در این پست با شبکه هنر و معماری ستاوین همراه باشید تا نگاهی به حقایقی درباره نماد هنر و معماری یونان داشته باشیم ...یونانیها چندین قرن در شکلگیری فرهنگ غرب، قانون، سیاست، ورزش و معماری نقش داشتند. شاید هیچ بنایی نمیتواند به اندازه «پارتنون» ابعاد مختلف یونان باستان را بازتاب دهد. به گزارش هنرآنلاین ، پارتنون ، که در آتن واقع شده است، در اوج شکوفایی امپراتوری یونان ساخته شد. روند ساخت این بنا در سال ۴۴۷ پیش از میلاد آغاز شد و پس از ۹ سال به پایان رسید. پس از ساخت این بنا، شش سال دیگر برای خلق عناصر تزئینی آن صرف شد.
تناسبات این بنا که به سبک معماری کلاسیک ساخته شده است، از چندین قرن قبل مورد مطالعه قرار گرفته است.
«پارتنون» که به عنوان یکی از مشهورترین جاذبههای گردشگری جهان شناخته میشود، سالانه میلیونها نفر بازدیدکننده را جذب میکند. این بنا تاریخچه غنی را در برگرفته است و اطلاعات زیادی را میتوان درباره آن آموخت.
«پارتنون» نخستین معبدی نیست که در این مکان ساخته شده است. تاریخچه آکروپولیس، مکانی که پارتنون در آن واقع شده است بسیار قدیمیتر از پارتنون است. در حقیقت پارتنون در مکانی واقع شده است که پیشتر معبد بسیار قدیمیتری برای آتنا به جای آن قرار داشت و اکنون از آن با عنوان «پارتنون کهن» یاد میشود. این معبد کهن در سال ۴۸۰ پیش از میلاد و درحالی نابود شد که هنوز مراحل ساخت آن تکمیل نشده بود. پس از گذشت ۳۰ سال از نابودی «پارتنون کهن» یونانیها تصمیم گرفتند پارتنونی که اکنون وجود دارد را بنا کنند.
پارتنون زمانی مسجد بود
همچون بسیاری از بناهای باستانی دیگر، «پارتنون» نیز در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده است. در حوالی ۱۴۶۰ میلادی، زمانی که یونان تحت حکومت عثمانیها بود، این معبد به مسجد تغییر پیدا کرد و تا ۲۰۰ سال نیز به همین منظور مورد استفاده قرار گرفت.
برخی از مهمترین گنجینههای پارتنون در لندن نگهداری میشوند
زمانی که یونان تحت حکومت عثمانیها بود، یک اشرافزاده اسکاتلندی که با لقب «لرد الگین» شناخته میشود، تقریبا نیمی از مجسمههای باقی مانده در پارتنون را با خود برد. او که مدعی بود، عثمانیها به او اجازه این کار را داده بودند، در فاصله ۱۸۰۰ تا ۱۸۰۳ میلادی مجسمهها را از طریق دریا به بریتانیا برد. این مجسمهها اکنون در «موزه بریتانیا» نگهداری میشوند. دولت یونان سالهاست تلاش میکند «مرمرهای پارتنون» را، که با نام «مرمرهای الگین» هم شناخته میشود، به یونان بازگرداند.
«موزه بریتانیا» در سالهای اخیر برای به رسمیت شناختن مالکیت یونان بر این مرمرهای باستانی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته است. این درحالی است که بحث بر سر مالکیت اشیاء تاریخی و فرهنگی که در دوران استعمار غارت شدهاند، در سراسر جهان پررنگ شده است.
نخستوزیر بریتانیا نیز که متعهد شده است از «مرمرهای پارتنون» در برابر بازگرداندن به یونان محافظت کند، به تازگی حالا با امتناع از بازگرداندن این اثر تاریخی به یونان، گفته است: این مرمرها یک «دارایی بزرگ» برای بریتانیا باقی میماند.
پارتنون در ابتدا کاملا رنگین بود
با این که اغلب گمان میکنیم هنر کلاسیک سفید و ساده است، اما پارتنون به عنوان یک بنا با معماری کلاسیک و مجسمههای یونانی در ابتدا رنگی بود. با اینکه مورخان بر سر میزان رنگی بودن این ساختمان اختلاف نظر دارند، اما باستانشناسان از نور UV برای آشکار کردن رنگدانههای از بینرفته استفاده کردهاند.
پارتنون هدف بمب قرار گرفته بود
جنگ بین امپراتوری عثمانی و گروهی از کشورها به پارتنون آسیب رساند. در آن زمان «پارتنون» همچنان به عنوان مسجد مورد استفاده قرار میگرفت و عثمانیها در زمان جنگ به عنوان انبار مهمات از این بنا استفاده میکردند. این یک تصمیم فاجعهبار بود؛ چراکه بر اثر اصابت بمب به این مکان، انبار مهمات منفجر شد و خسارت سنگینی به پارتنون و مجسمههای آن وارد شد.
تذکر : استفاده از مطالب وب سایت ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است . کلیه حقوق، محتوا و طراحی سایت متعلق به وب سایت ستاوین میباشد. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد .
دوستان و همراهان عزیز ستاوین ( شبکه هنر و معماری ستاوین ) ، با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در ارائه هر چه بهتر مطالب و اهداف مان، که همانا ارتقا جایگاه و فرهنگ معماری می باشد ، یاری کنید . منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم . . .
منبع: هنرانلاین , کد خبر: 180547
ترجمه شده توسط تحریریه ستاوین - (علیرضا اورعی)