خطر خارج شدن کاخ گلستان از ثبت جهانی

مجموعه: رویدادها ، تاریخ انتشار: ۰۴ / ۰۹ / ۱۳۹۹ ، شناسه: ۴۰۸۶ ، بازدید:۶۸۷

خطر خارج شدن کاخ گلستان از ثبت جهانی

حفظ حریم بناهای تاریخی بر عهده کدام نهاد است

تراکم‌فروشی معضلی که همچنان ادامه دارد

با توجه به این موضوع که چند سالی است شهرداران تهران و شورای شهر تاکید دارند که تراکم‌فروشی در تهران متوقف شده، اما این روزها شاهد هستیم که در مجاور برخی از بناهای تاریخی، این اقدام سبب تهدید خارج شدن این بناها از فهرست ملی و جهانی است. به گزارش سرویس معماری هنرآنلاین ، تراکم‌فروشی توسط شهرداری تهران طی دو دهه اخیر، تهران را از یک شهر افقی به یک شهر عمومی بدل کرده است. شهری که بر اساس دید منظر آن که رشته کوه‌های البرز است می‌بایست افقی می‌مانند تا زیبنده نامی باشد که برای آن انتخاب کرده‌اند. 

در طرح‌های توسعه‌ای که در دهه 50 برای شهر تهران در نظر گرفته شد؛ به خوبی این موضوع مورد توجه  قرار گرفته بود و شهرک‌سازی در اطراف شهر تهران همچون، شهرک اکباتان اقدامی در جهت حفظ دید منظر در شهر تهران بود. اما بطور کلی بر اساس نظر بسیاری از شهرسازان، تراکم‌فروشی در دهه 70 اقدامی اشتباه بود که طی 20 سال نتایج آن علاوه بر بهم‌ریختگی در منظر شهری، معماری نامتوازن و..... روحیه شهروندان تهرانی را تحت تاثیر قرار داده است.

با وجود اینکه چند سالی است که شهرداران و شورای اسلامی شهر تهران به این اشتباه تاریخی پی برده‌اند و دو سالی که همواره اعلام می‌کنند که تراکم فروشی در تهران متوقف شده است، اما باز هم در گوشه و کنار شهر تهران می‌بینم که همچنان بدون موازنه محیط یک محله، اجازه ساخت برج‌های بلند مرتبه داده می‌شود.

یکی از این اقدامات ساخت یک ملک تجاری بلند مرتبه در منطقه 12 تهران در مجاورت کاخ گلستان است که سبب شده حریم این بنای ارزشمند میراثی به خطر بیفتد. منطقه 12 بخاطر وجود محلات قدیمی چند سالی است که توسط خود شهرداری مورد بازسازی قرار گرفته و حالا مجوز ساخت چنین بنای آن هم در مجاورت کاخ گلستان را می‌توان در نبود یک برنامه منسجم و قانون لازم الاجرا در شهرداری تهران و مجموعه سازمان‌های زیر نظر این نهاد دانست.

 

کاخ گلستان , ثبت جهانی , حفظ حریم بناهای تاریخی , تراکم‌فروشی , شهرداران تهران , بناهای تاریخی ,  فهرست ملی و جهانی , سرویس معماری هنرآنلاین , شهرداری تهران , شهر عمومی , ستاوین , رویداد های معماری , طرح‌های توسعه‌ , توسعه شهری , ساخت برج

منبع تصویر : iranwatching.com

 

روز گذشته 30 آبان‌ماه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران درباره این ساختمان که در حال ساخت در کاخ گلستان است، گفت: پس از بازدید میدانی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پروژه ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان و دستور پیگیری برای حفظ حریم این اثر جهانی با انجام چندین جلسه رایزنی با مالکان ساختمان و جلب همکاری آن‌ها در حفظ حریم این کاخ‌موزه، در روز ۲۹ آبان‌ماه یک طبقه از ارتفاع ساختمان مجاور کاخ گلستان واقع در خیابان ناصرخسرو کاسته شد.

او افزود: کاهش ارتفاع ساختمان در حریم کاخ گلستان موجب شد تا خطر احتمالی خروج این بنای ارزشمند از ثبت جهانی منتفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران اظهار کرد: در حال حاضر مالک اقدام به کوتاه کردن سازه‌های آهنی ساختمان از سمت کاخ گلستان کرده و انتظار می‌رود تا چند روز آینده از سمت خیابان ناصر خسرو نیز تیرآهن‌ها جمع‌آوری شود.

اگرچه با اقدام وزارت میراث فرهنگی فعلا خطر خارج شدن کاخ گلستان از ثبت میراث جهانی منتفی شده است، اما تا نبود ضوابط قانونی همواره بناهای تاریخی شهر تهران به خاطر تراکم‌فروشی در معرض تهدید قرار دارند.

از سویی دیگر هنوز مشخص نیست که حفظ حریم بناهای تاریخی بر عهده کدام نهاد است. اگرچه وزارت میراث فرهنگی در تعیین این حریم نقش دارد؛ اما اجرای آن بر عهده استانداری و شهرداری است و نبود قوانین مشخص می‌تواند به آشفتگی‌ها و تهدیدها دوباره در آینده منتج شود.

تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین می‌باشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .

دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .

منبع: هنرآنلاین-کد خبر: 155365

آیا تمایل دارید نام ، برند و محصولات شما برای مخاطبین ما نمایش داده شود؟ ( اینجا کلیک کنید )

ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین

تبلیغات

شبکه هنر و معماری ستاوین

استفاده از محتوای سایت با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق مادی و معنوی , محتوا و طراحی متعلق به شبکه هنر و معماری ستاوین می باشد .