شهرهایی که آب آنها را بلعیده و به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۲۹ / ۰۸ / ۱۳۹۸ ، شناسه: ۳۴۳۶ ، بازدید:۸۰۷

وقتی عبارت شهر زیر آب را می‌شنوید شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی باشد. اما این واژه واقعیت دارد و مثلا بخش بزرگی از شهر اسکندریه مصر در زمان باستان بدنبال زمین‌لرزه‌ای مهیب تخریب شد و به زیر دریا رفت.
با اینکه ویرانه‌های بسیار اندکی همچون شهر زیر آب اسکندریه می‌تواند جذاب و دیدنی باشد، اما در دیگر نقاط جهان نیز شهرها، روستاها و شهرک‌هایی وجود دارند که کاملا زیرآب رفته‌اند و می‌توانند به یک ظرفیت گردشگری جذاب تبدیل شوند.
با اینکه بخش بزرگی از این شهرها در اثر سیل و سیلاب‌ها از بین رفته‌اند، اما در حال حاضر ۷ شهر در گوشه و کنار جهان وجود دارد که زیر آب هستند و درهای آنها به روی بازدیدکننده‌ها گشوده شده است.

 

شهر زیر آب , شهر , Pavlopetri , کرانه جنوبی لاکونیا , یونان , روستاهای گمشده , بالاتر از سطح آب , آب , سیل و سیلاب‌  ستاوین , کورنوال , اسنابروک , اونتاریو , کالیازین , روسیه , برج ناقوس , کلیسای جامع

 

در زیر به معرفی ۷ شهر زیر آب جهان پرداخته‌ایم. همراهمان باشید.

  • شیچنگ – چین (Shicheng)


زیر آب‌های رودخانه Qiandao در کشور چین، ویرانه‌هایی از شهرها و شهرک‌هایی بر جا مانده که بخشی از دو منطقه به نام‌های «چون‌آن» و «سوی‌آن» بوده‌اند.
به گزارش نشنال جئوگرافیک، این شهرها در سال ۱۹۵۷ میلادی بدنبال تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه برق در این منطقه به زیر آب فرو رفتند.

در حال حاضر فعالیت این نیروگاه تولید برق متوقف شده است و در نتیجه، شهرک‌های زیر آب به یک منطقه گردشگری تبدیل شده‌اند.
در این منطقه که به «دریاچه هزار جزیره» نیز شناخته می‌شود، جزیره‌های کوچک زیادی به چشم می‌خورد که همه آنها قله کوه‌هایی هستند که در سال مذکور به همراه دیگر بخش‌های منطقه به زیر آب رفته‌اند.

مسئولان محلی گفته‌اند حتی اگر سطح آب را تا ۳۰ متر هم پایین بیاورند باز هم شهر مغروق قابل مشاهده نخواهد بود. Shicheng در چین را می‌توان به نوعی «ماچو پیچو»یی جدید در نظر گرفت.

میانگین دمای آب در این شهر زیر آب بین ۵۰ تا ۶۸ درجه فارنهایت است که آن را برای غواصی بسیار مناسب کرده است.

در زیر آب شما می‌توانید ورودی شهر را مشاهده کنید که موجودات افسانه‌ای جذابی روی دیواره‌های آن حکاکی شده‌اند. همچنین طاقی‌های بسیار جذابی هم که از دوره تاریخی Qing برجا مانده‌اند نیز در این شهر زیر آبی قابل مشاهده هستند.


 

  • کالیازین – روسیه (Kalyazin)


برای مشاهده ویرانه‌های شهر زیر آب رفته‌ی کالیازین در کشور روسیه لازم نیست غواصی بلد باشید. برج ناقوس کلیسای جامع این شهر از زیر آب بیرون زده است.
توسعه اصلی این شهر به دوران باستان بر می‌گردد اما پس از انقلاب سال ۱۹۱۷ میلادی، اعتبار خود به عنوان مرکز کلیدی تجارت از دست داد.
در سال ۱۹۴۰ میلادی بخش بزرگی از شهر به زیر آب رفت و شهروندان آن به زمین‌های مرتفع نقل مکان کردند.


 

  • Sant Romà de Sau – اسپانیا


در منطقه اوسونای کاتولونیا در کشور اسپانیا، روستایی به نام Sant Romà de Sau وجود دارد که به طور کامل به زیر آب فرو رفته است.
این روستا دارای خانه‌ها، پل و کلیسایی با معماری رومانسک (معماری قرون ۱۱ و ۱۲ اروپا) است.
وقتی سطح آب پایین می‌رود، برج ناقوس کلیسای این روستا از زیر آب بیرون می‌زند.
در زمان خشکسالی، بازدیدکننده‌ها می‌تواند همه ویرانه‌های این روستا را به طور کامل مشاهده کنند زیرا هیچ آب سطح آن را نپوشانده است.

 

  • مدیانو – اسپانیا (Mediano)


در Huescaی اسپانیا روستایی وجود دارد که در اثر سیل ناشی از سد آبی پشت روستا، به زیر آب رفته است. البته عمق این آب گرفتگی زیاد نیست و هنوز برخی ساختمان‌ها از سطح آب بیرون زده‌اند و قابل مشاهده هستند.
روستای Mediano در سال۱۹۶۹ میلادی به طور کامل در زیر آب بود. ساکنین روستا بدنبال جاری شدن ناگهانی سیل مجبور شدند بدون هیچ اطلاع قبلی خانه‌های خود را ترک کنند.
همه ساختمان‌ها در زیر آب ناپدید شدند به غیر از برج ناقوس کلیسایی که به قرن ۱۷ میلادی تعلق دارد.


 

  • Port Royal، جامائیکا


بخش‌های یکی از قدیمی‌ترین مناطق کشور جامائیکا – که میراث ملی این کشور به‌حساب می‌آید – به زیر آب فرو رفته است.
در قرن ۱۷ میلادی، پورت رویال، اقامتگاه اصلی دولت بریتانیا در جامائیکا بود. همچنین جالب است بدانید که پورت رویال یکی از محبوب‌ترین مناطق برای دزدان دریایی و خلافکاران بود و به عنوان یکی از شرورترین شهرهای روی کره زمین بشمار می‌رفت.
رویال پورت در اثر سونامی سال ۱۶۹۲ میلادی به زیر آب فرو رفت.
با اینکه این منطقه زیر آب است اما همچون معدن طلایی برای باستان‌شناسان است زیرا تکه‌هایی از تاریخ را می‌توان در گوشه و کنار آن هنوز مشاهده کرد؛ بخش‌هایی که زمان اشغال جامائیکا به دست بریتانیا را به خوبی نمایش می‌دهند.


 

  • روستاهای گمشده‌ی اونتاریو – کانادا


«روستاهای گمشده»ی کانادا شامل ۱۰ شهرک در این کشور هستند. همه این شهرک‌ها جزو مناطق شهرداری کورنوال و اسنابروک در اونتاریو بودند.
هر دو منطقه شهرداری یادشده در سال ۱۹۵۸ میلادی به زیر آب فرو رفتند.
تا به امروز هنوز برخی پیاده‌روها و ساختمان‌های این شهرک‌ها از برخی مناطق که بالاتر از سطح آب هستند، قابل مشاهده‌اند.
برای زنده نگه داشتن روستاهای زیر آب موزه‌ای به آن اختصاص یافته است.
یکی از نمایشگاه‌های این موزه، شامل چندین ساختمان است که پیش از غرق شدن از روستا جدا شده‌‎ و در وضعیتی که قبل از سیل داشته‌اند، نگهداری می‌شوند.


 

  • Pavlopetri – یونان


Pavlopetri را به عنوان قدیمی‌ترین شهر زیر آب جهان می‌شناسند.
این شهر در کرانه جنوبی لاکونیا در یونان واقع شده است. گفته می‌شود حدود ۵ هزار سال پیش سیلی این شهر را بلعید و به زیر آب برد.
این شهر زیر آب در سال ۱۹۶۷ میلادی برای اولین بار کشف شد و از همان زمان هم به یک سایت باستان‌شناسی ارزشمند تبدیل شد.
این شهر باستانی با اینکه قدمت بسیار زیادی دارد اما همه ارکان شهری را داراست از خیابان‌ها، ساختمان‌ها، باغ‌ها و آرامگاه‌ها گرفته تا مجتمع‌های ساختمانی.

شهر زیر آب , شهر , Pavlopetri , کرانه جنوبی لاکونیا , یونان , روستاهای گمشده , بالاتر از سطح آب , آب , سیل و سیلاب‌  ستاوین , کورنوال , اسنابروک , اونتاریو , کالیازین , روسیه , برج ناقوس , کلیسای جامع

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: http://akharinkhabar.ir/interestings/5817195

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .