ها از قبیل وزارت علوم فعالیت نموده و از این طریق برای تامین اعتبار یا تبیین اهداف آزادی عمل بیشتری داشته باشد؟
[کانون می‌تواند تحت نام‌های گوناگونی از قبیل سازمان مردم‌نهاد (تحت نظارت وزارت کشور)، مؤسسه پژوهشی (تحت نظارت وزارت علوم)، شرکت غیرتجاری (تحت نظارت سازمان ثبت شرکت‌ها)، مؤسسه فرهنگی (تحت نظارت وزارت فرهنگ) و... نام‌گذاری و تعریف گردد. با این حال پس از بررسی‌های گوناگون به نظر می‌رسد فعالیت کانون در قالب یک سازمان مردم‌نهاد و با وجود تحت نظارت وزارت کشور قرار داشتن، بیشترین میزان از آزادی عمل و تعریف اهداف و رویکردها به این طریق فراهم خواهد شد. ضمن اینکه با تبیین اساس‌نامه‌ای دقیق می‌توان امکان همکاری با سایر نهادها را نیز متصور بود.

۳  برای اعضای هیئت امنا و مدیره شرایط  ویژه‌تر و مشخص تری مطرح نشده است.
به جهت فراهم‌آوری فضایی که در آن تمامی معماران از دوره‌های زمانی گوناگون و به شکلی برابر امکان حضور و ایفای نقش و تاثیر گذاری را داشته و کانون فضایی برای گردهم آمدن تمامی نسل ها باشد، ترجیح داده شده است که از تبیین برخی شرایط از قبیل شرط سن یا برخی شرایط مشابه پرهیز شود. با این حال پیشنهاد فوق مشروط به تضمین مشارکت همه‌ی نسل‌ها پذیرفته است.

۴ چه افرادی برای دو حوزه پیشبرد مباحث حقوقی و تقویم کانون تعیین شوند؟
پیشنهاد شد برای پی‌گیری مباحث حقوقی، نشست‌های مشترکی با مزدا نوبری، وحید ابراهیمی و هادی شفایی برگزار گردد. برنامه‌ریزی رویدادها و زمان‌بندی نیز با همکاری و مشارکت سارا رحمانی، جواد خدایی و همه‌ی دوستانی که تمایل و ایده‌ دارند، انجام خواهد شد.
جلسه در ساعت ۱۹:۳۰ پایان یافت. حاضران در جلسه از حضور و همراهی آقای دکتر خسرو افضلیان سپاس‌گزاری ویژه داشتند.

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

 

 

معرفی کانون هم اندیشی معماری مشهد :

-  کانون هم‌اندیشی معماری مشهد، به پیشنهاد دوستان فعال در محیط مجازی و از میان مباحثات این فضا و نیاز به تداوم موضوعات در محیط واقعی، به عنوان یک ان‌جی‌او در شرف تاسیس است. کانون، سازمانی مردم‌نهاد (ان‌جی‌او)، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و با حضور داوطلبانه اعضا شکل گرفته و با هدف کلی دیده‌بانی و مطالبه‌گری، اعتلای دانش معماری اعضا، ارتقای کیفیت معماری محدوده فعالیت و پرورش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی معماری پیش می‌رود. کانون متعلق به تمام معماران فارغ از علاقه و سلیقه‌های متفاوت آنان است و می‌کوشد تا فضایی ایجاد کند که معماران با اندیشه و علاقه مشترک دور هم جمع‌شده و ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر، آن قسمت از نیازهای ذهنی را که در محیط حرفه‌ای یا آموزشی برآورده نمی‌شود، پوشش دهد. حضور و عضویت در کانون رایگان و آزاد است. اگر تمایل به ارتباط با کانون دارید یا می‌خواهید نظر و دیدگاهی را منتقل کنید، به لینک های ذیل مراجعه فرمایید ... 

 

* جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر و آشنایی با کانون هم اندیشی معماری مشهد بر روی لینک زیر کلیک نمایید ... 

archima.ir

 

* جهت عضویت در کانال تلگرام و دریافت آخرین اخبار کانون هم اندیشی معماری مشهد بر روی لینک زیر کلیک نمایید ... 

https://telegram.me/archima94

 

ضیافت , کانون , کانون هم اندیشی , کانون مشهد , کانون هم اندیشی معماری , کانون هم اندیشی معماری مشهد , ضیافت کانون , مستند سازی ستاوین , کانون و ستاوین

کانون‌ هم‌اندیشی دارای کارکرد مطالبه‌گری و رصد جریان‌های جاری در حوزه معماری و شهر خواهد بود و در این راستا و در ذات خود نمی‌تواند و نمی‌خواهد هیچ گونه هم‌پوشانی و موازی‌کاری احتمالی با دیگر نهادهای مرابط با معماری از جمله سازمان نظام مهندسی -که ماهیتن حافظ حق مردم بر مهندسان- و انجمن صنفی – که حافظ حقوق صنفی معماران است- داشته باشد .

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: کانون هم اندیشی معماری مشهد

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .