معرفی هشت اثر معاصر در نشست دهم یکصد معمار، یکصد انتخاب

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۷ / ۰۵ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۸۸۱ ، بازدید:۳۲۰۱

نشست دهم برنامه یکصد معمار، یکصد انتخاب- بناهای برگزیده معماری معاصر ایران با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی و سایر معماران و کارشناسان این حوزه برگزار و هشت طرح برگزیده معرفی شد.

 

معرفی هشت اثر معاصر در نشست دهم یکصد معمار، یکصد انتخاب

 

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دویست و سیزدهمین گفتمان هنر و معماری که به نشست دهم برنامه یکصد معمار، یکصد انتخاب- بناهای برگزیده معماری معاصر ایران از نگاه معماران اختصاص داشت با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد.

ایزدی در این نشست ضمن ارائه طرح برگزیده خود که مجموعه مسکونی ولنجک اثر مهوش عالمی بود، بیان کرد: معماری این بنا متناسب با الگوهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان است ولی متأسفانه امروزه تلاشی برای ادامه این راه وجود ندارد و دیگر در معماری معاصر این ایده دنبال نمی‌شود. اما امید داریم با بازخوانی معماری گذشته و آنچه در معماری معاصر بیان می‌شود در نهایت به خلق آثار فاخری دست پیدا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که شروع نوگرایی در معماری کشور به دوره ناصری برمی‌گردد گفت: به عنوان مثال یکی از شاخص‌ترین ساختمان‌ها با معماری مدرن در ایران شمس‌العماره بود که در دوره خود کاملا از طراحی مدرن برگرفته شده است.

وی همچنین افزود: در دوره پهلوی اول نیز معماری تحت تأثیر دیدگاه متفاوتی قرار گرفت و در سایه معماری کهن ظهور پیدا کرد که بناهایی همچون ساختمان شهربانی، ساختمان دادگستری، خانه وارطان از جمله این موارد به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ساختمان مجموعه میراث فرهنگی، برج آزادی و دانشکده امام صادق را نمونه دیگری از تلاش‌های کارشناسان در دهه ۵۰ مبنی بر بازخوانی معماری ایرانی اعلام کرد و گفت: متأسفانه این اقدام در حال حاضر بسیار کم‌رنگ شده و تحت تأثیر جنگ و آشفنگی‌های موجود نمود زیادی نداشته است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این خصوص بیان کرد: در خقیقت این نشست‌ها تلاشی برای معرفی آثاری است که از دوره گذشته در دوره معاصر به وجود آمده و باید در مورد آن گفت‌وگو شود. بدون شک ما باید برای به تفاهم رسیدن گفت‌وگو کرده و از نقدهای غیرمنصفانه که تنها باعث ایجاد تنش می‌شوند پرهیز کنیم.

وی در این نشست، مژده‌ای هم برای جامعه معماران داشت و گفت: شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی بافت‌های شهری (معاونت وزارت راه و شهرسازی)، کارخانه ریس‌باف اصفهان را خریده و قصد دارد آن را به نماد و مرکزی برای «معماری صنعتی» ایران تبدیل کند.

ایزدی در پایان سوداگری را تنها بازمانده این نقدهای غیرمنصافانه دانست و افزود: این مسئله شرایط را برای سوداگران فراهم می‌کند تا معمارها را به خدمت گرفته و بدون نگرانی باعث ایجاد بناهای بدون هویت شوند.

در این نشست تمامی مدعوین به ارائه طرح‌های برگزیده خود پرداختند که جز مجموعه مسکونی ولنجک اثر مهوش عالمی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی، شامل مجموعه ورزشی تفریحی ونک اثر شهریار ایزدی و اسماعیل طلایی از سوی سیروس بزرگ گرایلی، عمارت «ایل‌خانه» اثر نشید نبیان و رامبد ایلخانی توسط آرش بصیرت، ساختمان همایش‌های صداو سیمای جمهوری اسلامی اثر دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان از سوی سامان سیار، مجموعه ورزشی آزادی از دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان به وسیله فرزانه عطاء‌اللهی، بانک ملی شعبه خیابان فردوسی اثر محسن فروغی از سوی محمدمنصور فلامکی، ساختمان اداری تاژ اول خیابان خالداسلامبولی اثر شامل محمدزاده به وسیله محمد مجیدی و «خانه محمدرضا مقتدر» اثر محمدرضا مقتدر توسط میهمان ویژه این برنامه، لیلی گلستان بود.

در ابتدای این نشست، بهروز مرباغی - مدیر این پروژه - دلیل تغییر مکان برگزاری نشست‌ها از موزه هنرهای دینی امام‌ علی (ع) به «خانه گفتمان شهر و معماری» را امکانات بیشتر این مکان دانست و توضیح داد: برای تکمیل‌ شدن فهرست یک‌صد اثر برتر، احتمالا دو یا سه نشست دیگر باید تشکیل شود. پس از معرفی یکصد اثر، دو نشست دیگر تحلیلی برای تعمیق بحث‌های انجام‌شده در نشست‌ها و رسیدن به «اصول حاکم بر معماری معاصر» برگزار می‌شود.

او افزود: امیدواریم تدوین کتاب «یکصد معمار، یکصد انتخاب» هم‌زمان با برگزاری نشست‌های اخیر پیش برود تا امکان انتشار آن، پیش از نوروز ۹۶ فراهم شود.

همچنین سیروس بزرگ گرایلی، با بیان مقدمه‌ای درباره چگونگی استفاده از معماری سنتی و قدیم ایران در معماری جدید، مجموعه ورزشی تفریحی ونک را معرفی کرد که ۳۵ سال پیش توسط شهریار ایزدی و اسماعیل طلایی طراحی شده‌ است.

آرش بصیرت کاری از نشید نبیان و رامبد ایلخانی، به نام «ایل خانه» را ارائه کرد. سامان سیار نیز با ارائه گراف‌ها و سه‌بعدی‌هایی، ساختمان همایش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی اثر دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان را به‌عنوان اثری مدرن و ایرانی معرفی کرد که با ساده‌ترین هندسه توانسته بیشترین پاسخ‌ را به نیازها بدهد.

فرزانه عطاء‌اللهی مجموعه ورزشگاه آزادی، اثر دیگری از دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان را معرفی کرد. به اعتقاد او، این یکی از شاخص‌ترین آثار معماری معاصر ایران است که هنوز پس از گذشت چند دهه، پاسخگوی نیازهاست.

محمدمنصور فلامکی هم در توصیف بانک ملی شعبه خیابان فردوسی اثر محسن فروغی، گفت در این بنا، حرمت انسان هم در درون ساختمان و هم در برون آن رعایت می‌شود و این نشانه معماری اصیل و معاصر است. محمد مجیدی نیز ساختمان اداری خیابان خالداسلامبولی اثر شامل محمدزاده را به‌خاطر نوع اجرا و شاعرانگی آن، اثری برتر و مدرن نامید.

مهمان ویژه این برنامه، لیلی گلستان - مجموعه‌دار، مترجم و منقد هنری - بود. او تصاویری از «خانه محمدرضا مقتدر» در خیابان پاسداران را نشان داد که ظرایف فراوانی داشت و محیطی دلنشین برای زندگی بود. بنایی شاخص با نمایی از گچ و کاهگل، با نقاشی‌هایی از ابوالقاسم سعیدی بر کف استخر حیاط و کاشی‌نگاری‌هایی بر دیوار حیاط اندرونی. این خانه، متأسفانه چند سال پیش تخریب و آپارتمانی به‌جای آن ساخته شد. گلستان عکس این آپارتمان را هم نشان داد، تا عمق نزول سلیقه را نشان دهد.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین - (لقمان کسمایی)

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .