سه موزه جدید در کشور , از موزه تاریخی در کوثر تا موزه‌ای روی آب در آشوراده

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۲ / ۰۵ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۳۹۶۶ ، بازدید:۶۹۲

ساخت سه موزه جدید در کشور در دوران شیوع کرونا

از موزه تاریخی در کوثر تا موزه‌ای روی آب در آشوراده

در ایامی که صنعت گردشگری کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است، اما شاهد تاسیس گسترده موزه در شهرهای مختلف کشور هستیم. به گزارش هنرآنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل گفت: براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده و با توجه به تعداد بالای آثار تاریخی و باستانی در کوثر، موزه آثار تاریخی در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

نادر فلاحی افزود:‌ همواره موزه‌ها یکی از مکان‌های پربازدید گردشگری به شمار می‌روند، با توجه به اهمیت راه‌اندازی موزه آثار تاریخی و باستانی می‌تواند زمینه برای رونق هرچه بیشتر شهرستان کوثر را فراهم کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل با اشاره به قول مساعد فرماندار در خصوص اختصاص اعتبارات برای راه‌اندازی این موزه افزود: در صورت حمایت فرمانداری و نقل مکان محل موزه می‌توانیم تا هفته دولت شاهد بهره‌برداری از این موزه و آمادگی برای بازدید گردشگران از آن باشیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری شهرستان کوثر گفت:‌ افتتاح و آغاز به کار موزه کوثر مقصد جدید گردشگری در این شهرستان را ایجاد خواهد کرد. شهرستان کوثر در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری دارای ظرفیت‌ و قابلیت‌های بسیار بالایی است.

 

موزه جدید , کشور , موزه تاریخی , کوثر, موزه‌ روی آب , آشوراده , صنعت گردشگری ,  شیوع ویروس کرونا , مدیرکل میراث‌فرهنگی , صنایع‌دستی اردبیل , شهرستان کوثر , موزه وقف , گرگان , اداره‌کل اوقاف , امورخیریه , استان گلستان , اداره ماهیان خاویاری ,جزیره آشوراده , اخبار هنر و معماری

 

موزه وقف در گرگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نیز گفت: راه‌اندازی موزه وقف گرگان در معاونت میراث‌فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت.

احمد تجری با اعلام این خبر افزود: راه‌اندازی موزه وقف در استان توسط اداره‌کل اوقاف و امورخیریه و با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، شرکت عمران و بهسازی و شهرداری گرگان راه‌اندازی خواهد شد.

او بیان کرد: باتوجه به ظرفیت‌های موجود در موقوفات و بقاع متبرکه اعم از کتیبه‌ها، وقف‌نامه‌ها، صندوق‌های چوبی و در‌های قدیمی امام‌زاده‌ها و... این موزه با هدف حفظ آثار و پشتیبانی و ترویج فرهنگ وقف ایجاد می‌شود و می‌تواند برای عموم بسیار جذاب بوده و مورد استقبال قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که فضای پیشنهادی برای ایجاد موزه وقف، مهدیه آستان مقدس امام‌زاده‌نور گرگان است، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که امام‌زاده‌نور یکی از معدود بناهای دوره سلجوقی در بافت تاریخی گرگان و دارای حریم مصوب است، راه‌اندازی این موزه در مهدیه این امام‌زاده با رعایت ضوابط عرصه و حریم بنا مورد تأیید معاونت میراث‌فرهنگی استان قرار گرفت.

روح‌الله سلیمانی‌فرد مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان نیز در ارتباط با تأسیس موزه وقف در استان گفت: راه‌اندازی موزه وقف در استان با توجه به ظرفیت‌های موجود در موقوفات و بقاع متبرکه اعم از کتیبه‌ها، وقف‌نامه‌ها و... که متعلق به چند قرن پیش است می‌تواند برای عموم بسیار جذاب بوده و مورد استقبال قرار گیرد.

او افزود: فضای پیشنهادی برای ایجاد این موزه، مهدیه آستان مقدس امام‌زاده نور (ع) در شهرستان گرگان است.

 

تبدیل بناهای قدیمی اداره ماهیان خاویاری بندر ترکمن به موزه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ترکمن از احیای بناهای قدیمی اداره ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده و تبدیل آن به موزه خبر داد.

محمد نصیری با بیان این خبر گفت: اداره ماهیان خاویاری بندر ترکمن با سابقه بالا و با قرارگیری در موقعیتی مناسب و داشتن بناهای قدیمی این پتانسیل را دارد که علاوه بر معرفی پیشینه صنعت شیلات و ماهیان خاویاری در کشور، به‌عنوان قطب گردشگری در این شهر بندری فعالیت کند.

او افزود: از نتایج مثبت این اتفاق باروری و شکوفایی فرهنگی در سطح منطقه، جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی، افزایش درآمدزایی و ایجاد بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در زمینه صنعت صیادی، دریانوردی، پرورش آبزیان و به‌خصوص ماهیان خاویاری خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بندر ترکمن بیان کرد: باتوجه به اهمیت و ضرورت طرح و بازدید مسئول امور موزه‌های استان سعی بر این است تا با همکاری سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط، علاوه بر شناخت هر چه بیشتر قابلیت‌های منطقه، به‌خصوص تاریخچه بناها، ادوات و تجهیزات باقی‌مانده از صید ماهی و صیادی، نسبت به ایجاد منطقه گردشگری، به خصوص موزه تخصصی‌تاریخی شیلات و صیادی شمال ایران و معرفی صنعت دریانوردی، صیادی و ماهیان خاویاری در بندر ترکمن اقدام شود.

او گفت: طبق ماده 14 آیین‌نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی، مصوبه شماره 50446/ت 25214 ه مورخ 81/12/14 نهادهای عمومی و دولتی مجاز خواهند بود نسبت به تأسیس موزه تخصصی در خصوص موضوع فعالیت خود، تحت نظارت فنی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدام کنند.

 

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین کد خبر: 150441

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .