پیشنهادی برای احیاء کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۱۶ / ۰۶ / ۱۳۹۵ ، شناسه: ۱۹۲۲ ، بازدید:۲۴۱۲

پیشنهادی برای احیاء کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم

 

عضو هیات‌مدیره صندوق احیاء از اظهارنظرهایی درباره‌ی ˝استفاده از جاده ابریشم به عنوان یک کوریدور حمل و نقل و تجارت˝ و تقویت ˝توجه به مسایل فرهنگی در کنار مسایل اقتصادی و تجارت˝ در مسیر جاده ابریشم در حاشیه یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که به مدت دو روز در قزوین برپا شد، خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء (صابتا) در حاشیه یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که به مدت دو روز در شهر قزوین برپا بود، نشستی تخصصی با عنوان "نقش شهروندان برای صلح" برگزار شد که در آن بر نقش میراث فرهنگی و احیاء بناهای تاریخی و نقش دیپلماسی مدرن برای استفاده از ظرفیت‌های میراث مشترک فرهنگی در جهت صلح نیز تاکید کردند.

محمدرضا تاجیک، عضو هیات مدیره صندوق احیاء درباره مباحث مطرح شده در این پنل تخصصی گفت: پیشنهادات این برنامه بیشتر به سمت موضوعات عملی گرایش داشت تا نظرات تئوری.

وی این پیشنهادات را شامل تهیه بانک اطلاعات شهری، تشکیل خطوط هواپیمایی ارزان‌قیمت بین شهرهای مسیر جاده ابریشم، طراحی و به جریان انداختن خط اعتباری بین این شهرها، تبدیل کردن شهرهای مسیر جاده ابریشم به شهرهای هوشمند، ایجاد یک مرکز مطالعاتی جاده ابریشم با کمک شهردارهای شهرهای مختلف، تاکید بر ایجاد سیستم حمل و نقل مشترک در این مسیر، تقویت جوامع محلی و تاکید بر گردشگری فرهنگی در مسیر جاده ابریشم دانست.

به گفته‌ وی، دیدگاه غالب در این بحث‌ها روی حفظ میراث مشترک فرهنگی و همان بناهای تاریخی تمرکز داشت، همچنین شرکت‌کنندگان در کنار این موضوع نیز بر مساله موسیقی تاکید جدی داشتند و معتقد بودند که موسیقی جوامع حاضر در مسیر جاده ابریشم می‌تواند پیوند فرهنگی مردم شهرهای این مسیر را افزایش دهد.

تاجیک ادامه داد: در این نشست تخصصی استفاده از جاده ابریشم به عنوان یک کوریدور حمل و نقل و تجارت بود، همچنین در این زمینه بحث شد که این مسیر نباید منحصر به مسایل اقتصادی و تجارت شود، بلکه ارتباطات در حوزه های دیگر و از جمله مسایل فرهنگی هم تقویت شود.

وی افزود: با توجه به دیدگاه دوم موضوع احیاء کاروانسراها برای ارتباط و تبادلات فرهنگی شهروندان مورد تاکید قرار داشت، همچنین احیای این کاروانسراها به لحاظ زیر ساختی در حوزه گردشگری از دو منظر اقتصادی و تبادلات و ارتباطات فرهنگی بین جوامع شهری مورد تاکید است.

به گفته‌ او، در این پنل تخصصی همچنین پیشنهاداتی برای فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای همکاری در زمینه تسهیلات ویزایی، کمیسیونی و نقش وزارت خانه‌های خارجه کشورهای مسیر و همینطور سازمان‌های مردم نهاد مطرح شد.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: سرویس معماری هنرآنلاین

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

گردآوری شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .