کتاب : راهنمای طراحی مسیر دوچرخه شهری

مجموعه: آموزش ، تاریخ انتشار: ۳۱ / ۰۳ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۹۳۱ ، بازدید:۱۳۰۹

برای دوچرخه‌مدار شدن شهرها، علاوه بر تبلیغات و اقدامات فرهنگی نیازمند اسناد راهنما و متون تخصصی برای انجام اقدامات موثر و کارامد هستیم. انجام اقدامات ناقص و ضعیف، موجب ناکارایی و شکست این سیاست شده و ممکن است سالها روند دوچرخه مداری را عقب نگه دارد. لذا اقدامات باید کامل و همه‌جانبه باشد تا موثر واقع شود. بسته‌ای جامع شامل ابعاد رویه‌ای و ماهوی، تدوین استانداردها، پیش‌بینی قوانین لازم، پشتیبانی عملیاتی و توسعه زیرساختها، فرهنگ‌سازی و آموزش، سیاستهای تشویقی، محدود کردن سایر گزینه‌ها و سوق دادن ترجیح عمومی به این مُد از جابجایی و... . در شرایط فعلی با کمبود شدید منابع فنی و تخصصی در این حوزه مواجه هستیم و از طرفی باید زودتر زیست‌بوم شهر برای این منظور اصلاح و بازطراحی شود.

دوچرخه‌مداری برای کلانشهرهای در حال زوال ما نه یک انتخاب بلکه امری ضروری است. شهرهای ما در آستانه از دست دادن زندگی‌پذیری خود هستند، لذا تنها موضوع باقیمانده، اقدام عملی و همه جانبه است. دوچرخه‌مداری یک موضوع ساده نیست، بلکه یک جریان همه‌جانبه است (اراده سیاسی، اعتبارات مالی لازم، تدوین قوانین خلاق، توسعه فرهنگی، توسعه زیرساختی و...). حمایت از رویدادها و پویش‌های مردمی در کنار حمایت و سرمایه‌گذاری در این عرصه از مقدمات ضروری محسوب می‌شود.

 

 

کتاب , راهنمای طراحی مسیر دوچرخه شهری , مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران , راهنمای طراحی , مسیر دوچرخه شهری , مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی , شهر تهران , مسیر دوچرخه , مسیر , دوچرخه

 

سند ناکتو یکی از معتبرترین اسناد در بخش طراحی مسیرهای دوچرخه را ارائه داده است که ویژگی بارز آن تلفیق معیارهای فنی با اصول کیفی طراحی شهری است. این سند که بر اساس تجربه برترین شهرهای پیشگام در دوچرخه‌سواری در قالب 6 فصل تهیه شده است،  راهکارهایی را به‌منظور کمک به طراحی خیابان‌های کامل در شهرها ارائه می‌دهد؛ خیابان‌هایی ایمن که مناسب دوچرخه‌سواران می‌باشد. جهت تولید این سند، نویسندگان جستجوی گسترده‌ای در ادبیات جهانی موضوع از دستورالعمل‌های طراحی و تجربه زندگی واقعی انجام داده‌اند. آن‌ها با گروهی از متخصصان برنامه‌ریزی مسیرهای دوچرخه شهری از شهرهای عضو NACTO و نیز مهندسان ترافیک، برنامه‌ریزان و دانشگاهیان باتجربه در استفاده از مسیرهای دوچرخه شهری همکاری نزدیکی داشته‌اند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .